چند روز دیگر تا آغاز ماه محرم مانده است و نشانه‌های رسیدن آن را می‌توانیم در خیابان و کوچه‌ها ببینیم. یکی از موضوعات مهم اما برگزاری و چگونه برگزار شدن مراسم این ماه است که مدت زیادی است در رابطه با آن تصمیم‌گیری شده است و موافقان و مخالفان خود را دارد.

بر همین اساس روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی بابیان اینکه هیچ‌چیزی را به امنیت و آرامش شهروندان ترجیح نمی‌دهیم، گفت: پلیس خود را سرباز مکتب اباعبدالله الحسین(ع) می‌داند و در کنار مردم است تا مراسم‌های عزاداری بانظم و امنیت و رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شود.

 حسین اشتری بیان کرد: در آستانه ماه محرم هستیم، مردم عاشق اباعبدالله الحسین (ع) هستند امسال به لحاظ شیوع ویروس منحوس کرونا شرایط ویژه‌ای وجود دارد.

او گفته است که مردم ثابت کردند در هر شرایطی مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار می‌کنند ولی حتماً دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت می‌کنند و نیروی انتظامی خود را سرباز مکتب اباعبدالله الحسین (ع) می‌داند در کنار مردم است تا این آیین باشکوه انشاء الله بانظم و امنیت و آرامش مانند سنوات گذشته برگزار شود.

هیأت‌ها مجوزدار می‌شوند

از سوی دیگر با برگزاری مراسم محرم قرار بر این شده است که مسئولان هیأتت‌ باید طبق تعهداتی که می‌دهند، بر ضوابط و پروتکل‌های برگزاری مراسم نظارت کامل را داشته باشند.

حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که قبل از اینکه به محرم برسیم اقدامات لازم را در خصوص اقناع، اطلاع‌رسانی و هماهنگی برای همه مداحان و اعضای مؤثر در هیئات صورت بگیرد تا در چارچوب دستورالعملی که ابلاغ‌شده است، اقدام کنند. سازمان تبلیغات اسلامی سامانه‌ای به نام بیرق راه‌اندازی کرده است و هر هیأتی که بخواهد در محرم امسال فعالیت کند، باید در این سامانه ثبت‌نام کند و پس از ثبت‌نام در این سامانه مجوزی برای هیئات صادر می‌شود، این مجوزها به‌صورت مکتوب در اختیار این هیأت‌ها قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: مسئولان هیأت‌ باید طبق تعهداتی که می‌دهند، بر ضوابط و پروتکل‌های برگزاری مراسم نظارت کامل را داشته باشند. همچنین در کارگروه برگزاری مراسم عزاداری محرم کمیته‌ای پیش‌بینی‌شده است به نام کمیته رصد و ارزیابی که وظیفه این کمیته همانند کمیته‌ای است که در حال حاضر فرآیند اجرای پروتکل‌ها در جامعه را بازرسی و نظارت می‌کند. این کمیته متشکل از سازمان تبلیغات، وزارت بهداشت و بسیج و سایر حوزه‌‌ها است. این کمیته نکات مربوط به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری را نظارت می‌کنند و چنانچه مشکلی باشد در ابتدا تذکر داده می‌شود و سپس قطع کمک‌هایی که به هیأت می‌شود و درنهایت به لغو مجوز هیأت می‌انجامد.

آخرین آمار کرونا در کشور

اما در آخر نگاهی به آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور بی اندازیم. بر اساس گفته‌های سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه بر اساس معیارهای تشخیصی دو هزار و ۳۸۵ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. بر این اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر رسید.

همچنین در این بازه زمانی متأسفانه ۱۶۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر رسید.

لازم به ذکر است، استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.