مرتضی بلوکی

پس از گذشت یک سال از شیوع بیماری کرونا و درگیری بخش عمده‌ای از دنیا با این بیماری، علی‌رغم تمام تذکرات و الزامات رعایت بهداشتی؛ متاسفانه باز هم دیده می‌شود در مکان‌های عمومی، برخی ایرلاین‌ها و وسایل نقلیه عمومی؛ ساده‌ترین مقوله رعایت پروتکل بهداشتی یعنی فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود.

طبق شواهد، اخیرا برخی ایرلاین‌ها علیرغم گران کردن بلیط‌ها با تمامی ظرفیت پرواز می‌کنند و با بهانه‌هایی اعم از تاخیر و کنسلی پروازها، مسافران ناچار با پروازهای فول اقدام کنند. این در صورتی است که مقرر شده ایرلاین‌ها با 60 درصد ظرفیت پرواز کنند. به طور کلی پس از اعلام وضعیت آبی در اکثر نقاط کشور برخی از مدیران تصمیم‌ساز همچون مردم عادی، بیماری کرونا و جهش آن را عادی پنداشتند! وگرنه چه توجیهی می‌تواند داشته باشد که جای حساسی مانند هواپیما با محیط بسته با ظرفیت کامل پرواز انجام گیرد. آیا می‌توان امیدوار بود با انجام شدن پرواز با ظرفیت کامل، باز کردن اماکن تفریحی و گردشگری، سالن‌های سینما و همینطور شلوغی بازار و مکان‌های عمومی، بر کرونا فائق آمد.

 برخی سلبریتی‌ها که شبانه روز با توییت‌های غیرکارشناسانه خود، درخواست خرید واکسن را دارند، چرا نسبت به برگزاری جشنواره فیلم فجر و بازگشایی سینما و انجام پروازهای بیش از حد مجاز واکنشی نشان نمی‌دهند. در برخی از مکان‌ها مانند جنگ‌های تفریحی و... رعایت پروتکل بهداشتی الزامی به نظر می‌رسد، اما در جایی که تمامی دنیا کنسرت‌های خود را تعطیل کرده‌اند متاسفانه شاهد هستیم در کشور ما مجوز اجرای کنسرت داده می‌شود تا جایی که به علت سهل انگاری‌ها متاسفانه منطقه آبی رنگ تبدیل به نارنجی می‌شود. به نظر می‌رسد مادامی که فقط از مردم رعایت نکات بهداشتی را مطالبه می‌کنیم و سهل‌انگاری مدیران نادیده گرفته می‌شود باید منتظر روزهای به مراتب سخت‌تر بود. ستاد ملی کرونا چرا هیچ واکنشی برای عدم اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی به برخی از ایرلاین‌ها نشان نمی‌دهد، جامعه ما متاسفانه برای از دست دادن دو ورزشکار ملی‌پوش خود در شوک است. بدیهی است جان تمامی هموطنان برای ما باید مهم باشد. چه تعداد انسان باید قربانی کرونا شوند تا برخی ایرلاین‌ها و دیگر مکان‌های عمومی نسبت به رعایت دستوالعمل‌های پروتکل بهداشتی پایبند باشند.

از سویی مسئولان وزارت بهداشت هر لحظه نسبت به شروع پیک چهارم بیماری کرونا هشدار می‌دهند، از سوی دیگر برخی ایرلاین‌ها و شرکت‌های حمل ونقل جاده‌ای و مراکز عمومی با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند. آیا این امر بازی با جان انسان‌ها نیست؟ کافیست شهری از رنگ قرمز به رنگ آبی تغییر کند، ‌آنگاه با برگزاری کنسرت‌های گوناگون، جنگ‌ها، جشنواره فجر و ... به سرعت رنگ شهر را به قرمز تبدیل می‌کنیم. تمامی عواقب و تبعات ابتلا و شیوع موج بعدی کرونا بر عهده کسانی است که مجوز برگزاری کنسرت‌ها، ‌جشنواره‌ها و... می‌دهند.

رعایت تمامی پروتکل بهداشتی فقط برعهده مردم نیست،‌ هنگامی که مسئولان با آزادسازی اجرای کنسرت‌ها یا بخش‌های تفریحی این پیام را به جامعه می‌دهند که خطری دیگر مردم را تهدید نمی‌کند؛ قطعا مردم نیز دیگر پروتکل‌ها را رعایت نخواهند کرد. چرا تنها مردم را عامل اصلی شیوع بیماری کرونا اعلام می‌کنند؟ همه مردم و مسئولان باید با تمکین از فرمایش مقام معظم رهبری در اطاعت از دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام کنند.