بیش از یک ماه و نیم پس از اعمال محدودیت‌های شدید در کشور دیروز با کاهش و رسیدن آمار روزانه مرگ و میر ناشی از کرونا به ۸۲ نفر، محدودیت‌های تردد در شماری از شهرهای کشور از جمله تهران کاهش یافت.

براساس آمار وزارت بهداشت بسیاری از شهرهای نارنجی به رنگ زرد در آمدند و البته برخی از شهرهای شمالی هم دوباره قرمز شدند. این در حالی است که این بار یک رنگ جدید هم به لیست رنگ‌بندهای کرونایی اضافه شد.

تهران با کاهش قابل توجه تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا به وضعیت زرد رسیده است و این بدان معناست که تهرانی‌های علاقه‌مند به سفر، باز هم می‌توانند بدون دریافت مجوز و ترس از جریمه سنگین دل به جاده بدهند، اما مقصدشان باید یک شهر زرد باشد

به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت براساس آخرین تحلیل‌ها، شهرستان‌های ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. وضعیت جدیدی که به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در حالت کم خطر برای شهرها تعریف شده است. یعنی شهرها پس از گذر از وضعیت زرد به یک‌باره به رنگ سفید نمی‌رسند، بلکه به وضعیت آبی خواهند رفت و این به معنای بهبود اوضاع و نه از بین رفتن کامل ویروس در آن منطقه است.

 با این حال تهران با کاهش قابل توجه تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا به وضعیت زرد رسیده است و این بدان معناست که تهرانی‌هایی علاقه‌مند به جاده‌ها باز هم می‌توانند بدون دریافت مجوز و ترس از جریمه سنگین دل به جاده بدهند، اما نه به هر شهری. بلکه تنها به شهرهای آبی و زرد. هر چند این تغییر رنگ سبب نشده است که قانون منع تردد شبانه خودروها پس از ساعت 9 شب لغو شود و این محدودیت تا پایان سال به قوت خود باقی خواهد بود.

رئیس‌جمهور: «به دنبال این هستیم که هرچه سریعتر واکسن را در داخل کشور به نتیجه برسانیم و البته اقدامات خوبی هم انجام گرفته است. با این حال علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات، در خارج هم به دنبال تهیه واکسن مطمئنی برای خریداری هستیم»

وضعیت جدید کرونا

دیروز رئیس‌جمهور نیز در جلسه هفتگی ستاد مقابله با کرونا از تصویب وضعیت جدید آبی برای شهرهای کشور خبر داد و گفت: «براساس مصوبه دولت، شهرهایی که تعداد کرونای مثبت آن دو در صدهزار است و شرایط کرونا در آنها نزولی است، آبی و همه کسب وکارها فعالیت خواهند کرد و در مناطق زرد هم با مراعات پروتکل‌های شدید کسب و کارها فعالیت خود را ادامه خواهند داد».

حسن روحانی در پنجاه و یکمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: «آمار امروز نشان می‌دهد تلاش انجام گرفته در آذر ماه شرایط مناسب‌تری به وجود آورده و ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد فوتی‌ها کاهش یافته است، هرچند به آن نقطه مطلوب نرسیدیم. در عین حال نباید فراموش کنیم که اقدامات پیشگیرانه برای اینکه وارد موج چهارم نشویم نیز بسیار اهمیت دارد».

به دنبال تهیه واکسن مطمئنی برای خریداری هستیم

روحانی همچنین به موضوع تهیه واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: « به دنبال این هستیم که هرچه سریعتر واکسن را در داخل کشور به نتیجه برسانیم و البته اقدامات خوبی هم انجام گرفته است. با این حال علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات، در خارج هم  به دنبال تهیه واکسن مطمئنی برای خریداری هستیم».

روحانی با اشاره به مشکلات ۴۰ روزه دولت برای نقل و انتقال پول واکسن گفت: «یکی از موارد و مثال‌های بسیار روشن جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد، در تهیه واکسن کرونا بود. برای اینکه بتوانیم در نوبت خودمان واکسن‌ را از کوواکس خریداری و وارد کشور کنیم، مشکلات زیادی ایجاد کردند. اما دولت با همه این مشکلات اقدامات لازم را انجام داد».

رییس جمهوری با بیان اینکه برای استفاده از واکسن ساخت شده در کشور یا خریداری شده به مقرراتی نیازمندیم، به تصویب سند واکسیناسیون کرونا در این جلسه اشاره کرد و گفت: « وقتی واکسن در اختیار ما قرار بگیرد، در فاز اول واکسیناسیون برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود که متشکل از کادر درمان و افراد پرخطر هستند که در سرای سالمندان بوده یا جزو معلولین و جانبازان هستند. در فاز دوم حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت که سن آنها بالاست یا بیماری زمینه‌ای دارند و در فاز سوم و چهارم حدود ۱۹ میلیون نفر این واکسن را دریافت خواهند کرد». او با ابراز امیدواری به اینکه این کار امسال و سال آینده انجام شود گفت: «اگر در روز به ۵۰۰ هزار نفر واکسن تزریق شده و این عدد ضرب در ۶۰ میلیون شود، تزریق واکسن ۳ ماه زمان می‌برد و اگر بخواهیم دوبرابر شود، زمان انجام آن هم دوبرابر خواهد شد. بنابراین تزریق واکسن و اجرای آن زمان‌بر است».

