بر‌اساس آماری که وزارت بهداشت و نرم‌افزار ماسک روز پنجشنبه اعلام کردند؛ ۶۳ شهرستان در وضعیت سیاه و ۸۵ شهرستان در وضعیت فوق قرمز قرار گرفتند. رنگ‌های جدیدی که به نقشه کرونایی کشور اضافه شد و صدای معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا را در آورد. علیرضا رئیسی با رد این رنگبندی گفت: «رنگ سیاه و فوق قرمز در رنگ‌بندی کرونایی به این معنا بوده که وضعیت قرمز است، اما شاخص آمار ابتلا و بستری کرونا بیش از قرمز است؛ باید توجه داشت که مبنای اعلام رنگ ستاد ملی مقابله با کروناست و رنگ‌بندی جدید اعلام شده صحت ندارد».

این اختلاف تازه وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در حالی است که بنابر اعلام دیروز وزارت بهداشت طی 24 ساعت ۲۵ هزار و ۲۶۱ مورد جدید کووید۱۹درکشور شناسایی شدند و ۳۲۸ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند.

همچنین دیروز حسین کرمانپور، رییس اورژانس بیمارستان سینا در نشستی در شبکه مجازی کلاب‌هاوس با اشاره به وخامت وضعیت در شهرهایی مثل تهران عنوان کرد: «سردخانه یکی از بیمارستان‌های تهران جا برای فوت شده‌های کرونا نداشت چندتایی را بیرون سردخانه گذاشته بودند. تا کنون چنین وضعیتی را هیچ وقت ندیده بودم».

در پی بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به نظر می‌رسد این اختلاف نظرها رنگ و بوی جدی‌تری هم به خود گرفته است، به طوری که  حسن روحانی، رئیس جمهور روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین گفت که نمی‌توان تا تابستان منتظر واکسن داخلی بود و باید برای دو ماه حیاتی آینده واکسن وارد کرد.

روحانی با بیان این که شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن وارد کنند گفت: «هر شرکت و موسسه برای ورود واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد مستقیم به دفتر رئیس‌جمهور بنویسد و من مستقیم موضوع را دنبال می‌کنم چون به راحتی می‌تواند در هفته‌های آینده میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شود و واکسن می‌تواند مردم را از مرگ حفاظت کند».

وزیر بهداشت به واکسن داخلی امید بسته‌ایم

اما صحبت‌های دیروز وزیر بهداشت درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور گویا پاسخ به همین صحبت‌های رئیس‌جمهور بود. او گفت: «برخی فکر می‌کنند واکسن در جهان به حراج گذاشته شده در حالی که این خبرها نیست».

به گزارش ایسنا، سعید نمکی در نشست ستاد استانی کرونا گفت: «عده‌ای این روزها خیلی واکسن، واکسن می‌کنند. من به عنوان متخصص ایمونولوژی و کسی که زبان گفتمان را بلد است، باید نکاتی را در این مورد ذکر کنم؛ ما می‌دانستیم که واکسن کرونا جدی خواهد بود و می‌دانستیم واکسن یک کالای بهداشتی یا تجاری نیست بلکه در رابطه با کرونا، این کالا یک ابزار سیاسی در اختیار دولت‌ها خواهد شد به همین دلیل اقدامات خود را به زودی آغاز کردیم».

وی گفت: «بیماری گریبان ما را ول نخواهد کرد و ما هر شش ماه باید به مردم واکسن بزنیم، هم از بیرون از کشور خرید می‌کنیم هم به واکسن داخلی امید بسته‌ایم، ولی کشورهایی در آینده واکسن خواهند زد که خودشان زیرساخت داشته باشند».

وی درباره واکسیناسیون کرونا در سایر کشورها، تاکید کرد: «تایوان تا دیروز ۲۷ هزار و ۱۱۳ دوز، ویتنام ۵۸ هزار دوز، کره جنوبی ۶۱ هزار دوز، ژاپن ۶۴۲ هزار دوز، عمان ۱۹۳ هزار دوز، مصر ۱۶۵ هزار دوز و عراق ۱۵۳ هزار دوز واکسن تزریق کرده است و ما هم نزدیک ۵۰۰ هزار دوز که تا هفته آتی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز خواهد رسید».

نمکی با بیان اینکه ۸۵ درصد واکسن دنیا را هفت کشور تزریق کرده‌اند تاکید کرد: «واکسن نیست ولی ما انشالله با واکسن وارداتی و واکسن داخلی کار را پیش خواهیم برد».

نگرانی از ویروس برزیلی و آفریقایی جنوبی

همه اینها در حالی است که برخی نگران ورود کرونای بزریلی و آفریقایی جنوبی به کشور هستند. ویروسی که به نظر می‌رسد شدت ابتلا و درگیری آن بیش از ویروس انگلیسی باشد. هر چند پیام طبرسی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا گفت که براساس گزارش‌ها تاکنون در ایران فقط ویروس کرونای انگلیسی شیوع یافته است، اما بدون شک بالاخره ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی هم وارد ایران می‌شود.

طبرسی با اشاره به ویروس برزیلی که در حال حاضر در برزیل غوغا به پا کرده گفت: در بزریل روزی ۴ هزار نفر در اثر ابتلا به این نوع ویروس فوت می‌کنند و حتی دیروز خبر دادند در انگلستان هم شیوع پیدا کرده و با وجود اینکه تعداد زیادی از افراد در این کشور واکسینه شده‌اند، اما همچنان مبتلا می‌شوند.