در حالی که روز جمعه پس از اعلام کاهش شیوع کرونا در کشور و خارج شدن بسیاری از شهرها از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی، برخی از محدودیت‌های کسب و کار حذف شد، دیروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال منع تردد شبانه (از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح) برای شهر‌های در وضعیت نارنجی کرونا علاوه بر شهر‌های قرمز خبر داد.

دیروز چهل و هفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس‌جمهور و اعضا برگزار و آخرین روند بیماری مورد بررسی قرار گرفت.

رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های ضد کرونا درکشور

پس از این جلسه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله درباره مصوبات این جلسه گفت: در یک ماه گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۵ درصد رسیده است که نشان می دهد ما می‌توانیم در کنترل اپیدمی موفق باشیم. هر چند استان‌های شمالی شامل؛ گلستان، گیلان و مازندران از استان‌هایی هستند که روندشان صعودی شده است.

شهر‌ها قرمز شوند، محدودیت‌ها افزایش می‌یابد

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: نکته مهم آن است که تغییر وضعیت‌ها و تغییر سطح هشدار کاملا متغیر و ناپایدار و وابسته به میزان رعایت پروتکل‌ها است. اگر وضعیت رعایت پروتکل‌ها به سمت کاهش و غفلت برود، سریعا بیماری برمی‌گردد و شهر‌ها قرمز می‌شوند و مجبوریم محدودیت‌ها را افزایش دهیم. محدودیت هوشمند یعنی همین؛ اگر جایی پروتکل‌ها خوب رعایت می‌شود و سطح هشدار‌ها از سطح سه به سطح یک می‌رسد و وضعیت شهر زرد می‌شود، قطعا محدودیت‌ها برداشته می‌شود و برعکس این موضوع هم صادق است که اگر نکات بهداشتی به خوبی رعایت نشود، مجبوریم محدودیت‌ها را بیشتر کنیم. به همین دلیل درخواست آن است که موضوع را جدی بگیریم. تغییر وضعیت شهر‌ها از قرمز به نارنجی به معنای از بین رفتن بیماری یا ضعیف شدن ویروس نیست؛ تنها معنی آن رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم است.

وضعیت شکننده کرونا در تهران

رئیسی درباره وضعیت استان تهران، بیان کرد: وضعیت تهران به سطح نارنجی رسیده اما، وضعیت کاملا شکننده است. اگر رعایت پروتکل‌ها طی این هفته و هفته آینده به قوت خود باقی بماند این روند می‌تواند ادامه یابد و حتی به سمت شرایط زرد بیماری رود، اما با توجه به شکننده بودن وضعیت، در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها ممکن است به وضعیت قرمز بازگردیم و مجبور شویم هفته آینده محدودیت‌ها را تشدید کنیم.

دورهمی‌های خانوادگی عامل ۵۱ درصد انتقال بیماری

رئیسی ادامه داد: مجددا تاکید می‌کنم با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان، مهم‌ترین عامل ایجاد بیماری و انتشار آن دورهمی‌های خانوادگی است؛ چراکه این موضوع می‌تواند تا ۵۱ درصد عامل انتشار بیماری باشد. خواهشم آن است که این موضوع رعایت شود. منع تردد‌های شبانه هم بیشتر روی همین موضوع تاکید می‌کند که بحث دورهمی‌های خانوادگی کم شود.

321 فوتی و ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید

دیروز همچنین سخنگوی وزارت بهداشت به آخرین آمار مربوط به کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: از 14 تا ۱۵ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۶۲ نفر از آنها بستری شدند. سیماسادات لاری گفت: در همین باره زمانی، ۳۲۱ بیمار ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید.

لاری گفت: ۵۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.