محبوبه ولی

 

تهران، به‌عنوان پایتخت اکنون در مقایسه با سایر شهرهای کشور بدترین وضعیت را از نظر تعداد مبتلایان به کرونا دارد. روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که از 1209 مورد بیمار جدید مبتلا به کووید 19 شناسایی شده در کشور، بیشترین میزان یعنی 251 نفر مربوط به تهران است. دیروز خراسان رضوی با 143 مبتلای جدید، بعد از تهران قرار گرفت.

تعداد مبتلایان جدید دو روز پیش، از این هم بیشتر بود. سخنگوی وزارت بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد که 347 مورد به مبتلایان کرونا در تهران افزوده شده است. بدین ترتیب پیداست که تهران رکوردار آلودگی به کرونا در تمام کشور است.

هرچه میزان مبتلایان و به تناسب آن خطر کرونا افزایش می‌یابد، بحث بر سر قرنطینه تهران نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند. احتمال قرنطینه تهران زمانی قوت گرفت که جمعه گذشته سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام خبر تشکیل قرارگاهی برای مبارزه با کرونا، تاکید کرد که فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها ظرف 24 ساعت آینده خلوت می‌شوند؛ این خبر خیلی از مردم را به فروشگاه‌ها و حتی خرده‌فروشی‌ها کشاند و بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها از جنس خالی شد. حتی شایع شد که قرار پمپ بنزین‌ها بسته شود که این موضوع نیز منجر به تشکیل صف‌های طویل در پمپ‌بنزین‌ها شد.  

فاز یک و دو قرنطینه در حال اجراست

صبح دیروز نیز علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران خبر داد که فاز یک و دو قرنطینه تهران در حال انجام است.

او با بیان اینکه قرنطینه چند فاز دارد، ادامه داد: فاز سوم آن تعطیلی تمام ادارات و در خانه ماندن مردم است که هنوز اجرا نمی‌شود. فاز چهارم نیز قرنطینه کردن کامل شهر است، اما در صورتی می‌تواند جوابگو باشد که فاز سه به خوبی اجرا شود.

بدین ترتیب این سوال پیش می‌آید که آیا تهران وارد فاز سه و چهار قرنطینه خواهد شد؟ زالی درباره فاز سه قرنطینه که همان تعطیلی ادارات و در خانه ماندن مردم است و این روزها درخواست آن از سوی خیلی‌ها ازجمله نمایندگان مجلس مکرر تکرار می‌شود، گفت: «اگر فاز سه اجرا نشود هر فردی که کرونا دارد می‌تواند دو تا 20 نفر را مبتلا کند و درواقع اگر فرد مبتلا برای خرید به مغازه برود دو نفر و اگر در داخل مترو حضور پیدا کند می‌تواند 20 نفر را آلوده کند.»

با توجه به نزدیکی ایام عید نوروز، خود به خود ادارات تعطیل خواهند شد و با توجه به خانه‌نشینی بیشتر مردم در تهران، می‌توان گفت که تهران احتمالا روزهای آینده به صورت خودکار وارد فاز سه خواهد شد. درباره فاز چهار اما رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا، دیروز گفت که «قرنطینه شهر اکنون نه مبنای علمی دارد و نه مناسب است؛ چراکه شهرها و استان‌های زیادی درگیر آن شده‌اند و اگر هم انجام شود تاثیری ندارد.»

باید زندگی روزمره در تهران بگذرد

بدین ترتیب به نظر می‌رسد قرنطینه کامل تهران دست کم در این مقطع، منتفی باشد؛ به ویژه که سایر نهادهای تصمیم‌گیر نیز همین نظر را دارند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران دیروز در حاشیه دویست و پنجمین جلسه شورای شهر درباره قرنطینه تهران گفت که «قرنطینه در حد درجه کم شاید برای پایتخت مثبت باشد.»

او با بیان اینکه قرنطینه می‌تواند در درصد‌های مختلف مثلا 20 یا 60 درصد اجرا شود، گفت:‌ باید زندگی روزمره در تهران بگذرد، برق‌، آب، گاز، نظافت و حمل و نقل متولی دارد و اگر مسئولان و نیروی انسانی مرتبط با آن بر سر کار نیایند شهر به هم می‌ریزد.