مردم ما وسیله آزمایش واکسن نخواهند بود

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه زودتر از این هم می‌توانستیم واکسن وارد کنیم، گفت: «واکسن‌هایی در اختیار ما بود، اما شرکت‌هایی بودند که می‌خواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. اما وزارت بهداشت و درمان به حق نپذیرفت و قبول نکرد. بنابراین مردم ما مطمئن باشند آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن نیستند».

وی با بیان اینکه اگر واکسن آمد و تزریق آن شروع شد به‌معنای کنار گذاشتن پروتکل‌ها نیست، گفت: «این پروتکل‌ها باید ماه‌ها ادامه پیدا کند؛ چرا که اثرگذاری واکسن زمان می‌برد و بعد از آن هم دوز بعدی باید تزریق شود».

آخرین وضعیت خرید واکسن از زبان سخنگوی هلال‌احمر

اما این وعده‌ها برای تزریق واکسن کرونا  از کوواکس در حالی است که دیروز عصر سخنگوی هلال احمر از عدم واردات واکسن فایزر و سایر واکسن‌های اروپایی به کشور خبر داد.

قوسیان مقدم، گفت: «با طرح استفاده نکردن از واکسن‌های اروپایی ، جمعیت هلال احمر انصراف رسمی خود را برای دریافت واکسن اعلام کرد».

او همچنین گفت که برای خرید واکسن با کشورهای شرقی در حال رایزنی هستیم، اما نامی از این کشورها به میان نیاورد. پیشتر جمعیت هلال احمر در خصوص خرید یک میلیون دوز واکسن کرونا از کشور چین خبر داد. واکسنی که گفته می‌شود میزان تاثیرگذاری آن کمتر از 80 درصد است و عوارض زیادی نیز دارد.

 ورود هفت نفر دیگر به تست واکسن ایرانی

دیروز همچنین دبیر کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت از صدور مجوز تزریق واکسن کرونای ایرانی برای هفت نفر دیگر از امروز خبر داد.

دکتر احسان شمسی کوشکی به ایسنا، گفت: «با آغاز فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونای ایرانی در مرحله اول این واکسن به سه نفر از داوطلبان تزریق شد و بعد از بررسی وضعیت آنها و ارائه نتایج و مستندات، در کمیته پایش ایمنی داده ها، در مرحله دوم چهار نفر دیگر وارد مطالعه انسانی شدند».

وی با بیان اینکه عوارض جدی در داوطلبانی که واکسن‌کرونای ایرانی را دریافت کردند، دیده نشده است و حال عمومی آنها خوب است، افزود: «با توجه به بررسی‌های انجام شده در کمیته پایش داده ها، مجوز ورود هفت نفر دیگر به فاز اول مطالعه بالینی و تزریق واکسن کرونا صادر شد. بر این اساس قرار است طی یکشنبه و دوشنبه (۲۱ و ۲۲ دی ماه) واکسن به هفت نفر دیگر از داوطلبان تزریق شود».

به گفته او، داوطلبان دریافت واکسن کرونای ایرانی را در فاز اول مطالعه بالینی، به تدریج وارد مطالعه می‌شوند؛ چراکه در فاز یک کارآزمایی‌های بالینی، نکته مهم اطمینان از ایمنی فرآورده است. البته درباره اثربخشی فرآورده هم بررسی‌هایی انجام می‌شود، اما هدف اصلی در وهله اول ایمنی فرآورده است. بر همین اساس از آنجایی که اولین بار است که تست واکسن کرونا در کشور آغاز شده، باید با احتیاط بالایی آزمایش‌هایش را پیش بریم. به طوری که اولا آزمایش با تزریق دوز کمتر واکسن در اولین داوطلبان آغاز می‌شود و به تدریج اگر دوز بالاتری وجود داشته باشد، آن را روی داوطلبان بعدی آزمایش می‌کنند و افراد هم به صورت تک تک یا در قالب گروه‌های کوچک وارد مطالعه می‌شوند تا اگر ریسکی هم وجود دارد، افراد کمتری دچار این ریسک شوند».

شمسی کوشکی همچنین گفت: «در فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونا در کشور، ۵۶ نفر شرکت خواهند کرد که به تدریج وارد مطالعه می‌شوند. این فاز بین یک ماه و نیم تا دو ماه طول می‌کشد. بعد از این مدت اگر کار انجام شده و نتایج به دست آمده در فاز اول مطالعه بالینی درست باشد، وارد فاز دوم مطالعه بالینی می‌شویم».

در این شرایطی که ورود واکسن اروپایی و آمریکایی به کشور ممنوع شده و تنها منابع نه چندان مطمئنی برای خرید واکسن باقی مانده، به نظر می‌رسد مردم بیش از پیش روند تهیه واکسن ایرانی کرونا را که در صورت موفقیت در بهار سال آینده آماده خواهد شد، پیگیری می‌کنند.