رئیس‌جمهور روز گذشته با بیان اینکه استفاده از ماسک از ۱۵ تیر در اماکن عمومی الزامی خواهد شد، اضافه کرد: استان‌های با وضعیت قرمز باید این الزام را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

حسن روحانی، با قدردانی از تلاش‌های کادر درمانی و بهداشتی کشور، مسئولان بخش‌های مرتبط با مقابله با کرونا و به‌ویژه همراهی مردم در مرحله اول مقابله با این بیماری اظهار کرد: در حال ورود به مرحله دیگری از مقابله با کرونا هستیم که استفاده از ماسک را ناگزیر کرده است و باید در کنار تدوین دستورالعمل‌های لازم درباره مناطق و اماکنی که استفاده از ماسک در آن‌ها الزامی است، تدابیر لازم برای تهیه سهل و ارزان ماسک نیز اندیشیده شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم با رعایت اصول بهداشتی نشان داده‌اند که برای سلامت خود و جامعه ارزش و اهمیت قائل‌اند، اضافه کرد: مسئولان کمیته‌های امنیتی-اجتماعی و اقتصادی و همچنین بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌های مربوط به اینکه استفاده از ماسک در چه مناطقی از کشور و یا در چه اماکنی اجباری خواهد شد، تهیه‌کرده‌اند که در صورت تصویب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ و اعلام خواهد شد.

روز گذشته معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از اجباری شدن ماسک در مکان‌های عمومی از هفته آینده خبر داد و گفت به کسانی که از ماسک استفاده نکنند، خدمات ارائه نمی‌شود.

ایرج حریرچی، با اشاره به امکان اعمال دوباره محدودیت در شهرهای با وضعیت قرمز اظهار کرد: استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد.

کرونا هر روز عجیب‌تر می‌شود

بر اساس اظهارات گویا با ویروس عجیب و پیچیده‌ای طرف هستیم و این ویروس هر آن در حال تغییر است و برخی موارد که اعلام‌شده بود در جلوگیری از شیوع آن مؤثر است، ممکن است در آینده مشخص شود که تأثیری ندارد. برای مثال روزی گفته می‌شد که این بیماری تنها دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، اما امروز مشخص‌شده که همه دستگاه‌های بدن را می‌تواند درگیر کند. بی‌تردید اگر بگوییم این ویروس روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود اغراق نکرده‌ایم.

تعطیلی دوباره برخی مکان‌ها

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: متأسفانه در بررسی‌‌های اخیر مشخص‌شده است در مراکز خرید عمومی مانند پاساژها، مطب‌ها، داروخانه‌‌ها و آزمایشگاه‌ها بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی به میزان کم رعایت شده است. ما به اصناف تذکر می‌دهیم و درخواست داریم تا این موارد را حتماً رعایت کنند و همچنین از نظام پزشکی درخواست می‌کنیم تا به مطب‌ها تذکر قاطع بدهند و ما مجبور نباشیم از اقدامات قانونی لازم در این زمینه استفاده کنیم.

به گفته او با اختیارات استانی تدابیر بسیار خوبی انجام‌شده است و مراکز آموزش علمی، حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، مساجد، قهوه‌خانه‌ها و سایر مراکز تفریحی از پنجشنبه هفته گذشته به مدت دو هفته تعطیل‌شده است.

آخرین آمار کرونا در کشور

 دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی تعداد زیادی بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور خبر داد. دکتر لاری گفت: از روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۰۶ مورد بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسید.

به گفته لاری در طول بازه زمانی ذکرشده، ۱۴۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسید و 2 هزار و ۹۴۶ نفر از بیماران مبتلابه کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. او در آخر بیان کرد: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.