هفته گذشته مصوبه اخیرکمیسیون تلفیق بودجه مجلس، مبنی بر افزایش وام ازدواج پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال انتقادات زیادی به همراه داشت. یکی از منتقدان سخت این تصمیم معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بود که مصوبه را اجحاف به متولدین دهه 60 دانست. گروهی که به گفته او در حال دچار شدن به تجرد قطعی هستند.

محمدمهدی تندگویان به ایلنا گفت: نمی‌دانیم مبنای مطالعاتی و کارشناسی برای تصمیم‌گیری عدد و رقم وام ازدواج و مدل پرداخت آن در مجلس بر چه اساسی است؟ اینکه هر کسی یک پیشنهاد بدهد و ادعا کند که پیشنهادش بهتر است و سپس در کمیسیون تلفیق هم آن را تصویب کنند جای سوال دارد. باید این پیشنهادهایی که مطرح می‌شود پشتوانه مطالعاتی داشته و روی آن تحقیقات کارشناسی انجام شده باشد. یا حداقل از صاحب‌نظران و کسانی که در این حوزه رصد و پایش می‌کنند، نظرخواهی شود.

تندگویان افزود: در پایشی که امسال از جوانان انجام دادیم عمده پسران عنوان کردند؛ اگر ما حتی تمام شرایط اقتصادی از جمله مسکن و اشتغال را داشته باشیم ترجیح‌مان برای ازدواج بعد از ۲۷ سالگی است، طبق این پایش دختران نیز بالای ۲۴ سال را مدنظر دارند. تقریباً ۶۰ درصد از جوانان این نظرات را اعلام کرده‌اند. اگر نمایندگان به دنبال کاهش سن ازدواج هستند، فقط با کاهش سن ارائه وام نمی‌توانند به جوانان کمک کنند، باید موضوعات دیگر مورد توجه قرار بگیرد.

تندگویان گفت: یک وام مگر تا چند سال می‌تواند یک خانواده را تحت پوشش قرار دهد؟ اگر حمایت‌ها مادام‌العمر شود بسیار موثرتر خواهد بود. ما باید نخست بدانیم که یک خانواده مناسب ایرانی باید دارای چند فرزند باشند و به ازای هر فرزند چه مشوق‌ها و معافیت‌های دائمی لحاظ خواهد شد. یا به عنوان مثال اعلام شود، به خانواده‌های که چهار فرزند دارد مسکن رایگان یا مسکن خیلی ارزان داده می‌شود.

وی تاکید کرد: اینهاست که به بحث ازدواج، تحکیم خانواده و فرزندآوری کمک می‌کند وگرنه دستکاری کردن در مدل پرداخت وام‎ها و افزایش آن و تفیک سن کمک شایانی نمی‌کند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: اگر همه موارد رعایت شود شاید مشوق‌های کاهش سن نیز بتواند کمک‌کننده باشد. علاوه بر این ما با یک تهدید خیلی جدی تحت عنوان تجرد قطعی مواجه هستیم که شامل حال جوانان دهه شصت می‌شود. بعد از این طرح، من مطمئنم که اولین اعتراض از سوی افراد متولد دهه ۶۰ هم این باشد که چرا ما در همه قانون‌ها و سیاست‌های ابلاغی دولت و مجلس نادیده گرفته می‌شویم و چرا کسی دهه شصتی‌ها را به عنوان نسلی که در حال دچار شدن به تجرد قطعی هستند، جدی نمی‌گیرند؟

انتقاد از تبعیض آشکار سنی در ارائه وام ازدواج

وی در واکنش به تبعیض آمیز بودن ارائه وام با کسر ۳۰ میلیون تومان به دختران بالای ۲۴ سال و پسران بالای ۲۶ سال گفت: اگر در سال ۱۴۰۰ پسر جوانی به ۲۶ سالگی و دختر جوانی به ۲۴ سالگی برسد، از خود این سوال را می‌پرسند، چرا باید به خاطر اینکه یک سال به سن ما اضافه شده است ۳۰ میلیون تومان کمتر از سایر افراد وام بگیریم. ما چه پاسخی می‌توانیم به این جوانان بدهیم؟ عملا این تبعیض سنی یک تبعیض آشکار بوده و اعتراضاتی را در پی خواهد داشت.

تندگویان گفت: ما بالای ۴۵ سال سن را تجرد قطعی می‌دانیم. با این طرح عملاً دهه شصتی‌ها که در حال رفتن به سن ۴۰ سالگی هستند، نادیده گرفته می‌شوند. اگر این تصمیمات در سال‌های آینده با ضرایب دیگری تکرار شود، یعنی ما عملاً هیچ فکر خاصی برای افراد تجرد قطعی و مشکلات آنان نکرده‌ایم.

نگران ازدواج اجباری هستیم

تندگویان گفت: از آنجا که دستورالعملی برای این موضوع وجود ندارد، ما نگران ازدواج اجباری هستیم. این مدل تفکیک سن، یک سری تبعات منفی اجتماعی به وجود می‌آورد و حتی به مجردان قطعی‌ نیز ضربه می‌زند.  ازدواج سفید می‌تواند یکی از تبعات تصمیمِ غیرکارشناسی مجلس باشد. اگر دستورالعمل بر نظارت دریافت کننده وام نباشد هر نوع انحرافی را ایجاد می‌کند و ممکن است یک بخشی از آن هم ازدواج سفید باشد. وقتی در برخی آگهی‌ها، وام ازدواج و طلاق صوری را قید می‌کنند بنابراین ازدواج سفید هم می‌تواند یکی از حواشی آن باشد.