«تور استانبول ویژه تزریق واکسن کرونا»؛ سفری جذاب به قصد سلامت؛ آن سوی پرده اما ماجرا طوری دیگر است؛ تور کاسبان سلامت، وعده‌های پوچ و کسب سودهای کلان...

با داغ شدن اخبار واکسن کرونا و پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه از سوی شرکت‌ها و کشورهای مختلف، پیش‌بینی می‌شد که شیادان سلامت دست به کار شده و با استفاده از نیاز مردم در پی به جیب زدن پول‌های کلان باشند؛ موضوعی که پیش از این هم نمونه‌های مشابه آن را در داروهای مرتبط با کرونا از جمله «رمدسیویر» و فروش انواع تقلبی آن با مبالغ چند ده میلیونی را در بازارهای غیررسمی شاهد بودیم و مسئولان بهداشت و درمان کشور هم بارها نسبت به آن هشدار دادند.

در شرایطی که بشر از کرونا و محدودیت‌های آن به تنگ آمده و به دنبال راه فراری از آن و بازگشت به زندگی عادی است، ظاهراً فعلاً تنها راه نجات را واکسن می‌داند و بر همین اساس هم تب و تاب تولید واکسن کرونا در دنیا بالا گرفته، کشورهایی هم در این زمینه به موفقیت‌هایی دست‌یافته‌اند و برخی دولت‌ها نیز در آستانه واکسیناسیون جمعیت کشورهایشان هستند.

هم‌زمان با این پیشرفت‌ها، سودجویان نیز دست به کار شده و با عناوینی وسوسه‌انگیز دست به تبلیغات تزریق واکسن کرونا در فلان کشور و البته باقیمت‌های آن‌چنانی زده‌اند؛ تبلیغات فرصت طلبانه و سودجویانه به بهای جان مردم...

تور ترکیه و امارات و سوءاستفاده شیادان سلامت

در همین راستا، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تبلیغاتی نظیر «تور ترکیه و امارات ویژه تزریق واکسن کرونا» را جعلی دانست و گفت: چنین تورهایی وجود ندارد و طبق معمول، سوء استفاده شیادان از نیاز مردم است.

او تأکید کرد: کشورهای مختلف در حال رایزنی برای خرید و تأمین واکسن کووید از مسیرهای مختلف هستند. از طرفی واکسیناسیون همگانی جمعیت در شرایط فعلی حتی در بازه زمانی یک‌ساله نیز برای هیچ کشوری مقدور و متصور نیست و بر همین اساس همه کشورها در تزریق واکسن اولویت‌بندی خواهند داشت.

جهانپور افزود: در چنین شرایطی کشوری برای تبعه کشورهای دیگر، عموماً امکان تزریق واکسن نمی‌تواند داشته باشد، مضافاً اینکه واکسن، برای ایمن سازی قبل سفر است، نه بعد سفر. بنابراین چنین تبلیغاتی، فرصت طلبی شیادان است که با سوءاستفاده از نیاز مردم به دنبال کلاه‌برداری هستند و یا اینکه کلاً از بیخ و بن، فضاسازی است.

مردم فریب نخورند

جهانپور گفت:. مردم نیز فریب شیادان و شارلاتان‌ها را نخورند و اخبار مرتبط را از وزارت بهداشت و رسانه‌های رسمی پیگیر باشند. همچنین هیچ‌گونه وجهی تحت هیچ عنوانی برای واکسن کرونا، پیش خرید واکسن کرونا یا تور واکسن کرونا به هیچ فردی پرداخت ننمایند که علائم اولیه کلاه‌برداری‌های اینترنتی و... آشکار شده است.