موج دوم بیماری کرونا این‌بار با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد، به طوری که میزان قربانیان کرونا تنها در تیرماه به بیش از ۵ هزار نفر رسید. این در حالی است که خبرهای پراکنده از گوشه و کنار کشور خبر از جان باختن پزشکان و پرستارانی می‌دهد که خود در صف اول مقابله با بیماری فعالیت داشته و حال قربانی همین بیماری شده‌اند. این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس امسال حدود 6 هزار نیروی پرستاری باید استخدام شود که رئیس سازمان برنامه و بودجه قول استخدام سه هزار نفر آنها را به محض تامین بودجه داده است.

استفاده مدام از وسایل حفاظتی در این دوران با وجود گرما، کار زیاد و خستگی و سختی مراقبت از بیماران و همچنین دور ماندن طولانی مدت از خانواده و فرزندان و حتی گاهی اقامت طولانی در بیمارستان سبب شده است این گروه بیشتر در معرض آسیب قرار گیرند.

به تازگی علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی هم با بیان این که بیش از ۶ هزار نفر از کادر درمان در سراسر کشور تاکنون به کرونا مبتلا شده و ۱۴۰ شهید مدافع سلامت داریم، گفت: از این میان پرستاران ۲۲درصد، پزشکان عمومی ۲۰درصد، گروه داخلی هشت و گروه زنان با 5 درصد بیشترین مبتلایان به این ویروس را تشکیل داده‌اند. او گفته بود: تاکنون مردم خیلی دغدغه دسترسی به کادر درمان خصوصا در شرایط بحرانی بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یوها نداشتند و باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود و دچار مشکل نشویم.

درخواست استخدام کادر پرستاری

این نگرانی به حدی جدی است که دیروز مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: کمبود نیروی پرستاری از مهمترین چالش‌های پیش روی بیمارستان‌ها در دوران شیوع کروناست که می‌توان با مستثنی کردن پرستاری از قواعد و بروکراسی‌های استخدام دولتی و همچنین در اولویت قرار دادن استخدام نیروهای شرکتی و قراردادی و ایجاد امنیت شغلی، بخشی از این مشکلات را برطرف کرد.

فروغ مولا با اشاره به قول جذب ۳۰۰۰ نیروی پرستاری از سوی دولت گفت: وقت آن رسیده که پرستاری را از این قاعده مستثنی کنیم و با افزایش تعداد نیروهای درمانی و همچنین در اولویت قرار دادن استخدام نیروهای شرکتی و قراردادی و ایجاد امنیت شغلی، انگیزه نیروها برای ارائه خدمت به مردم را افزایش دهیم. همچنین در کنار این مسایل می‌توان برای افزایش انگیزه نیروها و رفع مشکلات معیشتی آنان، قوانین پرداختی موجود و تصویب شده برای پرستاران را هرچه سریعتر اجرایی و عملی کرد.

وی با بیان اینکه علل اصلی افزایش آمار ابتلای کادر درمان باید در قالب یک طرح پژوهشی بررسی شود، گفت: البته به صورت تجربی این احتمال وجود دارد که  همان‌طور که مردم از رعایت موارد بهداشتی و حفاظتی خسته شده و گاه قرنطینه را شکسته و وارد اجتماع شده‌اند، در نیروهای پرستاری هم به دلیل خستگی، گرما و فرسودگی، استفاده مداوم و صحیح از وسایل حفاظتی کم رنگ‌تر شده که همین مساله آسیب‌پذیری و احتمال انتقال بیماری را افزایش داده است.

بودجه  جذب کادر درمان

در همین باره  فاطمه محمدبیگی، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بسیاری از نیروهای مدافع سلامت از شدت فعالیت و کار در این روزهای کرونایی خسته شده‌اند بنابراین ضرورت دارد دولت به صورت جدی در حوزه پذیرش نیروهای استخدامی جدید با سهمیه ویژه ورود کند.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه هم باید برای جذب نیروهای بهداشتی و درمانی در حوزه مقابله با کرونا بودجه ویژه اختصاص دهد تا نیروهای تازه نفس وارد میدان کارزار مقابله با کرونا شوند.