کرونا در جهان بیش از یک ‌میلیون قربانی گرفته است. ایران هم یکی از کشورهایی است آمار قابل‌توجهی از مبتلایان و کشته‌شدگان بر اثر بیماری کووید-19 را به خود اختصاص داده است. تابه‌حال چندین پیک در کشور آغازشده اما این بار مسئولان می‌گویند مانند اسفند 99 وضعیت شیوع بیماری بحرانی است.

روز گذشته محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه از وضعیت تهران به‌عنوان یک بحران یاد کرد و گفت: وضعیت کرونا در تهران بحرانی و سیاه است، تخت آی سی یو خالی وجود ندارد، بیماران حتی برای پذیرش در اورژانس هم پشت نوبت‌های طولانی می‌مانند.

آخرین آمارهای ارائه‌شده هم بر این موضوع تأکید می‌کنند که تهران و بیشتر استان‌های کشور شرایط خوبی ندارند. به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه سه هزار و ۶۷۷ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران در کشور به ۴۵۳ هزار و ۶۳۷ نفر رسید. در طول زمان ذکرشده، ۲۰۷ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.

مرگ‌ها دو برابر می‌شود

آمار بالای مرگ‌ومیر باعث شد تا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کند که وقت مداخله رسیده و باید در تمام کشورها مداخلات جدی در تمامی سطوح استراتژیک انجام شود. به گفته او همه اقدامات ازجمله تمهیدات بهداشتی و پیشگیرانه، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، آزمایش‌های متناوب از افراد مشکوک و ردیابی و شناسایی بیماران، مراقبت و درمان بیماران باید انجام شود و همه این‌ها باید در یک مجموعه به‌هم‌پیوسته و منظومه‌ای انجام شود. اگر هریک از این موارد ناقص باشد، سیستم دچار مشکل شده و در سال دوم اپیدمی مرگ‌ها دو برابر می‌شود.

او با بیان اینکه آسان‌گیری و عادی‌پنداری بزرگ‌ترین آفت مبارزه با کووید-۱۹ است، تصریح کرد: متأسفانه این موضوع دامن‌گیر مردم‌ و مسئولان است و نباید تصور شود که بیماری به پایان رسیده است و برعکس، این ویروس تمام عزم خود را جزم کرده تا انسان را بیمار کند و در هر تجمعی که بیش از دو نفر حضور داشته باشند و پروتکل‌ها ‌و فاصله‌ها را رعایت نکنند، از طریق صحبت کردن، سرفه، عطسه ‌و حتی  غذا خوردن در مکانی سربسته، منتقل می‌شود.

احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در پایتخت

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز از احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در پایتخت خبر داد.

محمدی بیان کرد: با توجه به اینکه درصدی از مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، غربالگری اجرا نمی‌شود و امکان اجرای قرنطینه وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که با موج بزرگی روبرو شویم و باید برای وقوع آن آمادگی داشته باشیم.

او در پاسخ به این سؤال که شهرداری در موج سوم اقدام خاصی را برای مبارزه با کرونا در پیش‌گرفته است؟ گفت: الآن مبارزه با کرونا مدیریت واحد دارد و اگر خارج از آن اقدام شود، برخورد جدی می‌شود. اقدامات حتماً باید توسط ستاد کرونای شهر تهران و یا ستاد ملی انجام شود. ظرفیت شهرداری تهران در مبارزه با کرونا خیلی زیاد است، اما هیچ درخواستی خارج از اقداماتی که انجام می‌شود، تاکنون صورت نگرفته است.

کودکان هم کرونا می‌گیرند

در این مدت بارها شنیده‌ایم که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند، اما حالا بخشی از بیماران کرونایی را کودکان تشکیل داده‌اند. غلامرضا خادمی، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی در این بیمارستان بیان کرد: به نظر می‌رسد ورودی بیمارستان ما در روزهای اخیر کمی بیشتر شده است، ما روزی چند ورودی در بیمارستان داریم  و یک آی‌سی‌یو کرونا که تقریباً ۱۰ الی ۱۲ تخت بیمار کرونایی دارد که آن‌ها همه پر هستند، نمی‌خواهم بگویم ابتلا در کودکان با شیب بالا درحرکت است، اما همین افزایش ورودی برای کودکان ما خطرناک است.

وی ادامه داد: این ویروس به کودکان نزدیک می‌شود و سن ابتلا همواره پایین و پایین‌تر می‌رود و بیشترین مرحله‌ی خطر را بین کودکان ۵ تا ۱۰ سال و به‌ویژه سن  ۸ تا ۱۲ سال داریم، الان به نظر می‌رسد از این سن هم میزان ابتلا پایین‌تر می‌رود، چون شیرخوارهای درگیر کرونا هم در بین آن‌ها داریم.