با توضیحات هاشمی به نظر می‌رسد که او به عنوان یکی از مسئولان شهری پایتخت، موافقتی با قرنطینه کامل شهر ندارد. اما نه تنها رئیس شورای شهر، بلکه شهردار نیز نگاهی مشابه به قرنطینه تهران در شرایط همه‌گیری کرونا دارد.

شهردار تهران: در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنطینه کنیم، اما پلن‌های بعدی قرنطینه مثل تامین مایحتاج و جبران خسارت، امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به طور کامل نمی‌تواند اجرا شود

اگر شرایط اقتصادی خوب بود، می‌توانستیم قرنطینه کنیم

پیروز حناچی دیروز در همین ارتباط به خبرنگاران گفت: در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنطینه کنیم اما پلن‌های بعدی قرنطینه مثل تامین مایحتاج و جبران خسارت، امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به طور کامل نمی‌تواند اجرا شود.

او به جلسه دو ساعته روز گذشته با رئیس‌جمهور اشاره کرد و درباره آن توضیح داد: این تصمیم گرفته شد که افراد دارای علامت مثبت کرونا شناسایی شوند و کاری که اکنون وزارت بهداشت انجام می‌دهد به‌شدت پیگیری شود و رئیس‌جمهور معتقد بود که در مبادی ورودی شهرها باید این اقدامات انجام شود.

اصلا چیزی به نام «قرنطینه» نداریم

اما آب پاکی را رئیس‌جمهوری روی دست همه گمانه‌زنی‌ها درباره قرنطینه تهران ریخت و گفت که «اصلا چیزی به نام قرنطینه نداریم.»

او پس از جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی تصریح کرد: اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها، برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند،‌ اصلا چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند.

البته این اظهارات رئیس‌جمهوری در حالی است که روز گذشته خبرهایی از ممنوعیت فعالیت اصناف در برخی شهرها به گوش رسید. برای نمونه، استانداری خوزستان دیروز اعلام کرد که فعالیت کلیه اصناف به استثنای اصناف ضروری همچون سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، میوه‌فروشی‌ها، خواروبارفروشی‌ها و داروخانه‌ها ممنوع است. مجتمع‌ها و پاساژهای تجاری ایلام نیز تعطیل شده است.

حسن روحانی: مردم مطمئن باشند کالای موردنیاز آنها اعم از کالاهای مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی یا کالاهای مصرفی و روزمره تامین خواهد شد و ذخایر به اندازه کافی وجود دارد و خریدهای لازم هم انجام شده و بنادر پر از کالاست

بنادر پر از کالاست؛ نگران نباشید

درباره تهران اما به نظر می‌رسد به توجه به اهمیت و جمعیت آن، دولت سعی می‌کند تا با احتیاط بیشتری عمل کند و در عین حال که مردم را به ماندن در خانه دعوت می‌کند، تلاش دارد تا بار روانی قرنطینه را به شهر تحمیل نکند. قرنطینه تهران حتی در حد شایعه یا حدس و گمان، به قدری برای مردم نگران‌کننده بود که فروشگاه‌ها را طی روزهای گذشته خالی کردند. روحانی سعی کرد این نگرانی را نیز برطرف کند و اطمینان دهد که تهران با کمبود کالا مواجه نخواهد شد.

او دیروز گفت: خدمات دولت به طور معمول به مردم خواهد رسید؛ منتهی همه تلاش ما این است که فعالیت اقتصادی و خدمات دولت به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند. اما مردم مطمئن باشند کالای مورد نیاز آنها اعم از کالاهای مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی یا کالاهای مصرفی و روزمره تامین خواهد شد و ذخایر ما به اندازه کافی وجود دارد و خریدهای لازم هم انجام شده و بنادر پر از کالا است و اگر نیاز به ثبت سفارش جدید باشد، بانک مرکزی ارز لازم آن را تامین کرده و بعد هم تامین خواهد کرد.