در روزی که همه خبرها معطوف به مرگ مشکوک قاضی متواری در رومانی بود، از اصفهان خبر رسید که البرز زارعی کوهنورد و فعال محیط ‌زیست در بیمارستان جان باخت.

بر اساس گزارش های رسیده البرز زارعی، کوهنورد داوطلبی که در جریان مهار آتش‌سوزی جنگل‌‌ها و مراتع گچساران به شدت دچار سوختگی شده بود، بعد از 18 روز بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان‌ سوانح و سوختگی اصفهان جان سپرد.

البرز زارعی کوهنورد اهل گچساران و نیروی داوطلبی که در جریان کمک به مهار آتش سوزی جنگل‌های زاگرس دچار سوختگی ۶۰ درصد شده بود چند روز در بیمارستان بهشتی یاسوج بستری و در روزهای اخیر برای ادامه روند درمان به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان منتقل شد اما به دلیل وجود جراحت‌های عمیق و افزایش عفونت پس از سه هفته تحمل درد و رنج، بعد از ظهر -جمعه ۳۰ خرداد- در این بیمارستان جان خود را از دست داد.

 البرز زارعی جوان ۲۹ ساله، عضو انجمن کوهنوردی زاگرس و از اعضای فعال تشکل زیست محیطی سبزگامان بود که همراه با یاران سبزگامانی در اطفای حریق دیل و کوه‌های خامی تلاش زیادی کرد. زارعی که داوطلبانه در عملیات مهار آتش‌سوزی کوه دیل شرکت کرده بود در حالی که در محاصره آتش قرار گرفته بود و شدت آتش و باد زیاد بود  به صخره‌ای پناه برد که دچار سانحه سقوط شد و پس از افتادن در آتش، به شدت دچار سوختگی شد.

پس از این حادثه، چند امدادگر حاضر در محل درخواست اعزام بالگرد برای انتقال زارعی کرده بودند اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که به دلیل ناتوانی بالگرد برای نشستن در محل حادثه، این کوهنورد داوطلب پس از سوختگی شدید با آمبولانس به بیمارستان یاسوج اعزام شد.

زارعی پیش از آتش سوزی ارتفاعات دیل در خاموش کردن شعله های آتش ارتفاعات خامی گچساران نقشی فعال داشت. ارتفاعات دیل گچساران روز نهم خرداد ماه امسال به دلایل نامعلومی طعمه حریق شده بود.

برخورد شدید با عاملان آتش‌سوزی

پیکر البزر زارعی، کوهنورد مصدوم که در اطفای آتش سوزی جنگل‌های دیل گچساران جان باخت ظهر شنبه ۳۱ خرداد ماه در یاسوج استقبال شد.

این مراسم با حضور، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل محیط زیست، منابع طبیعی، راهداری، مدیریت بحران، فرمانده تیپ ۴۸ فتح، فرمانده ناحیه مقاومت بویراحمد، رئیس سازمان آتش نشانی یاسوج و مسئولان و نیروهای مردمی و اداری مختلف در جلوی پلیس راه یاسوج- اصفهان انجام شد. وحید محمدی تبار، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این مراسم گفت: از مسئولان و متولیان امر انتظار داریم با کسانی که جنگل‌ها، طبیعت، محیط زیست و منابع طبیعی استان را آتش می زنند و به استان و کشور خیانت می کنند، برخورد شدید قانونی شود.البرز زارعی نامش همیشه ماندگار خواهد ماند. مراسم تشییع و خاکسپاری البرز زارعی ساعت ۱۸ عصر دیروز شنبه ۳۱ خرداد ماه در بهشت زهرای گچساران برگزار شد.

 البرز زارعی فداکار خدمت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمدگفت: البرز زراعی کوهنورد عضو سبزگامان طبیعت گچساران که بر اثر سوختگی در آتش سوزی جنگل های این شهرستان جان خود را از دست داد براساس قانون فداکار راه خدمت محسوب می‌شود.

وحید محمدی‌تبار گفت: کارکنان دستگاه‌ها  و اشخاصی که داوطلبانه یا به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به فراخوان درحوادث و بحران‌ها، تحت مدیریت این سازمان به هر نحو همکاری می‌کنند، در صورت آسیب یا فوت ناشی از انجام وظایف محوله به عنوان «فداکار خدمت» شناخته می‌شوند. براساس این قانون هزینه‌های پزشکی و غرامت صدمه جسمی، نقص عضو، فوت و مستمری خود یا خانواده این افراد پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه امدادگرانی که با هماهنگی مدیریت بحران،منابع طبیعی و محیط زیست در عملیات اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع شرکت می‌کنند  و دچار سانحه می‌شوند می‌توانند تحت پوشش بیمه بدون نام قرار گیرند افزود: برای این امدادگر هم  از بیمه بدون نام جهت تامین هزینه‌های درمان استفاده شد. امسال ۲ آتش سوزی بزرگ در جنگل و مراتع گچساران پس از چند روز تلاش امدادگران و با به‌کارگیری تجهیزات هوایی ارتش و سپاه مهار شد. شهرستان۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد ،۴۱۵ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.