در حالی افراد چاق در سنین مختلف بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونای شدید قرار می‌گیرند، که آمار نشان می‌دهد کم تحرکی در جامعه به خصوص در کودکان و نوجوانان رشد قابل‌توجهی دارد و این موضوع با شیوع کرونا و آلودگی هوا بیش از پیش تشدید شده است. پیشتر البته این مهم در این رده سنی بر عهده مدارس بود که فکری به حال افزایش تحرک در ‌دانش‌آموزان کنند، اما با شیوع کرونا کار از دست مدارس خارج شده است. با این حال دیروز محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین اقدامات برای مقابله با چاقی ‌دانش‌آموزان در ایام کرونا به برنا گفت: با توجه به اینکه از 10 ماه قبل تمامی کلاس‌ها به شکل غیرحضوری برگزار می‌شود، میزان تحرک ‌دانش‌آموزان کاهش یافته و روند تغذیه‌ای تغییر یافته است. این سبک زندگی نشان‌دهنده بروز چاقی در بین ‌دانش‌آموزان است.

محسن بیگی عنوان کرد: آموزش و پرورش هم به‌دلیل نگرانی‌های موجود برنامه تحولی طرح کوچ را تدوین و اعلام کرد.

او با بیان اینکه خانواده‌ها در مرحله نخست همراهی مناسبی را در زمینه ارائه اطلاعات فرزندانشان داشتند، ادامه داد: البته در برخی مواقع این اطلاعات کامل و دقیق نیست. مهم این است که حساسیت نسبت به این موضوع ایجاد شده باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی‌ها وقتی خانواده‌ها متوجه وضعیت فرزندشان از لحاظ وزن، تحرک و ... شوند باید اقدامات اصلاحی انجام دهند. همکاران ما در آموزش و پرورش به انجام مشاوره در این زمینه می‌پردازند.

به گفته محسن بیگی هیچ اجبار و اکراهی برای خانواده ایجاد نمی‌شود و می‌توانند اطلاعات دقیق را در اختیار ‌دانش‌آموزان قرار داد.

 ارائه برنامه غذایی به ‌دانش‌آموزان چاق

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هم‌اکنون مشاوران در طرح کوچ با ‌دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که فرزندشان دچار چاقی مفرط شده‌اند ارتباط برقرار کرده و برنامه‌های غذایی در اختیارشان قرار می‌دهند.

او ادامه داد: به فعالیت‌های بدنی نیز توصیه می‌شود تا بتوان روند افزایش وزن و چاقی را در بین ‌دانش‌آموزان کنترل کرد.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره روند تغییرات ‌دانش‌آموزان متاثر از اجرای طرح تحولی کوچ در ماه‌های اخیر تصریح کرد: استقبال مناسب بوده است. به عبارت دیگر همراهی خانواده‌ها به دلیل نگرانی‌شان از وضعیت جسمی فرزندشان است.

به گفته این مقام مسئول طرح کوچ در مرحله نخست اجرا شده است. هم‌اکنون جمع‌آوری اطلاعات از داده‌ها و اقدامات مداخله‌ای آغاز شده و نتایج تغییرات را می‌توان 6 ماه آینده اعلام کرد.

محسن بیگی تاکید کرد: در شرایط فعلی سرعت افزایش وزن و چاقی نسبت به گذشته افزایش یافته است. برای مثال اگر در گذشته چاقی مشکل 25درصد ‌دانش‌آموزان بود هم اکنون این میزان به 56 درصد رسیده است، چون به دلیل شیوع کرونا برنامه تغذیه‌ای و ورزش ‌دانش‌آموزان تغییر کرده است.

 عوارض روحی و روانی چاقی دانش‌آموزان

این مسئول درباره بیماری‌‎های تهدیدکننده ‌دانش‌آموزان به دلیل اضافه وزن و چاقی گفت: در مرحله نخست چاقی به عنوان موضوع جدی می‌تواند عوارض متعدد را در کوتاه و بلند مدت به‌دنبال داشته باشد. اینکه مشخص شود کدام ‌دانش‌آموز به چه عوارضی ناشی از چاقی مواجه است و چه مواردی را دنبال کند نیازمند اقدامات مصداقی است.

او درباره عوارض کوتاه مدت چاقی از لحاظ روحی، روانی و اجتماعی افزود: ‌دانش‌آموزان چاق و خموده تمرکز و حواس‌شان کاهش می‌یابد و تنش‌های بیشتری را در سطح خانواده و اطرافیان دارند.

محسن بیگی در پایان گفت: بسیاری از ‌دانش‌آموزان به دلیل چاقی دچار افسردگی می‌شوند. باید نارسایی‌ها را کنترل کرد تا بتوان اقدامات مناسب را برای سلامت روحی و جسمی ‌دانش‌آموزان انجام داد.