۱۵ تیرماه یک برنامه اقتصادی ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش شد. مجری این برنامه برخورد عجیب و آزاردهنده‌ای نسبت به یک تولیدکننده موبایل ایرانی که میهمان این برنامه بود، داشت که با واکنش شدید کاربران فضای مجازی  مواجه شد  موج انتقادها به این برنامه به‌رغم گذشت حدود یک هفته از پخش آن، همچنان ادامه دارد. انتشار فیلمی کوتاه از برنامه‌ «جشنواره کارآفرینی» که روی آنتن شبکه یک می‌رود، در فضای مجازی، جنجال‌برانگیز شد. در این فیلم، کیاداوود اسفندیاری، مجری برنامه، به چالش با شرکت‌کننده‌ای که کسب‌وکارش در حوزه تولید دستگاه تلفن همراه است، می‌پردازد. برخورد مجری «جشنواره کارآفرینی» با این شرکت‌کننده، از نظر بسیاری از مخاطبان و کاربران، نامناسب و توهین‌آمیز به نظر آمده که واکنش یکی از مدیران شبکه یک را برانگیخته است.

مجری اجازه حرف زدن نمی‌دهد

قضیه از این ‌قرار است که در ابتدای این ویدئو مجری به مهمان برنامه می‌گوید: «شما به تجربه شکست‌خورده بقیه توجه نکرده‌اید که وقتی کسی می‌خواهد تلفن همراه تولید کند باید قالب و طراحی داشته باشد چراکه هرچند ماه یک‌بار این مدل‌ها عوض می‌شوند و برای بازار ایران که بازار کوچکی است توجیه ندارد چراکه این محصول به خارج از کشور فرستاده نمی‌شود و مشتری ندارد.»

این مجری در ادامه از مهمان برنامه می‌پرسد که در سال 98 چه میزان فروش داشته و مهمان در جواب وقتی می‌خواهد توضیح دهد مجری می‌گوید چون وقت نداریم فقط یک عدد بگو. این در میان حرف مهمان پریدن و اجازه حرف زدن ندادن، بارها در یک فیلم چنددقیقه‌ای تکرار می‌شود و کار به‌جایی می‌رسد که مجری بین توضیحات مهمان جوان برنامه با لحن نازیبا و با ادبیاتی زشت می‌گوید: «بی‌خیال شدم» و مهمان را از ادامه حرف بازمی‌دارد.  مجری در ادامه وقتی از زبان مهمان می‌شنود که این محصول کاملاً ساخت داخل ایران است، می‌گوید: «اینکه یک محصول تماماً ساخت داخل باشد اهمیتی ندارد و باعث افتخار نیست و باید دید چقدر شانس موفقیت دارد و عاقلانه‌ترین حالت آن چیست؟»

حمایت لازمه تولید داخلی است

سیدامیر سیاح، مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما و مسئول برنامه «جشنواره کارآفرینی»، درباره این ویدئوی، یادداشت زیر را منتشر کرده است: «برنامه جشنواره کارآفرینی هر ماه ۴۰ کارآفرین و فرصت تولیدی را به‌طور رایگان به مردم معرفی کرده و از بینندگان تلویزیون دعوت می‌کند نقدینگی خود را به‌جای فعالیت‌های سوداگرانه‌ای چون بازار سکه و دلار، در کسب‌وکارهای نوپا و مولد سرمایه‌گذاری کنند. با کمک این برنامه صدها واحد تولیدی توانستند سرمایه‌گذار، شریک تجاری یا نمایندگی فروش جذب کرده و برخی حتی از خطر ورشکستگی نجات پیدا کنند.

درمجموع این سال‌ها نزدیک به ۲ هزار کارآفرین مهمان برنامه بوده‌اند. تیم تهیه و تولید مأموریت دارند طی فرآیندی حرفه‌ای، بی‌تعارف و شفاف از کارآفرینان خواهان سرمایه‌گذاری مردمی، پرسش‌هایی درباره سود و زیان مطرح کنند تا بینندگان دچار اشتباه و خطا در سرمایه‌گذاری نشوند.

قطعاً لازم است گروه برنامه‌ساز و مجری در نقش وکیل مدافع مردمی که خواهان سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا هستند، سود و زیان‌ کار را مشخص کنند و از فعالیت‌های تولیدی معرفی‌شده، چهره سودآور کاذب و غیرواقعی ارائه ندهند. البته در کنار شفافیت مهمان، سعه‌صدر و متانت مجری از الزامات اجرای برنامه است و او موظف است شئون مهمان را در آداب گفت‌وگوی تلویزیونی رعایت کند.

اخیراً فیلمی تقطیع شده از یک قسمت از این برنامه در فضای مجازی منتشر شد که ناراحت‌کننده و محل پوزش است، اما با توجه به رسالت برنامه برای ایجاد شفافیت مالی برای مردم و متقاضیان سرمایه‌گذاری، در برنامه مذکور تلاش شده است از تبلیغ کاذب برای هدررفت سرمایه مردم پیشگیری شود.

اگر مخاطبان عزیز، همه برنامه جشنواره کارآفرینی را ببینند، شاهد خواهند بود که صدها کارآفرین واقعی و صادق در این برنامه وارد و بابت پیدا کردن سرمایه‌گذار یا مشتری، با حال خوب از برنامه خارج شدند و چهره آنان به‌عنوان قهرمانان تولید بر قاب شبکه ملی نقش بسته است. به عرق جبین کارآفرینان واقعی ایران می‌بالیم و در راه خدمت به اقتصاد کشور ثابت‌قدم و متعهد هستیم. تمام تجربه و هنر برنامه‌سازان اقتصادی تلویزیون را چون فرشی در زیر گام‌های استوار قهرمانان اقتصادی کشور می‌دانیم.»

بدیهی است که این توجیهات نمی‌تواند از زهر برخورد و رفتار آزاردهنده مجری با کارآفرین برنامه بکاهد؛ اما می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که میزبان در رفتار خود با میهمانان بعدی تجدیدنظر کند و رسم میهمان‌نوازی را به جا آورد.