جنجالی‌ترین خبر روز گذشته مربوط به واکسن کرونا و آغاز تزریق و تست انسانی این واکسن بود. اولین فردی که برای تزریق این واکسن اعلام آمادگی کرد طیبه مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود. این تست با حضور وزیر بهداشت، معاون علمی ریاست جمهوری، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و تیم تحقیقاتی این واکسن صبح دیروز انجام شد.

اما در طول روز خبرهای دیگری هم مبنی بر ادامه تزریق واکسن کرونای ایرانی به گوش رسید. نفر دومی که برای تست این واکسن پا پیش گذاشت علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام است و بعدازظهر دیروز مهندس خلیلی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام برای سومین تزریق واکسن کرونا اعلام آمادگی کرد.

همچنین خبرها تا عصر دیروز حاکی از این بود که هیچ‌کدام از داوطلبین پس از تزریق واکسن با مشکلی مواجه نشده‌اند. موضوع تزریق واکسن در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

100 سال است که واکسن سازیم

دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت هم پس از تست انسانی واکسن کرونای ایرانی گفت: ما ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن‌ساز هستیم. کسانی که فکر می‌کنند، اولین بار است که واکسنی را تزریق می‌کنیم، بسیار در اشتباه هستند. در سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور داشتیم و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم، تمام مردم دوران زندگی‌شان را با واکسن‌های ایرانی آغاز کردند. ما اولین واکسن‌ساز آسیا بودیم و ما بودیم که به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کردیم.

واکسن ایرانی کرونا به مجوز جهانی نیاز ندارد!

به ‌هر روی مقامات وزارت بهداشت از واکسن تولید کشور بسیار راضی و مطمئن هستند. تا جایی که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو  گفته است برای استفاده این واکسن در کشور نیازی به مجوز WHO نیست و همه‌چیز با مجوز سازمان غذا و داروی ایران انجام می‌شود! او اعلام کرده است که تست انسانی حداقل یک واکسن کرونای دیگر هم به‌زودی با مجوز کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت آغاز  می‌شود. جهانپور بابیان اینکه واکسن کرونا مانند هر واکسن دیگری که در کشور تزریق می‌شود، با مجوز سازمان غذا و دارو قابل‌تولید یا ورود به ایران است، تأکید کرد: هر زمان قرار شد در حوزه صادرات واکسن کرونای ایرانی اقدام کنیم، می‌توان برای دریافت مجوز سازمان جهانی بهداشت یا سازمان‌های مرتبط بین‌المللی یا کشورهای مقصد برای این واکسن هم اقدام کرد.

اثربخشی واکسن کرونای ایرانی در برابر نوع انگلیسی

در ادامه خبرهای مربوط به واکسن روز گذشته دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری مدعی شد که مقاومت واکسن کرونای ساخت داخل در برابر ویروسی مثل کرونای انگلیسی فعلاً معلوم نیست اما اثربخش است. مصطفی قانعی گفت: فعلاً بر اساس فعالیت‌های ویروس‌ کرونا که تا الآن دیده‌شده، واکسن اثربخشی دارد، ولی فعلاً مقاومت آن مشخص نیست تا چه زمان باشد، چون بررسی‌ها کامل نیست، ولی واکسن داخلی با ویروس جهش‌یافته‌ی انگلیسی مشکلی ندارد، حتی منابع رسمی نیز اعلام کردند این نوع ویروس‌ خطری برای واکسن‌ها ایجاد نکرده است و اگر واکسن در دسترس قرار بگیرد، قطعاً این شیوعی که وجود دارد، بسیار کمتر خواهد شد.