مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که بهار با کم‌بارشی با اتمام برسد. از سویی دیگر دمای هوا نیز طی این فصل حدود یک تا ۱.۵ درجه بالای حد نرمال خواهد بود.

ابوالقاسم حسین پوردر گفت‌وگو به ایلنا تصریح کرد، تنها چهار استان کشور هستند که بارش‌های نرمال را تا اواخر سال ۹۹ دریافت کردند و تحت این شرایط ما در حقیقت با مشکل خشکسالی در سال جدید مواجه هستیم.

وی در مورد آثار کم آبی در سال جدید گفت: دو سال گذشته، سال پربارشی را در 50 سال گذشته داشتیم که بی‌سابقه بود، اما سال گذشته متاسفانه با خشکسالی مواجه شدیم که شاخص خشکسالی، ۴۰ درصد کاهش بارندگی در کشور را نشان می‌داد. سیستان و بلوچستان و هرمزگان بین ۸۰ تا ۸۵ درصد کاهش نسبت به بارش متوسط و نرمال داشتند و از این بین تنها چهار استان کشور هستند که بارش‌های نرمالشان را تا اواخر سال گذشته دریافت کردند و تحت این شرایط ما در حقیقت با مشکل خشکسالی در سال جدید مواجه هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در مناطقی که خشکسالی بوده، رگبار شدید باران، در آنها سیل ایجاد می‌کند گفت: ما به یک حلقه واصل مدیریت بارش و ارتباط با خشکسالی نیاز داریم که این حلقه واصل زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور است. سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان در معرض خطر خشکسالی‌ قرار دارند و آبخیزداری یک راهکار است که می‌تواند بارش‌ها را با نفوذ در زمین و ذخیره‌ آن، قدرت اکوسیستم را در مواجهه با خشکسالی‌های بعدی بالا ببرد، به این معنا که ما در مناطقی که طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده، شرایط خشکی به نسبت کمتری را نسبت به مناطق دیگر شاهدیم.

حسین پور با اشاره به اهمیت آبخیزداری بیان کرد: با استفاده از این امکان در ترسالی، خسارت سیل و در خشکسالی، مشکلات کم آبی به حداقل می‌رسد و باعث پایداری اکوسیستم منطقه خواهد شد.

او با اشاره به اینکه این نوع کارها، مدیریت بحرانی نیست بلکه از موارد زیربنایی است و آثار بلند مدتی دارد، گفت: ما به شدت نیاز به توسعه زیرساخت‌ها داریم و اجرای فعالیت در سطح یک میلیون هکتار در سال با توجه به شرایط تغییر اقلیم و مشکلات خشکسالی و سیل کشور مقداری نیست و ما انتظار داریم در سنوات آینده به ویژه در برنامه هفتم توسعه به جدیت موضوع مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم متناسب با نیاز و ظرفیت این عدد را ۳ تا ۴ برابر افزایش دهیم که پاسخگوی نیاز کشور باشد و در آینده پایداری بیشتری را در منابع آب و خاک شاهد باشیم.

حاکمیت خشکسالی شدید در بیشتر نقاط کشور

دیروز همچنین احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید در بیشتر نقاط کشور خبر داد و گفت: آثار کم بارشی را به ‌زودی روی سدها خواهیم دید.

او با اشاره به اینکه طی دو هفته ابتدایی فروردین ماه در کل کشور تنها ۱۷ میلیمتر بارش داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت کشور حدود ۸۵ درصد کمتر است، به ایسنا گفت: البته بارش‌ها در زمستان ۹۹ نیز کمتر از حد نرمال بود، به طوری که در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بارش‌ها بیش از ۹۰ درصد کمتر از میانگین بلند مدت کشور گزارش شده است. از سویی دیگر طی دو هفته ابتدایی بهار تعدادی از استان‌های کشور ازجمله یزد، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، بوشهر و اصفهان هیچ بارشی دریافت نکردند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: در تعدادی دیگر از استان‌ها ازجمله چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سمنان، قم و لرستان بارش‌ها طی نوروز ۱۴۰۰ درحد یک میلیمتر و حتی کمتر از آن بوده این درحالیست که ما طی دو سال گذشته در بسیاری از این نقاط با بارش‌های شدید و حتی سیل مواجه بودیم. چنین موضوعی نشان می‌دهد که تغییر اقلیم اثرات بسیار متغیری دارد.

وظیفه گفت: از مهرماه تاکنون تنها حدود ۴۸ درصد از آب سالانه حاصل از بارش‌ها تامین شده است که این وضعیت نگران‌کننده است. به‌طور کلی درحال‌ حاضر در بیشتر نقاط کشور خشکسالی شدید حاکم است. در چنین شرایطی دِبی یا آبدهی رودخانه‌ها کم می‌شود و تامین انرژی توسط نیروگاه‌های برق آبی کاهش خواهد یافت همچنین کشت دیم در استان‌های مختلف نیز به‌شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.