در حالی دیروز فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از وقوع ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد که گزارش‌هایی در مورد چندین فقره آتش‌سوزی جدید در این مناطق در روزهای گذشته مخابره شده است. در تازه‌ترین مورد، محمدباقر هنربر، مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌ شرقی با اشاره به آتش سوزی در ارسباران گفت: این آتش‌سوزی از شب ۱۷ تیر در ۴ نقطه از منطقه کلاله شهرستان خداآفرین شروع شد و گرچه در ۳ نقطه مهار شده، اما مهار آن در یک نقطه کاملا صخره‌ای و سخت عبور همچنان ادامه دارد.

او گفت: با توجه به سختی کار در این منطقه و کمبود نیرو برای مهار آتش‌سوزی، از دستگاه‌های شهرستان کلیبر درخواست اعزام نیروی اضافه شده است.

از سوی دیگر مرتضی زمانپور، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع دو مرحله آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط بلند این استان گفت: ۱۰۰ هکتار از این جنگل‌ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در آتش سوختند.

در مرحله نخست این آتش‌سوزی در روز دوشنبه ۶۰ هکتار و با شعله‌ور شدن آتش در روز سه‌شنبه ۴۰ هکتار دیگر از جنگل‌های بلوط بلند دچار آتش‌سوزی شدند.

همچنین آتش جنگل‌های سروآباد هم در کردستان نیز گرچه مهار شد اما خسارت های زیادی را به فضای سبز این منطقه وارد کرد.

در همین باره مسلم مرادی، رییس اداره منابع طبیعی سروآباد گفت:ساعت ۲۱ شامگاه سه‌شنبه  یک فقره آتش‌سوزی در اطراف جایگاه دفن زباله شهرداری سروآباد گزارش شد که این حریق در مدت کوتاهی به مراتع و جنگل‌های اطراف نیز سرایت کرد و موجب شعله ور شدن و ایجاد یک آتش سوزی شد.

شهرستان سروآباد با وجود  ۷۰ هزار هکتارجنگل، ۳۵ هزار هکتار مرتع و ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

دستگیری40 نفر به دلیل آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها

سرهنگ علی عباس‌نژاد با اشاره به اینکه طی سه ماهه ابتدایی امسال ۸۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته است، گفت: ۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی طی این مدت درگیر آتش‌سوزی‌ها بودند.

وی افزود: طی ۱۵ روز ابتدایی تیرماه نیز ۴۰۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ داده است که از این تعداد ۱۴۰ فقره در اراضی جنگلی بود همچنین وسعت اراضی جنگلی و مرتعی این آتش‌سوزی‌ها ۲۵۰۰ هکتار گزارش شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در ادامه با بیان اینکه امسال وقوع آتش‌سوزی‌های عمدی در جنگل‌ها و مراتع کشور بیشتر شده است، تصریح کرد: درصدی از این آتش‌سوزی‌ها از نظر ما مشکوک است و تاکنون نیز ۴۰ نفر از عوامل آتش‌سوزی‌ها - چه سهوی و چه عمدی- دستگیر شده‌اند.

به گفته عباس‌نژاد بر اساس قانون عاملان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور علاوه بر جبران خسارت و مجازات نقدی به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌شوند.

او با اشاره به اینکه از مردم می‌خواهیم که در حفاظت از طبیعت به ما کمک کنند به ایسنا گفت: به‌طور کلی روشن کردن آتش در جنگل جرم است و چنانچه نیروهای منابع طبیعی آتش مشاهده کنند، برخورد قانونی خواهند کرد. اگر به هر دلیلی و بنابر ضرورت گردشگران مجبور به روشن کردن آتش در جنگل‌ها شدند، پیش از ترک کردن محل از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوند. فراموش نکنیم که اگر این آتش‌ها به‌صورت کامل خاموش نشوند به‌سرعت با وزش باد گسترش می‌یابند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در ادامه اظهارکرد: رانندگان هنگام عبور از مسیرهای مرتعی و جنگلی ته سیگار خود را به حاشیه جاده پرتاب نکنند چراکه این کار می‌تواند به وقوع آتش‌سوزی در جنگل منجر شود همچنین رها کردن شیشه‌ یا سایر وسایلی که سبب انعکاس نورمی‌شود از دیگر عوامل وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع است. افرادی که زمین خود را پس از برداشت محصول آتش می‌زنند نیز عموما قادر به کنترل آن نیستند و این وضعیت سبب می‌شود که آتش به جنگل‌ها و مراتع کشیده شود.

عباس‌نژاد در پایان تاکید کرد: این اقدام جرم است و نیروهای منابع طبیعی درصورت مشاهده چنین موضوعی پیگیری قضایی خواهند کرد.