نزدیک شدن پرسپولیس به قهرمانی دوگانه در لیگ و جام‌ حذفی، مسئولان سازمان لیگ را حسابی به دردسر انداخته است. اگر پرسپولیس با بردن سپاهان و داماش برنده جام حذفی شود، آن وقت سوال بزرگ برای مسئولان برگزاری مسابقات این است که سوپرجام فصل آینده را باید میان کدام تیم‌ها برگزار کنند! 

ظاهرا در آیین‌نامه مسابقات هیچ پیش‌بینی خاصی در این زمینه انجام نشده و سازمان لیگ تازه بعد از رخ دادن این اتفاق قرار است فکری برای آن بکند. این در حالی است که در انگلیس بعد از قهرمانی منچسترسیتی در لیگ و حذفی، از همین الان تاریخ و ساعت برگزاری بازی سوپرجام میان این تیم و لیورپول دقیقا مشخص شده است. در انگلیس و آلمان اگر تیمی قهرمان هر دو جام شود بازی سوپرجام را با نایب‌قهرمان لیگ برگزار می‌کند. اما در ایتالیا داستان متفاوت است و در صورت دبل کردن یک تیم، این بازنده فینال حذفی است که به سوپرجام راه پیدا می‌کند. 

در اسپانیا هم تا همین فصل گذشته قوانین شبیه ایتالیا بود اما از امسال این کشور سوپرجام را با شکل و شمایلی جدید و میان چهار تیم برتر لالیگا و کوپادل‌ری برگزار می‌کند. اما در ایران هنوز مشخص نیست برای سوپرجام از کدام‌یک از این قوانین باید تبعیت کرد. چرا؟ چون مسئولان پیش‌بینی چنین اتفاقی را نمی‌کردند و اولین واکنش یکی از آنها مقابل این اتفاق هم چنین بوده است:«اگر پرسپولیس قهرمان هر دو جام شود، سوپرجام را برگزار نمی‌کنیم و جام را به پرسپولیس می‌دهیم!»

اینکه قهرمانی احتمالی یک تیم در دو جام، سازمان لیگ را دچار سرگیجه می‌کند اصلا اتفاق عجیبی نیست. چون این سازمان گاهی برای اتفاقات از پیش تعیین‌شده هم برنامه مشخصی ندارد، چه برسد به اتفاقات غیرمترقبه! از ابتدای فصل کسی نمی‌داند آیا تیمی قهرمان دوگانه خواهد شد یا نه، اما قطعا همه می‌دانند جام‌ حذفی یک بازی فینال دارد و برای این فینال باید شهری به‌ عنوان میزبان تعیین شود. با این حال فدراسیون فوتبال در فاصله 8 روز تا فینال این جام هنوز به‌طور قطعی مشخص نکرده این بازی را در کجا برگزار خواهد کرد. 

به اینها اضافه کنید موضوع سهمیه‌بندی تماشاگران و جنجال‌هایی که ماجرای مربوط به 50-50 شدن سهمیه‌ها در بازی اصفهان ایجاد کرده است. اگر این قوانین در بندهای آیین‌نامه به دقت پیش‌بینی شده و در اختیار تمامی باشگاه‌ها قرار گرفته بود، آیا نیازی به این همه کشمکش بود و اساسا چنین اختلافاتی به‌وجود می‌آمد؟ اینکه در مقررات برگزاری رقابت‌های باشگاهی برای برخی از موضوعات هیچ بند قانونی روشن و مشخصی پیش‌بینی نشده قطعا از نقاط منفی کارنامه مدیران فوتبال است. سال گذشته بازی سوپرجام بین پرسپولیس و استقلال که می‌توانست درآمد فراوانی را نصیب فوتبال کند، اصلا برگزار نشد و جامی که هنوز هزار حرف و حدیث و شکایت پشتش هست در دفتر باشگاه پرسپولیس به سرخپوشان اهدا شد. 

امسال شاید اوضاع از این هم خنده‌دارتر شود. شاید تمام آرزوی سازمان لیگ در حال حاضر شکست پرسپولیس و راهیابی سپاهان به فینال باشد. این اتفاق لااقل یکی از گره‌ها را برای مسئولان باز خواهد کرد. وگرنه در صورت فینالیست شدن پرسپولیس بعید نیست مسئولان در روز فینال جام‌ حذفی، سوپرجام را به ورزشگاهی که هنوز مشخص نشده ببرند تا در صورت قهرمانی پرسپولیس آن را به همراه جام حذفی به این تیم اهدا کنند و در غیر این صورت به سازمان لیگ برگردانند تا در زمانی نامشخص و در مکانی که آن هم هنوز مشخص نیست، جام را به دست قهرمان سوپرجام برسانند. سوپرجامی که اصلا مشخص نیست برگزار می‌شود یا مثل فصل گذشته تکلیفش در سوییس و در راهروهای دادگاه مشخص خواهد شد.