کلان‌شهر تهران باوجود ساکنان زیادی که دارد تبدیل به یکی از کابوس‌های مسئولان حوزه درمان در جهت مقابله با کرونا شده است.

روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: بالغ‌بر ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار نفر در استان تهران سکونت دارند. از طرفی پدیده سکونت‌های غیررسمی در این استان بسیار شایع است، به‌طوری‌که ۱۲تا ۱۳درصد شهروندان در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، این افراد وضعیت بهداشتی ضعیفی دارند و کنترل بیماری در این مناطق به‌مراتب سخت‌تر است.

تهران روزانه یک‌میلیون جمعیت شناور دارد

زالی با اشاره به اینکه روزانه یک‌میلیون نفر به‌صورت شناور در ساعات آغازین روز به تهران وارد و در ساعات واپسین روز از تهران خارج می‌شوند، افزود: نکته حائز اهمیت این است که روزانه ۴۰۰هزار خودرو فقط از استان البرز به تهران وارد می‌شوند. همچنین حاشیه‌نشینی، سکونت اتباع بیگانه و سکونت اتباع بیگانه فاقد کارت اقامت در تهران بیشتر از سایر استان‌ها مشاهده می‌شود.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، عنوان کرد: در حال حاضر که مشاغل آموزشی فعالیتی ندارند، روزانه ۸۵۰هزار نفر از مترو و ۸۰۰هزار نفر از اتوبوس استفاده می‌کنند و حدود ۷۵هزار تاکسی تحت پوشش اتحادیه تاکسیرانی مشغول به خدمت‌رسانی هستند. یکی از دلایلی که نگرانی بازگشایی مدارس را دوچندان می‌کند، افزایش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است.

زالی با تأکید بر اینکه کنترل بیماری در تهران دشوار است، جمعیت ۹۶۰هزارنفری منطقه ۴شهرداری را که معادل ۱,۵برابر جمعیت استان ایلام است، به‌عنوان تنها یکی از مناطق استان تهران، مصداق این دشواری خواند.

او همچنین در خصوص آغاز موج سوم در آینده‌ای نزدیک و گسترش بیش‌ازپیش بیماری در پاییز پیش رو هشدار داد.

کرونا تا یک ماه در بدن بیمار می‌ماند

اما یکی از سؤالاتی که در ذهن بسیاری از ما وجود دارد این است که کرونا ویروس تا چه زمانی در بدن باقی می‌ماند.

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد: کروناویروس در مدت یک ماه از بدن بیمار مبتلابه کووید-۱۹پاک می‌شود. در این بررسی که نتایج آن در مجله بریتیش مدیکال ژورنال منتشرشده، آمده است: بیماران مبتلابه کووید-۱۹لازم است مدت یک ماه صبر کنند و سپس به انجام تست مجدد اقدام کنند.

در این بررسی محققان به مطالعه ۱۱۶۲بیمار مبتلابه کووید-۱۹دریکی از مناطق ایتالیا پرداختند. این بیماران ۱۵روز پس از انجام تست اولیه، ۱۴روز پس از تست دوم و ۹روز پس از تست سوم تحت آزمایش کرونا قرار گرفتند. محققان این فاصله زمانی را بر اساس توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در اروپا تعیین کردند.

نتیجه اولین تست حدود ۶۰درصد از بیمارانی که بهبود پیداکرده بودند منفی اعلام شد. نتیجه تست دیگر تائید کننده منفی بودن آزمایش در ۷۸.۷درصد از این بیماران بود که نشان داد از هر پنج تست منفی کرونا ممکن است یک مورد اشتباه باشد. در حقیقت ممکن است فردی پس از منفی بودن نتیجه آزمایش همچنان به ویروس آلوده باشد و آن را به دیگران انتقال دهد. همچنین در افراد سالمند و مبتلایان به نوع شدیدتر بیماری، مدت‌زمان پاک شدن بدن بیمار از کروناویروس طولانی‌تر خواهد بود.

آخرین آمار کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه یک هزار و ۸۵۸بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران در کشور به ۳۷۸هزار و ۷۵۲نفر رسید.

سیماسادات لاری گفت: متأسفانه در این زمان، ۱۲۵بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۱هزار و ۷۹۷نفر رسید.

همچنین بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.