دیروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی برگزار شد که تاکید هفته گذشته رئیس جمهور به برگزاری باشکوه مراسم عزاداری محرم در همه شهرهای کشور؛ چه سفید و چه قرمز، ضمن هشدارهای متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت، واکنش‌‌‌های منفی فراوان را از سوی مردم و رسانه‌ها نیز در پی داشت.

مرگ حدود هزار و 500 نفر از هموطنان به دلیل ابتلا به کرونا در هفته‌‌‌‌ای که گذشت و اخطار به چند برابر شدن این آمار در ماه هفته‌های آتی از سوی معاون وزیر بهداشت و همچنین اعلام وضعیت قرمز در اغلب استانهای کشور و همچنین اشاره رهبری در روز عید قربان در خصوص«فاجعه‌ای بزرگ» در صورت عدم رعایت توصیه‌ها، سیگنال‌هایی بود که سبب شد رئیس جمهور در جلسه روز گذشته ستاد مقابله با کرونا با فصل الخطاب خواندن سخنان رهبری بر عدم برگزاری تجمعات در کشور و برگزاری مراسم محرم با حال و هوایی متفاوت تاکید کند.

سخنانی که در کنار بیانیه شورای هیات‌های مذهبی و برخی مداحان، از بیم اوج‌گیری کرونا بعد از مراسم محرم کاست.

رهبر انقلاب روز جمعه به مناسب عید قربان خطاب به مردم بیان کردند: « در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئت، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»

سخنان رهبری فصل الخطاب

رئیس جمهور در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از سخنان رهبری، گفت: «نکته بسیار مهم سخنان ایشان این بود که مرجع و مرجعیت نهایی که متولی امر سلامت جامعه در شرایط فعلی است، منحصرا ستاد ملی کروناست».

روحانی با بیان اینکه با فرا رسیدن محرم، فضا باید در کشور در همه کوچه‌ها و خیابان‌ها، حسینی و کاملا سوگوارانه شود، گفت: «امسال ممکن است به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نحوه عزاداری ما متفاوت باشد، دستورالعمل‌های لازم در مورد نحوه عزاداری‌ها تا پایان هفته مشخص و هفته آینده تصویب و ابلاغ می‌شود که باید مراعات و به طور کامل اجرا شود. امسال صاحبان عزا در مساجد و محافل و متولیان هیات‌ها وظیفه جدید بسیار مهمی بر عهده دارند که آن مراعات برای تضمین سلامت همه عزاداران حسینی است. دشمنان ما منتظر هستند که بهانه‌ای پیدا کنند ما نباید به دست دشمنان بهانه بدهیم».

فشارهایی که رنگ باخت

در حالی که مراسمی چون ختم و عروسی و تمامی تجمعات به دلیل شیوع کرونا در اغلب شهرهای کشور از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع اعلام شده است، برخی صحبت‌‌‌های هفته گذشته رئیس جمهور را مبنی بر برگزاری حتمی مراسم محرم ناشی از فشارهایی از سوی برخی از نهادها و گروه‌ها دانسته بودند. این در حالی بود که برخی از مراجع و حتی یکی از مداحان صاحبن ام نیز نیز بر برگزاری با شکوه محرم تاکید کرده و گفت که جانشان را هم در این راه می‌دهند.

سعید حدادیان چند روز پیش گفته بود: «بمیریم هم محرم را برگزار می‌کنیم . دسته عزاداری بزرگی از میدان آزادی تا میدان انقلاب به راه می‌اندازم. مراسم محرم امسال را باید با شکوه برگزار کنیم. حتی اگر قرار باشد کسی بمیرد کسانی هستند که بخواهند جانشان را برای این مراسم بدهند. اجازه جان ما که دست خودمان است»!

صحبت‌‌‌هایی که خیلی زود با صحبت‌‌‌های رهبری و هشدارش نسبت به بروز فاجعه‌‌‌‌ای بزرگ در صورت عدم پیروی از توصیه‌‌‌های ستاد ملی مقابله با کرونا رنگ باخت.

 عزم عزاداران حسینی برای مقابله با کرونا

در پی صحبت‌‌‌های رهبری جمعی از مداحان اهل بیت دیروز در خصوص برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم بیانیه‌ای را صادر کردند که در بخشی از آن آمده است: «در شرایط حساس و ویژه‌ی امسال، مجالس و محافل عزاداری را در همکاری با مسئولان و با رعایت ضوابط بهداشتی و مطابق نظر کارشناسان و متخصصان به‌ویژه پرسنل فداکار و ایثارگر درمانی کشور به‌گونه‌ای برگزار کنند که خدای ناکرده سلامت مردم فهیم و مؤمن  و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) به خطر نیفتد».

در بخشی از بیانیه شورای هیات‌ مذهبی کشور آمده است: «همه هیأت‌های مذهبی مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری را فصل الخطاب می‌داند و در حال حاضر باید از این تهدید کرونایی هم با شعور حسینی یک فرصت طلایی ساخت»

محمدرضا بذری مداح سرشناس شمال کشور هم دیروز گفت: «بیانات حضرت آقا در مورد ‎عزاداری محرم بار دیگر به ما گوشزد کرد که بچه شیعه امام‌ حسینی، باید نماد عقلانیت باشد. هیأت‌ها می‌توانند امسال و در شرایط ‎کرونا با ابتکار خود، الگویی جدید برای برگزاری تجمعات در شرایط بحرانی، به جامعه جهانی ارائه کنند».

