هرچند شیوع کرونا در کشور رو به کاهش است و بر اساس آخرین گزارش‌ها تعداد شهرهای قرمز به ۱۲ شهر کاهش یافته، اما مسئولان ستاد کرونا نه تنها از ادامه محدودیت‌ تردد خبر داده‌اند، که حتی تصویب شروع زودهنگام ممنوعیت شبانه در شهرهای قرمز و نارنجی برای شب یلدا را نیز محتمل دانستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد جلسه این ستاد که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از بیماری کرونا به ۹۰ درصد رسیده و شاهد روند نزولی بیماری در کشور هستیم. به طوری که در هفته گذشته ۳۴ شهر در وضعیت قرمز بودند و ۴ استان بیشترین وضعیت بیماری را داشتند، اما در حال حاضر ۱۲ شهر در وضعیت قرمز هستند.

علیرضا رئیسی، با اشاره به اینکه در استان گیلان چهار، در مازندران پنج شهر، در کرمان، گلستان و فارس هر کدام یک شهر در وضعیت قرمز هستند، گفت: نیاز است که مردم و مسولان این شهرها بیشترین دقت را داشته باشند از بین این شهرها نیز شهرهای آمل، گلوگاه، نور در استان مازندران و دو شهر آستارا و طوالش در استان گیلان با وضعیت بحرانی مواجه هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همچنین ۲۳۱ شهر نارنجی و ۲۰۵ شهر زرد هستندکه این خبر خوبی است. این تغییر رنگی در سطح کشور به دلیل رعایت پروتکل‌ها و زحماتی است که همه مردم و مسئولین کشیده‌اند. برخی از اصناف تعطیل شده‌اند و فشار بسیار بالایی بر آنها آمده است. بنابراین در نظر داشته باشید که کوچکترین غفلتی باعث برگشت و شعله‌ور شدنش می‌شود و خواهش می‌کنم که به هیچ وجه در رعایت پروتکل‌ها غفلت نکنید.

او دورهمی‌های خانگی را عامل ۵۱ درصد ابتلا به کرونا در کشور دانست و در شب‌های منتهی به یلدا هشدار داد: اگر غفلتی صورت بگیرد می‌تواند تمام دستاوردهای ما را زیر سوال ببرد، برای همین می‌خواهم تا مردم این چند شب را بسیار جدی بگیرند و دورهمی‌ها را به هیچ وجه انجام ندهند. مردم می‌توانند به شکل‌های دیگر آن را انجام داده و با اقوام به صورت مجازی در ارتباط باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه صحبت‌هایش در زمینه محدودیت‌ها گفت: در این مدت تردد خودروها در جاده‌های بین شهری به میزان ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است که بسیار قابل توجه است و بر همین اساس هم تصادفات خسارتی ۴۶ درصد، تصادفات جرحی ۳۰ درصد و تصادفات فوتی ۴۲ درصد کاهش یافته است.

رئیسی درباره جریمه‌هایی که به دلیل نقض ممنوعیت تردد از ۹ شب تا ۴ صبح انجام شده است، گفت: تاکنون ۶۰۰ هزار جریمه ثبت شده به طوری که در شهرهای قرمز ۶۰ هزار جریمه، شهرهای نارنجی ۵۲ هزار جریمه انجام شده است. در زمینه خودروها و مسافرت‌های بین جاده‌ای نیز ۷۷۲ هزار خودرو که می‌خواستند وارد شهر دیگری شوند برگردانده شده‌اند و همچنین به دو میلیون خودرو تذکر داده شده است. او در زمینه تخلفات اصناف نیز از پلمپ ۲۳ هزار مغازه خبر داد.

فوت ۲۲۱ بیمار و شناسایی ۸۲۰۱ مورد ابتلای جدید

دیروز همچنین، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که از 21 تا ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۸ هزار و ۲۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۱۸ نفر رسید.

به گفته او در همین مدت ۲۲۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۱ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۸۰۰ هزار و ۸۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۵۷۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.