آتش ۵۰ باغ دو منطقه‌ «برقه» و «سولَ لا» در ابیانه‌ی تاریخی را سوزاند و زنگ خطر را برای بافت تاریخی این شهر به صدا درآورد.

به علت تراکم زیاد درختان و وجود درختان خشک، روز چهارشنبه چهارم تیر، شعله‌های آتش به سرعت در سطح باغ‌ها گسترش پیدا کرد که در مراحل اولیه، نیروهای دهیاری با کمک اهالی ابیانه، اقدام به خاموش کردن آتش کردند، اما شدت آتش به حدی بود که از نیروهای آتش‌نشانی و امداد شهرستان نیز کمک خواسته شد که آتش‌نشانی‌های شهرداریِ نظنز، بادرود و کاشان به کمک نیروهای محلی رفتند.

با گسترش آتش، نیروهای آتش‌نشانی شهرستان شاهین‌شهر اصفهان نیز به منطقه اعزام شدند که بعد از پنج ساعت تلاش، آتش در باغ‌ها مهار شد و لکه‌گیری و جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش تا ظهر پنج‌شنبه ادامه داشت.

۵۰ باغ در میان شعله‌های آتش به طور کامل سوختند و تعدادی از باغ‌های دیگر نیز آسیب دیدند. محصول عمده این باغات آلو بود که در این آتش از بین رفت و خسارت سنگینی به مردم ابیانه وارد شد. از سوی دیگر چند نفر از نیروهای امدادی و آتش‌نشانی در زمان عملیاتِ خاموش کردن آتش دچار آسیب‌دیدگی شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند.

روستای تاریخی ابیانه در سال 1354 خورشیدی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده، این در حالی است که جدای از بافت تاریخی روستا، تعداد 32 اثر تاریخی نیز به‌عنوان تک بنا به ثبت ملی رسیده است.

آتش در جنگل‌های اطراف گرگان

از عصر روز پنج شنبه همچنین بخشی از عرصه‌های جنگلی شهر گرگان در منطقه صیادشیرازی دچار حریق شد و خوشبختانه پس از چند ساعت مهار شد. رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری گرگان گفت: سطح آتش‌سوزی وسیع نبود.

مهدی قره‌قاشی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت: دو اکیپ آتش‌نشانی گرگان در محل حریق حضور پیدا کردند. وی از مردم خواست در این روزهای گرم که با کاهش رطوبت و وزش نسبی باد همراه شده از برافروختن آتش در عرصه‌های مرتعی و جنگلی خودداری کنند و ابراز امیدواری کرد: تا ساعتی دیگر آتش‌سوزی در این عرصه‌ها اطفا شود.

جنگل‌های کوه‌های شرق یاسوج طعمه آتش شد

ظهر روز جمعه نیز خبرهایی در مورد حریق در جنگل‌های منطقه سروک در شرق شهر یاسوج مخابره شد.

این آتش‌سوزی کمی بالاتر از مناطق مسکونی منطقه سروک شهرستان بویراحمد آغاز شده است. حجم دود و آتش در این منطقه حکایت از نابودی بخشی از مراتع دارد.

نیروهای مردمی و متولی برای مهار آتش‌سوزی منطقه راهی محل آتش‌سوزی شدند.

 افزایش۲.۵ برابری آتش‌سوزی

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال۸۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور گزارش شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

مسعود منصور در حاشیه عملیات غرس نهال به یاد البرز زارعی که چند روز پیش به دلیل سانحه سوختگی حین عملیات اطفای حریق در منطقه دیل گچساران جان باخت اظهار داشت: هشت هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور در این آتش‌سوزی‌ها درگیر حریق شده است.

در این میان ۸۰درصد از آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی امسال در مراتع ایران رخ داده است. ۶ مورد از آتش‌سوزی‌های سال جاری در جنگل‌ها و مراتع کشور به دلیل سخت گذر بودن منطقه محل وقوع چند روزطول کشیده و بقیه در همان روز نخست مهار شده است.

بجز ۲ مورد حریق که بر اثر صاعقه بوده بقیه آتش‌سوزی‌های امسال به دلیل عوامل انسانی رخ داده است.

خاموش نشدن کامل بقایای آتش روشن شده از سوی گردشگران در جنگل ها، اختلاف‌های محلی و آتش زدن پسماند مزارع کشاورزی از عوامل مهم آتش‌سوزی‌های امسال در عرصه‌های طبیعی کشورمان بوده است.