معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران آخرین جزئیات اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان تهران برای یک هفته پیش رو را تشریح کرد.

حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که دیروز به دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی و نهادهای عمومی غیر دولتی از جمله شهرداری های مستقر در استان تهران ابلاغ شد، گفت: در این ابلاغ با توجه به نامه نهم مهر ماه معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر اعمال محدودیت به تفکیک استان و شهرستان‌های هدف محدودیت و تعطیلی برخی مراکز به مدت یک هفته از تاریخ ۱۲ لغایت ۱۸ مهر ماه از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمدید شده است.

وی افزود: در این ابلاغیه دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در این یک هفته تعطیل خواهند بود. وی ادامه داد: برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه ها و چایخانه ها، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است.

دلیل سختی مهار کرونا در تهران

اما برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا تب و تاب کرونا در شهر تهران نمی‌خوابد. در این باره دکتر حمید سوری، عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد کرونای تهران به ایسنا گفت: تهران نسبت به سایر استان‌های کشور ویژگی‌های خاصی دارد، پس کنترل و مدیریت اپیدمی و بحران در این کلان شهر مستلزم برنامه‌ریزی و سیاستگ‌ذاری‌های ویژه‌تری است. وی تراکم بالای جمعیتی، حجم بالای ترددهای درون و برون شهری، رفتارهای اجتماعی و شیوه‌های متنوع زندگی در مناطق مختلف تهران را دلیل ویژه بودن شرایط اپیدمی در این استان عنوان کرد و گفت: به عنوان پایتخت کشور تعاملات متفاوتی در تهران وجود دارد که در کنار تفاوت‌های منطقه‌ای و محلی در خود تهران و حاشیه آن، طبیعتاً ترکیبی از انواع شیوه‌ها و رفتارهای متنوع زندگی مشاهده می‌شود که همین مسایل مقابله با اپیدمی و کنترل آن را بسیار سخت و پیچیده می‌کند.

سوری با بیان اینکه متاسفانه علیرغم تمام اقدامات صورت گرفته توسط ستاد مقابله با کرونای تهران، این استان و کل کشور وضعیت خوبی ندارد، با تاکید بر ضرورت تغییر و اصلاح رویکرد و سیاست‌ها در قبال پاندمی کرونا، عنوان کرد: نگاه، استراتژی و رویکردها باید از درمان به سمت پیشگیری تغییر کند، بر این اساس باید ترکیب سیاست‌گذاران، کمیته‌های تصمیم‌گیر و همچنین مشاوران تغییر کند تا ضمن اتخاذ تصمیمات درست، پیام‌های اشتباه نیز به جامعه منتقل نشود. او ناهماهنگی‌ها و عدم اتخاذ تصمیمات به موقع را دلیل دیگر بروز وضعیت نامناسب اپیدمی در کشور و ورود به پیک سوم عنوان کرد و با تاکید بر اینکه در این شرایط مردم باید فعالانه‌تر و با مسئولیت پذیری بالاتری برخورد کنند، اظهار کرد: البته نباید تنها مقصر بروز این شرایط را مردم بدانیم، چراکه در شرایط بحرانی مردم باید ساماندهی و کنترل شوند. به عبارت دیگر مدیریت شرایط بحران فعلی نیازمند نظارت و مداخلات جدی از سوی مسوولان است. وی با بیان اینکه نمی‌توان بحران کرونا را آزمون و خطایی مدیریت کرد، ادامه داد: باید مداخلات‌ جدی‌تری اتخاذ و دنبال شود.

 ۱۷۹ فوتی جدید کرونا در کشور

اما در آخرین آمار اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۵۲۳ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی و یک‌هزار و ۴۰۱ تن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند.

دکتر سیماسادات لاری دیروز گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۷۴۶ نفر رسید و ۴۱۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.