 بیانیه شورای هیئات‌ مذهبی کشور

همچنین دیروز شورای هیئات‌ مذهبی کشور در خصوص مجالس محرم و تجمعات مذهبی و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه شورای هیئات مذهبی کشور آمده است:« یکی از فرصت‌های طلایی ایام محرم و صفر حضور اقشار مختلف مردم به‌خصوص جوانان در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا است. اما شرط حسینی بودن ولایت‌پذیربودن است و همه هیأت‌های مذهبی مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری را فصل الخطاب می‌داند و در حال حاضر باید از این تهدید کرونایی هم با شعور حسینی یک فرصت طلایی ساخت».

در این بیانیه توصیه‌‌‌هایی به انجام یک سری امور برای برگزاری عزاداری در این شرایط کرونایی شده است :

«۱ـ اذان و قرآن با صدای خوش و از تریبون اماکن مذهبی و هیأت‌ها پخش شود. ۲ـ حضور وعاظ و ذاکران برجسته در رسانه و پخش مستقیم مجالس حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی.

۳ـ احیا و افزایش روضه‌های خانگی، برافراشتن پرچم‌ها و کتیبه‌های سیاه رنگ در میادین‌ و خیابان‌ها و سر در منازل و... با مدنظر قرار دادن فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و یاران با وفایش.

۴ـ فعالیت مستمر هیأت‌های مذهبی در رزمایش کمک‌های مومنانه و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه».

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که پیرو دستور اکید مقام معظم رهبری و ولی امر مسلمین برگزاری هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی، تحت عنوان هیأت‌های مذهبی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، ممنوع بوده و عواقب آن به‌عهده برگزار کنندگان خواهد بود و هوشیاری هرچه بیشتر ارادتمندان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و شما مردم ولایت‌مدار در این ایام بیش از پیش ضروری است.

 توزیع بسته‌‌های معیشتی به جای غذای نذری

همچنین رئیس شورای هیئات مذهبی استان یزد از توزیع بسته‌‌های معیشتی به جای غذای نذری خبر داد.

محمد حسن باقری، رئیس شورای هیئات مذهبی استان یزد در گفت‌وگو با ایلنا درباره عدم برگزاری مراسم دهه اول محرم توسط برخی هیات‌های یزدی گفت: « هیات‌های یزدی هر ساله به صورت گسترده از عزاداران پذیرایی می‌کردند و شام و ناهار توزیع می‌شد، اما امسال این اقدام را کنسل کرده و به‌جای آن بسته‌‌های معیشتی را توزیع می‌کنند».

او ادامه داد: « قرار است هیات‌ها در حسینیه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم داشته باشند و از یک محل به محل دیگری نروند و همچنین تجمعاتی در خیابان نداشته باشند».

هر خانه یک حسینیه باشد

همچنین دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا که پیشتر نسبت به برگزاری تجمعات عزاداری هشدار داده بود با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی مان در این شرایط ایجاب می‌کند که به فکر جان خودمان و هموطنانمان باشیم، گفت: « مراسم عزاداری چند اصل پیشگیری را ندارد؛ یکی تجمع است، یکی اینکه فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود و یکی هم اینکه از ماسک استفاده نمی‌کنند. حال شاید برخی بپرسند که اگر ماسک بزنیم و فاصله گذاری را رعایت کنیم، چه؟ اگر ماسک بزنیم، فاصله یک و نیم متری را رعایت کنیم، در و پنجره‌‌‌ها باز باشد، ریسک‌کاهش می‌یابد، اما آیا واقعا می‌توان این پروتکل را با دقت رعایت کرد؟ در عین حال همین راهکارها هم در مدت طولانی اثر ندارند».

رئیس جمهور: «امسال ممکن است به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نحوه عزاداری ما متفاوت باشد، دستورالعمل‌های لازم در مورد نحوه عزاداری‌ها تا پایان هفته مشخص و هفته آینده تصویب و ابلاغ می‌شود»

محرز گفت: «در حال حاضر واقعا پزشکان و پرستاران خسته شدند. مردم باید به فکر جان‌خودشان، عزیزان‌شان و هموطنانشان باشند. بنابراین در این موقعیت مسوولیت اجتماعی داریم و باید موارد را رعایت کنیم».

وی با اشاره به طرح هر خانه یک حسینیه، تاکید کرد: «مردم می‌توانند در خانه خودشان و از طریق رسانه‌‌‌ها عزاداری کنند.‌ البته نه اینکه عده زیادی در یک‌ خانه جمع شوند که در این صورت بیماری در کلونی‌‌‌های کوچک‌تر منتشر می‌شود، بلکه هر خانواده خودش در خانه خودش از طریق رسانه‌‌‌ها عزاداری کنند».