مدتی است که قاچاق خاک و چوب بر سر زبان‌ها افتاده و ویدئو و عکس‌های زیادی در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی و بین دوستداران طبیعت و حامیان آن دست‌به‌دست می‌شود. بر همین اساس فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا به این موضوع اشاره کرد و گفت: خاک مناطق جنگلی شمال کشور فوق العاده مرغوب است و بعضی از سودجویان اقدام به قاچاق و جابه‌جایی آن می‌کنند. سرهنگ علی عباس نژاد با اشاره به افزایش قاچاق چوب و خاک مناطق جنگلی، بیان کرد: قیمت چوب فوق‌العاده بالا رفته و طبیعتاً افرادی که در این صنعت کار می‌کنند، امکان دارد در رابطه با قاچاق چوب وسوسه شوند که متأسفانه این مسئله موجب ایجاد مشکل شده است. بر اساس گفته‌های عباس نژاد آمارهای دستگیری و برخوردها نشان می‌دهد که پرونده‌های مربوط به این موضوع ۲۰ درصد بیشتر شده‌اند و این خبر خوبی نیست.

بیش از 3هزار متر مکعب کشفیات چوب

عباس‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: ما در ۷ ماه گذشته بیش از سه هزار و ۳۰۰ فقره تشکیل پرونده برای قاچاقچیان چوب و بیش از سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب کشفیات چوب داشتیم. متأسفانه این مسائل وجود دارد و ما هم به جد پیگیر هستیم تا با این افراد برخورد کنیم، ولی باید برخوردهای قضایی جدی‌تری با آن‌ها صورت بگیرد، به خصوص آن‌هایی که تکرار جرم دارند تا برخورد‌ها حالت بازدارنده داشته باشد. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در رابطه با برداشت چوب در اطراف تهران، افزود: در تهران عملاً جنگل آن‌چنانی نداریم که بخواهد قاچاقی صورت بگیرد، بیشتر چوب باغ‌هایی را داریم که آن‌ها مجاز است و اصلاً به صورت قانونی ما اختیاری در این زمینه نداریم، چون به عنوان مثال فردی باغی دارد و از چوب‌های آن درخت استفاده می‌کند و فقط باید از جهاد کشاورزی مجوز بگیرد که معمولاً آن‌ها هم این مجوز را می‌دهند، اما کشفیاتی که اطراف تهران داریم، عموماً از استان‌های دیگر می‌آید، ترانزیت می‌شود و در مسیر همکاران ما آن‌ها را کشف می‌کنند.

مرغوب بودن خاک شمال ایران، دلیل قاچاق آن

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با اشاره به قاچاق خاک در جنگل‌های شمالی بیان کرد: این موضوع امسال رسانه‌ای شد و در دستور کار قرار گرفت که با متخلفان برخورد کنیم، خاک مناطق جنگلی شمال کشور فوق‌العاده مرغوب است و بعضی از این سودجویان اقدام به قاچاق و جابه‌جایی آن می‌کنند، چون در سال‌های گذشته آماری از برخورد با این موضوع نداشتیم، نمی‌توانیم آماری از افزایش چند درصدی این موضوع ارائه دهیم. عباس‌نژاد با اشاره به اینکه بیشتر این قاچاقچیان که معمولاً در مناطق شمالی و یا زاگرسی بومی هستند، گفت: ‌البته تخلفات ذکر شده را علاوه بر آن‌ها، شرکت‌ها و کارخانجات هم انجام می‌دهند و مبادرت به خرید می‌کنند، که امیدواریم در همکاری که با قوه قضاییه داریم برخورد جدی صورت بگیرد.

او با اشاره به ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها بیان کرد که بهره‌برداری از جنگل ممنوع شده است و جزو خط قرمزهای سازمان محسوب می‌شود و به هیچ عنوان بحث برداشت از چوب جنگل در دستور کار نیست، نبوده و نخواهد بود.