مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: برخی فکر می‌کنند که تزریق خون یا اهدای آن سبب انتقال کرونا یا کاهش ایمنی بدن ‌می‌شود. در حالی‌که چنین نیست بیماری‌های تنفسی از طریق خون منتقل نمی‌شود.

پیمان عشقی در مورد کاهش اهدای خون افزود: کرونا فقط یک بیماری با تبعات جسمی نیست و ابعاد اقتصادی و روانی همراه با باورهای غلط هم دارد.  او در مورد نحوه کار در مراکز سازمان انتقال خون گفت، سوزن یکبار مصرف استفاده می‌شود و کارشناس خونگیری دستکش به دست دارد و ماسک‌زده است.

عشقی در مورد آخرین وضعیت ذخایر خون در ایران گفت: چهارشنبه ۲۸ آبان میزان خون قابل قبول ولی شکننده است، ما با کمبودهای متناوب و نگران‌کننده مواجه بوده‌ایم. امروز کمترین میزان ذخایر خون در سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد ثبت شده است. مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در مورد اهدای پلاسمای کووید ۱۹ گفت، کسانی که یک ماه از بهبودی‌شان گذشته باشد می‌توانند پلاسمای خون خود را در اختیار کسانی قرار دهند که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ به آنتی بادی نیاز دارند.

به تمام گروه‌های خونی نیاز مبرم داریم

سخنگوی سازمان انتقال خون نیز گفت: در حال حاضر در سازمان انتقال خون به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم و افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند چون فقط ۱۰ درصد از مردم کشور ما دارای گروه خونی منفی هستند‌.

بشیر حاجی بیگی با اشاره به کمبود خون اهدایی در کشور بیان کرد: در حال حاضر سازمان انتقال خون باید جوابگوی نیاز بیمارستان‌های کل کشور به خون و فرآورده‌های آن باشد و در حال حاضر پلاسمای کووید -۱۹ از بیماران بهبودیافته‌ از سوی متخصصان در بیمارستان از سازمان درخواست می‌شود.

در حال حاضر نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کل کشور خون و فرآورده‌های آن را از سازمان انتقال خون ایران دریافت می‌کنند و در کلان‌شهر تهران نزدیک به ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد، تهران جزو پرمصرف‌ترین استان ازنظر خون و فرآورده‌های آن است.

نجات هزاران زندگی با اهدای خون

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون سالانه نزدیک به یک‌میلیون پلاکت از مراکز انتقال خون برای بیمارستان‌های سراسر کشور درخواست می‌شود تا برای بیماران مثل سرطانی یا بیماری‌هایی که دارای خونریزی هستند استفاده شود، همچنین سالانه حدود ۷۵۰ هزار واحد پلاسما در کشور بین مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع می‌شود که برای بیمارانی که دارای سوختگی، بیماری کبدی و جراحی‌های بزرگ هستند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.