پس از ورود دو محموله از واکسن کرونای اسپوتنیک از کشور روسیه، دیروز وزیر بهداشت از خریداری واکسن کرونا از چین نیز خبر داد.

 سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در استان قزوین تاکید کرد: ۳۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک در راه است و منبع دیگر یک واکسن چینی به نام ساینوفارم است که در راه داریم. او ابراز امیدواری کرد که با این واکسن‌ها تا قبل از عید گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم.

وی ادامه داد: از سبد کووکس هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خریدیم که از فوریه وارد می‌شود. ما بر حسب گروه‌های آسیب پذیر و اولویت‌دارها سند ملی واکسیناسیون کرونا آماده کردیم و هیچ کس به جز سن، بیماری‌ها و شغل در معرض خطر اولویتی بر دیگران ندارد.

وزیر بهداشت افزود: همزمان اقداماتی برای واردات واکسن صورت گرفت تا گروه‌های آسیب پذیر را زودتر واکسینه کنیم. واکسن کاری سیاسی در جهان است و کسی خارج از مرزها نمی‌گوید بدو بیا حراجش کردم و واکسن ارزان دارم، این خبرها نیست. یکی از منابع موثر که بالای ۹۱ درصد ایمنی زایی داشت مجموعه اسپوتنیک روسیه بود که وارداتش باهمکاری دوستان وزارت امور خارجه انجام شد.

او با اشاره به اینکه در مورد واکسن از اسفند سال قبل از ۳ مسیر اقدام شده است گفت: از همان ابتدا ساخت واکسن داخلی را به شدت دنبال کردیم، خیلی‌ها این بحث را در مملکت جدی نمی‌گرفتند و آن را عملی نمی‌دانستند اما خودم تک تک افراد با انگیزه را دعوت کردم. خوشبختانه واکسن بنیاد برکت فاز اول مطالعات بالینی را با موفقیت بسیار بالا گذراند.

وی ادامه داد: واکسن رازی اجازه مطالعات بالینی را گرفت و در شرف مقدمات اجرایش است. واکسن مجموعه وزارت دفاع از هفته آینده به بحث کلینیکال ترایال انسانی می‌رسد. همچنین با انتقال دانش فنی از کوبا که قبلا درمورد واکسن هپاتیت و پنوموکوک هم با آنها همکاری کردیم،  یکی از موثرترین واکسن‌های کرونای دنیا را در پاستور خواهیم ساخت و زودتر از واکسن‌های برکت و رازی به آن دست خواهیم یافت؛ چون فاز ۳ مطالعات بالینی را طی می‌کند و امیدواریم تا حداکثر اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۰ واکسن پاستور را به بازار بیاوریم.

وزیر بهداشت گفت: تا ۳ ماه دیگر یکی از بزرگ ترین واکسن سازهای دنیا می‌شویم و به همه جا صادر می‌کنیم،  چه من باشم و چه من نباشم این ریل‌گذاری صورت گرفته است. ما قول می‌دهیم تا شهریور آینده اکثر گروه‌های آسیب پذیر را واکسینه کنیم و انشاءلله اولین کشور دنیا باشیم که گروه آسیب‌پذیر را واکسینه کردیم و تا سه ماه بعد ۷۰ درصد دیگری که باید زنجیره را قطع کنند واکسینه می‌کنیم.

 در ویروس جهش‌یافته فقط ۷۲ ساعت وقت داریم

وزیر بهداشت با اشاره به ویروس جهش یافته کرونا، گفت: ویروس جدید که آمد ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود آن به کشور انجام دادیم. در تمام مرزها نیرو گذاشتیم، ما اولین کشور بودیم که ۳۶ گیت زمینی، دریایی و هوایی را در بهمن ۹۸ بررسی بهداشتی کردیم و اولین کشور جهان بودیم که پروازهایمان با چین را در ۷ بهمن ۹۸ قطع کردیم. اما ویروس‌ها می‌چرخند و ما همواره ترس داشتیم که در گزند ویروس باشیم اما برخی چیزها هم دست ما نیست، کسی که غیرقانونی طول کشور را طی می‌کند، خیلی تحت نظارت و اشراف ما نیست. ویروس با یک پرواز و در یک هواپیمای بدون مسافر هم می‌تواند منتقل شود.

وی افزود: اعلام خطر می‌کنم که با این ویروس نباید سهل‌انگاری کرد و باید حواس‌مان جمع باشد. راهی که طی دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتیم با این ویروس جهش یافته ۷۲ ساعته می‌رویم. یعنی اگر از زمان افزایش تعداد بیمار سرپایی تا افزایش تعداد بستری ۲ هفته وقت داشتیم، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم. باید کانون‌ها را زودتر شناسایی کنید. مراکز سرپایی باید فعال تر شوند و ما تست هرچه بخواهید برایتان می‌فرستیم.