روز ۱۴ فوریه یا 26 بهمن در بسیاری از کشورها به روز عشاق شهرت یافته است، اما هر ساله در ایران فراتر از این نام، خبرهایی از ممنوعیت‌های جدید برای محدود کردن این روز به گوش می‌رسد. روزی که به اعتقاد گروهی از افراد نسبتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد و نشانه رسوخ فرهنگ غرب در کشور است. هرچند امسال به نظر می‌رسد، زیر سایه شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی نیروی انتظامی و دیگر نهادها حساسیت کمتری در مورد آن به خرج داده‌اند.

ولنتاین نه تنها در ایران بلکه چند سالی است در سراسر جهان فراگیر شده و افرادی از فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف را گرد خود جمع کرده تا به بهانه این نام، به عزیزانشان ابراز عشق کنند و احیاناً گل و شکلات و ... هدیه دهند.

در ایران نیز علیرغم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در روزهای منتهی به اواخر بهمن، در گوشه گوشه شهرهای مختلف، از مغازه‌ها گرفته تا کنج پیاده‌روها و لابه‌لای ترافیک شهری تا چشم کار می‌کند مملو از وسایل تزیینی، بادکنک، عروسک، جعبه و حتی خوراکی‌هایی به رنگ قرمز است که هر یک از آن‌ها با روبان‌ها و کاغذ‌های باریک زرق و برق‌دار تزیینی؛ توجه هر عابری را به سوی خود جلب می‌کند.

در این میان البته گاهی خبرهایی از ممنوعیت‌ها و بگیر و ببندهایی هم در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود که از جمله آن می‌توان به خبر ممنوعیت فروش بادکنک‌های قرمز در روزهای منتهی به ولنتاین سال گذشته اشاره کرد.

امسال نیز دادستانی قم همچون سال‌های قبل به این مراسم ورود کرده است. به طوری که بنا بر اعلام روابط عمومی دادستانی قم، قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم با مروجین و عرضه‌کنندگان نماد‌های «ضد فرهنگی همچون ولنتاین» برخورد می‌کند. براساس این گزارش پلمب از یک تا شش ماه واحد‌های صنفی متخلف، در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گرفته است.

در این اعلام حتی از مردم خواسته شده در صورت مشاهده هر نوع هنجارشکنی در خصوص ترویج نماد‌های ضدفرهنگی ولنتاین، مراتب را با قرارگاه دادسرای قم در میان بگذارند.

اما جدای از این خبر شاید بتوان گفت امسال کمتر می‌توان سراغی از برخوردهای مداخله‌گرانه‌ای از این دست دید. هر چند به نظر می‌رسد شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی کام مردم را چنان تلخ کرده که دیگر برای مقابله با بازار ولنتاین نیازی به مداخله نباشد.

یکی از فروشندگان اجناس مربوط به روز ولنتاین در بازاری در غرب تهران می‌گوید: «همه ساله با نزدیک شدن به اواخر بهمن ماه بازار فروش عروسک‌، شکلات، گل مصنوعی، جعبه‌ کادو و... که همگی سرخ‌رنگ هستند داغ می‌شود. استقبال از سوی خریداران به اندازه‌ای است که همه ساله فروشندگان زیادی از صنف‌های مختلف به این صنف ورود کرده و به فروش این قبیل محصولات می‌پردازند. به‌طوری که به علت همین استقبالی که از سوی مشتریان بوده؛ حتی در مغازه‌های اطراف محل سکونت خود نیز شاهد تغییر دکوراسیون برخی از آنها و تغییر رنگ دکور و محصولات به رنگ قرمز هستید».

 به گفته او اما امسال گویا وضعیت اقتصادی روی این مناسبت نیز بی‌تاثیر نبوده و استقبال به میزان سال‌های گذشته نبوده است زیرا نه تنها تعداد مغازه‌های محلی که تغییر تم داده‌اند زیاد نیست بلکه داخل همین مغازه‌ها نیز مشتری چندانی همانند سال‌های گذشته به چشم نمی‌خورد.

فروشنده دیگری می‌گوید: «امسال تعداد مغازه‌ها به اندازه انگشتان دست هم نمی‌شود. یک‌سوم مشتریان سال گذشته را هم نداشتیم.» پرسیدم سال گذشته شکلات خارجی بیشتر مشتری داشت یا ایرانی؟ دختر فروشنده گفت: «پارسال سود خوبی از فروش شکلات خارجی داشتم. اغلب مشتریانی که تا اینجا می‌آمدند برای خرید شکلات خارجی تازه بود که شلوغی بازار را به جان می‌خریدند و گرنه شکلات ایرانی را که سوپر مارکت محل آنها نیز دارد. اما امسال مشتری برای ایرانی‌ها هم نداریم چه برسد به خارجی؛ آن هم با این قیمت بالایی که دارند. شکلات ایرانی که سال گذشته قیمت آن ۸ هزار تومان بود، امسال ۱۶ هزار تومان شده است».

این در حالی است که محدودیت‌های مربوط به کرونا نیز بسیاری را به سمت خرید از سایت‌ها و فضای مجازی کشانده تا خطر ابتلا به بیماری را هم به جان نخرند.