آریا طاری

کار از تجمع مقابل ساختمان باشگاه یا وزارت ورزش گذشته است. آبی‌ها برای بازگرداندن مربی محبوب‌شان دست به ابزار مدرن‌تری زده‌اند. آنها این بار با یک توفان توئیتری، خواهان حضور دوباره استراماچونی در فوتبال ایران شده‌اند. توفانی‌ که خبرش حتی به ایتالیا هم رسیده است. استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، آخرین حربه هواداران باشگاه برای امیدوار بودن به حضور دوباره استراما در تهران است. باشگاه همچنان به تلاش برای جذب دوباره این مربی ادامه می‌دهد اما قوانین نوظهور فوتبال ایران، فعلا راه را برای این بازگشت مسدود کرده‌اند. قوانین دست و پاگیری که به نظر می‌رسد اعتبارشان از همین حالا، زیر سوال رفته است.

چندین ماه از جدایی ناگهانی آندره‌آ استراماچونی از فوتبال ایران گذشته اما این مربی هنوز «فراموش» نشده است. کاری که او ظرف چند ماه در باشگاه استقلال انجام داد، تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسید. مرد ایتالیایی یک سیستم مدرن برای تیمش ساخت و ستاره‌های زیادی را در استقلال احیا کرد. او از مهدی قائدی که خیلی‌ها فکر می‌کردند زیر سایه حواشی مانده، یک مهاجم بی‌نقص ساخت و کیفیت خیلی دیگر از نفرات تیم را به اوج رساند. او خیلی زود به یک «ستاره» روی نیمکت استقلال تبدیل شد اما حاضر نبود برای حفظ موقعیتی که دارد، به «سازش» با مدیران باشگاه بپردازد. حجم بدقولی‌ها، این مربی را کلافه کردند و او ناگهان در فهرست مسافران پرواز از تهران دیده شد. همه مذاکره‌ها برای بازگشت او هم بی‌سرانجام ماندند. مذاکره‌هایی که البته بیشتر «نمایشی» به نظر می‌رسیدند و بعدها اصالت‌شان تا حدودی زیر سوال رفت. به هر حال استراما برنگشت و استقلال با فرهاد مجیدی به کارش ادامه داد. آبی‌ها نتایج خوبی هم به دست آوردند اما هواداران باشگاه، هنوز سرگرم رویاپردازی درباره پروژه نیمه‌تمام باشگاه با مرد ایتالیایی بودند. هنوز هم او را «رییس» صدا می‌زدند و هنوز هم می‌خواستند که او به هر قیمتی، به استقلال برگردد. این میل تا همین چند وقت پیش، بیشتر به خیالبافی شباهت داشت اما حالا به نظر می‌رسد روزنه‌های امیدی برای این بازگشت مهیا شده است. باشگاه به دنبال جذب استراماچونی رفته و ظاهرا این سرمربی رضایت اولیه‎اش را نیز برای بازگشت اعلام کرده است. با این حال قانون منع ورود مربیان و بازیکنان خارجی جدید، فعلا همه چیز را متوقف کرده است. قانونی که اجرا شدنش می‌تواند به یک جنجال بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شود و یک شکست تازه در پرونده دوران حضور سلطانی‌فر در راس وزارت ورزش و همچنین یک بی‌اعتباری بزرگ برای فدراسیون فوتبال تلقی شود.

مدیران تصمیم‌ساز ورزش و فوتبال ایران، حالا در آستانه یک تصمیم کلیدی هستند. به نظر می‌رسد این یک تصمیم بسیار حیاتی برای آینده این فوتبال خواهد بود. اولین گزینه پیش روی این مدیرها، این است که همچنان روی این قانون غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی، پافشاری کنند و از اصول‌شان کوتاه نیایند. اگر این اتفاق رخ بدهد، فوتبال ایران سال به سال آماتورتر می‌شود و قیمت بازیکنان و مربیان داخلی، روز به روز بالاتر می‌رود. اگر این اتفاق رخ بدهد، فوتبال ایران در سطح آسیا منزوی خواهد شد. برای یک لحظه تصور کنید باشگاه‌های ایرانی بدون استعدادهای خارجی، قرار است روبه‌روی رقبای تا دندان مسلح‌شان در غرب و شرق آسیا قرار بگیرند. اجرای این قانون، عملا به معنی از بین بردن آخرین شانس‌های موفقیت فوتبال ایران در آسیا خواهد بود. گزینه دوم این است که این مدیرها برای استقلال «استثناء» قائل شوند و اجازه بازگشت استراماچونی را صادر کنند اما همچنان قانون‌شان را هم نگه دارند. این موضوع هم خودش یک جنجال بسیار بزرگ و تاریخی خواهد ساخت. چراکه طبعا سایر باشگاه‌ها به این رای اعتراض می‌کنند و استثناء قائل شدن برای استقلال را زیر سوال می‌برند. این موضوع حتی در صورت موفقیت پروژه استرا، یک دردسر بزرگ برای استقلال نیز خواهد بود. چراکه این باشگاه در معرض انواع اتهام‌ها قرار خواهد گرفت. راه سوم که منطقی‌ترین راه نیز به شمار می‌رود، لغو کامل قانون منع به کارگیری خارجی‌های جدید است. این بهترین تصمیمی است که آقایان مدیر می‌توانند اتخاذ کنند. تصمیمی که اجازه می‌دهد استراماچونی و سایر خارجی‌های کارآمد در فوتبال ایران حضور داشته باشند و به رشد این فوتبال کمک کنند. با چنین تصمیمی، حتما هواداران باشگاه‌های دیگر نیز از حضور استراما استقبال خواهند کرد. چراکه قرار گرفتن او روی نیمکت استقلال، سطح کیفی رقابت‌های فوتبال در ایران را بالا خواهد برد.

برخلاف چیزی که استقلالی‌ها تصور می‌کنند، بازگشت استراماچونی پایان کار نیست. هواداران باشگاه باید این روحیه مطالبه‌گری را پس از حضور دوباره این مربی هم ادامه بدهند. استقلال همین حالا به وینفرد شفر بدهکار است و به همین خاطر با مشکل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات دست و پنجه نرم می‌کند. اگر اوضاع مالی استقلال تغییر نکند، اگر سیاست‌های مالی باشگاه جواب ندهد و شیوه مدیریت تیم به روز نشود، استراماچونی باز هم فقط چند ماه در فوتبال ایران دوام خواهد آورد و استقلال دوباره به یک چرخه کاملا غلط بازخواهد گشت. مدیران آبی این روزها روی بازگشت مرد ایتالیایی مانور می‌دهند اما هنر آنها زمانی معلوم می‌شود که پس از بازگشت، شرایط را برای حفظ این مربی نیز فراهم کنند.