ایرج حریرچی گفت: اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه اجرایی خواهد شد. جریمه نیز تصویب ‌شده است.

معاون وزیر بهداشت  در مورد میزان جریمه و نحوه اعمال آن نیز گفت: کارشناسی‌های مختلفی در حال انجام است. پیش‌نویس مصوبه‌ای مبنی بر مجازات «افراد کرونایی که اطلاع دارند به کرونا مبتلا هستند، اما در جامعه تردد می‌کنند»، نیز تهیه شد تا مجازات قابل‌توجهی نیز برای آن‌ها وضع شود.

می‌گویند شیوع و ابتلا مردم کشورمان به کرونا این روزها از اسفند و فروردین‌ماه هم بیشتر است و آمارهای اعلام‌شده از سوی مسئولان بر این موضوع تأکید می‌کنند. تعداد افراد مبتلا بیشتر شده و مدتی می‌شود به چهار هزار نفر در روز رسیده است. بر اساس آمار وزارت بهداشت از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۴ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۲۷ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران در کشور به ۴۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر رسید . در همین زمان هم ۲۲۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۴۱۹ نفر رسید. در ماه‌های اخیر ترس بسیاری از مردم از کرونا ریخته است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل قبل نیست. بر همین اساس روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از اجرای اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه، خبر داد.

احتمال تمدید تعطیلی‌های تهران

شرایط تهران دوباره وخیم و خاص شده است. بر همین اساس چند روزی است که تعطیلی‌ها در تهران دوباره وضع‌شده و گفته می‌شود ممکن است این تعطیلی‌ها ادامه‌دار باشند. روز گذشته مدیرکل بحران استان تهران گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا با یک هفته اعمال محدودیت موافقت کرده و احتمال اینکه یک هفته دیگر هم این تعطیلات تمدید شود زیاد است. منصور درجاتی با اشاره به تغییر آمار مبتلایان در سرتاسر کشور بیان کرد: مسافرت‌های غیرضروری و تجمع‌ها، این خسارات را به بار آورده است. پیشنهاد استان به ستاد ملی این بوده که محدودیت‌هایمان را همانند نوروز کنیم و از مبادی ورودی و خروجی کنترل‌ها را انجام دهیم و به حالت قرنطینه در بیاوریم ولی ستاد ملی فراتر از استان نگاه می‌کند و ما هم تبعیت می‌کنیم.

محدودیت‌های سختگیرانه برای  سفرهای غیرضروری

با نزدیک شدن به تعطیلات آبان ماه، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران و استاندار تهران در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار اعمال محدودیت‌های تازه‌ای برای کاهش سفرهای غیرضروری هم‌وطنان شدند.

علیرضا زالی و انوشیروان محسنی بندپی از وزیر کشور خواستار اعمال محدودیت‌ها، افزایش عوارض بزرگراهی و جرائم رانندگی و پرداخت هزینه‌های درمانی مسافرانی که مبتلابه کرونا می‌شوند، برای کاهش سفرهای غیرضروری بین‌شهری و استانی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: «در راستای تحقق حداکثری راهبردهای مداخله‌ای برای تقلیل سرایت‌پذیری از طریق کاهش ارتباطات بین فردی و قطع زنجیره انتقال بیماری، اطلاع‌رسانی و اقدامات زیادی انجام پذیرفته است. اما متأسفانه عده‌ای از هم‌وطنان علی‌رغم تمام توصیه‌ها ممکن است در تعطیلات پیش رو به سفرهای غیرضروری به‌خصوص به مناطق شمالی کشور مبادرت ورزند که این موضوع  نگرانی‌های شدیدی را در زمینه کنترل بیماری کرونا ایجاد می‌کند.»

در ادامه این نامه زالی و محسنی بندپی موارد زیر را برای تصویب در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پیشنهاد کردند:

افزاش موقت عوارض بزرگراهی به میزان حداقل ۳ تا ۵ برابر برای خودروهایی که به مقاصد غیربومی مسافرت کرده‌اند و تخصیص منابع حاصله از آن برای کمک به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا.

افزایش مبلغ جریمه حداقل به میزان ۳ تا ۵ برابری در صورت تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروهای غیربومی که به سایر شهرستان‌ها مسافرت می‌کنند و تخصیص منابع حاصل از آن به شهرستان مقصد.

با توجه به این‌که تعدادی از مسافران مذکور ممکن است در شهرستان‌های مقصد دچار بیماری کرونا شوند، با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مقصد نسبت به قرنطینه سازی این‌گونه افراد اقدام شود و در صورت ابتلا، کلیه هزینه‌های درمان در مراکز بیمارستانی در استان مبدأ و یا مقصد به‌طور کامل از بیمار اخذ شود.