آریا رهنورد

تا پایان این فصل فوتبال باشگاهی در اروپا، زمان زیادی باقی نمانده است. تیم‌های قهرمان در ایتالیا و اسپانیا جشن قهرمانی را نیز برگزار کرده‌اند. در آلمان نیز سرنوشت کاملا روشن به نظر می‌رسد و تنها در انگلستان، هنوز تردیدهایی وجود دارد. جدا از جشن قهرمانی، داستان رسیدن به سهمیه اروپایی نیز در لیگ‌های مختلف با جذابیت زیادی دنبال می‌شود. ختافه و آتالانتا با حفظ رده‌های فعلی، می‌توانند تبدیل به شگفتی‌سازهای بزرگ این فصل فوتبال اروپا شوند.

انگلیس؛ اختلاف طبقاتی در منچستر

یورگن کلوپ پس از پیروزی دشوار این هفته تیمش در زمین نیوکسل، تاکید کرد که لیورپول به «فینال لیگ» صعود کرده و حالا باید در انتظار هفته پایانی لیگ برتر بماند. به نظر می‌رسد سیتی شانس به مراتب بیشتری برای بردن جام دارد و سرنوشت هنوز در دستان تیم پپ است. با این وجود قرمزهای آنفیلد نیز تا امروز 94 امتیاز تصاحب کرده‌اند و اگر موفق به قهرمانی نشوند، بهترین تیم بدون جام تاریخ لیگ برتر خواهند بود. چلسی با پیروزی این هفته، حضورش در فصل بعد رقابت‌های لیگ قهرمانان را قطعی کرد. تاتنهام نیز با توجه به توقف آرسنال و اختلاف زیاد با این حریف در تفاضل گل، بدون شک راهی رقابت‌های لیگ قهرمانان سال آینده خواهد شد. آرسنال که در سال‌های گذشته با ونگر دیگر شانس حضور در رتبه چهارم را هم از دست می‌داد، حالا این تجربه تلخ را با اونای امری تکرار کرده و به احتمال بسیار زیاد پنجم خواهد شد. توپچی‌ها البته به صعود به فینال یورولیگ نزدیک هستند و احتمالا در این مسابقه با چلسی روبه‌رو می‌شوند. اگر از بین آرسنال و چلسی یک تیم قهرمان یورولیگ شود، انگلیس برای سومین بار در تاریخ با پنج تیم در لیگ قهرمانان حاضر خواهد بود. از بین 6 تیم بزرگ فوتبال جزیره، احتمالا تنها یونایتد به سهمیه دست پیدا نخواهد کرد. هر چقدر وضعیت سیتی امیدوارکننده است، قرمزهای منچستر روزهای ناامیدکننده‌ای را پشت سر می‌گذارند.

آلمان؛ سقوط آزاد دورتموند

‌وقتی بایرن‌مونیخ در هفته‌های ابتدایی این فصل با نیکو کواچ در بحران به سر می‌برد، خیلی‌ها تصور می‌کردند دوران قهرمانی‌های متوالی باواریایی‌ها در بوندس‌لیگا به پایان رسیده است. بایرن در مقطعی از فصل حتی تیم چهارم جدول شد و فاصله‌اش با دورتموند به عدد هشت رسید. دورتموند با هدایت فاوره، فوتبال به شدت چشم‌نوازی ارائه می‌کرد و با درخشش جیدن سانچو و پاکو آلکاسر، همه رقبا را از دم تیغ می‌گذراند. قرمزها اما رفته رفته به مسیر پیروزی برگشتند و امتیازهای از دست رفته را جبران کردند. افت وحشتناک زنبورها نیز آغاز شد و ستاره‌های این تیم فروغ‌شان را از دست دادند. حتی تا قبل از دیدار برگشت دو تیم، به نظر می‌رسید دورتموند هنوز شانس اول رسیدن به جام قهرمانی است اما پیروزی سنگین مونیخی‌ها برابر جدی‌ترین رقیب، شرایط را به سود آنها تغییر داد. شکست شاگردان فاوره برابر شالکه و تساوی‌شان با برمن، موجب شد بایرن برای رسیدن به قهرمانی تنها به دو امتیاز از دو دیدار باقی‌مانده نیاز داشته باشد. به نظر می‌رسد دورتموند شخصیت قهرمانی در آلمان را از دست داده و در هیچ شرایطی نمی‌تواند به این موفقیت برسد. قهرمانی این فصل مونیخی‌ها بیشتر از آن‌که نتیجه قدرت این تیم باشد، نشانه ضعف زنبورها بوده است.

اسپانیا؛ هشت در یازده!

عبارت کنایه‌آمیز «هشت در یازده» روی پیراهن مخصوص جشن قهرمانی بارسا در لالیگا، نشان می‌داد که آنها به خاطر فرم فوق‌العاده در اسپانیا مشغول سرزنش رقبا هستند. بارسا در 11 فصل گذشته هشت بار تیم اول لالیگا شده و رئال مادرید و آتلتی روی هم تنها سه بار این لیگ را برده‌اند. مادریدی‌ها فصل را با بحران لوپتگی آغاز کردند. اضافه شدن سولاری نیز وضعیت را تغییر نداد و حتی زیدان هم نتوانست تیمش را احیا کند. آنها در کنار دو کلاسیکوی رفت و برگشت، شکست‌های زیادی را در این فصل تجربه کردند و هرگز نتوانستند رقیبی جدی برای تیم والورده در مسیر قهرمانی باشند. تیم چولو سیمئونه، جدی‌ترین رقیب بارسا به شمار می‌رفت اما با وجود در اختیار داشتن ستاره‌های متعدد، لغزش‌های زیادی را تجربه کرد. این فصل لالیگا تقریبا از همان هفته‌های اول کاملا قابل‌پیش‌بینی به نظر می‌رسید. با این وجود جذابیت در جنگ آخرین سهمیه اروپایی هنوز ادامه دارد. در فاصله دو هفته به پایان لیگ «ختافه» شگفتی‌ساز بالاتر از سویا ایستاده و می‌تواند اولین صعود تاریخش به لیگ قهرمانان را جشن بگیرد. در جدول لیگ اسپانیا، سه تیم مادریدی پشت سر بارسا ایستاده‌اند.

ایتالیا؛ بانوی پیر حریف ندارد

فاصله یوونتوس با حریفانش در این فصل از سری آ آنقدر زیاد بود که هواداران باشگاه هرگز با اضطراب روبه‌رو نشدند. آنها هشتمین قهرمانی متوالی‌شان در ایتالیا را با قدرت خیره‌کننده‌ای به دست آوردند. ناپولی پس از جدایی ساری، با ورود کارلتو ضعیف‌تر از چند فصل گذشته شد و نتوانست بانوی پیر را با تهدید روبه‌رو کند. اینتر پشت سر یووه و ناپولی قرار گرفته اما جنگ بر سر جایگاه چهارم، با هیجان زیادی ادامه دارد. آتالانتا در شرایط فعلی، در رده چهارم ایستاده اما رم و میلان نیز دست به هر کاری می‌زنند تا در فصل آینده خودشان را به لیگ قهرمانان برسانند. حضور کریستیانو رونالدو، هیجان‌انگیزترین اتفاق این فصل سری آ به شمار می‌رفت. اتفاقی که عملا این لیگ را یک‌طرفه‌تر و حدس‌ زدن نام تیم قهرمان را به مراتب ساده‌تر کرد.