معاون کل وزارت بهداشت در تشریح وضعیت کرونا در کشور، با بیان اینکه وضعیت اصلاً خوب نیست، درعین‌حال تهران را منبع پخش کرونا در کل کشور خواند و گفت: تقریباً کل کشور وضعیت قرمز دارد.

ایرج حریرچی افزود: برخی استان‌ها که قرمز نیستند، یک‌میلیون نفر جمعیت دارند. بنابراین وضعیت قرمز و در حال هشدار است، به‌طوری‌که در استان خراسان رضوی افزایش ابتلای ۳۰۰درصدی داشته‌ایم.

حریرچی با تأکید بر اینکه تا زمانی که بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست، ادامه داد: در اسفند و فروردین میزان بستری در کل کشور بسیار زیاد شد، اما سپس روند کاهشی را حفظ کرد و اکنون مجدداً روندی افزایشی دارد. به‌طوری‌که میزان بستری ما از هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت حدود ۵نفر است و روزانه تقریباً ۴۰۰۰نفر فرد مشکوک و یا کرونا مثبت را بستری می‌کنیم تا زمانیکه ابتلا و بستری صعودی است، دو تا سه هفته بعد مرگ‌های ناشی از بیماری نیز افزایش می‌یابد. زیرا 5تا ۱۰درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، فوت خواهند کرد. تا زمانی که بستری کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.

تعطیلی بخش‌های غیرکرونایی بیمارستان‌ها به دلیل کمبود نیرو

خبرها از وضعیت کادر درمان چندان خوب نیست. دیروز رئیس بیمارستان شهدای تجریش بیان کرد: از زمان آغاز شیوع کرونا تا به امروز نزدیک به ۲۰۰ نفر از کادر درمان این بیمارستان به کرونا مبتلا شدند.

رضا جلیلی خشنود افزود: بعضی مواقع به دلیل کمبود نیروی انسانی مجبور می‌شویم تا بعضی بخش‌های بیمارستان را تعطیل کنیم که این مشکل خیلی از بیمارستان‌ها است.درواقع بیمارستان‌ها یک الی دو بخش را به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل می‌کنند، حتی بیمارستان‌های امام خمینی و مسیح دانشوری هم دچار این مشکل شدند که به‌اجبار بخش‌هایی را به حالت تعطیل دربیاورند تا از نیروهای آن بخش برای بخش‌های دیگر استفاده کنند.

آمار روزانه ابتلا و فوت کرونا در کشور

طبق روال هرروز، دیروز هم تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا اعلام شد. به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز شنبه تا ظهر یکشنبه 2هزار و ۳۳۳بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که با این افراد تعداد کل بیماران در کشور به ۲۹۱هزار و ۱۷۲نفر رسید.

لاری همچنین اعلام کرد: در زمان ذکرشده ۲۱۶بیمار کووید-1۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۵هزار و ۷۰۰نفر رسید و ۳۶۹۵نفر از بیماران مبتلابه کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لازم به ذکر است، همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت هشدار قرار دارند.