آنچه درمورد آتش‌سوزی این بنای عظیم می‌دانیم

نوتردام،  بی‌سقف و مناره

خدیجه علامه‌زاده

عصر روز دوشنبه (26 فروردین ماه) کلیسای نوتردام در شهر پاریس دچار حریق شد و با تخریب مناره‌اش، سقف نیز دچار آسیب جدی شد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آتش حوالی ساعت 6:30 عصر به وقت پاریس آغاز شد و به گفته یان کلود گالت، رئیس آتش‌نشانی شهر، آتش در اتاق زیر شیروانی شروع شده بود. بیش از 9 ساعت بعد،  مقامات اعلام کردند که آتش تحت کنترل است اما ستون باقی مانده از مناره در سقف همچنان در حال سوختن بود. پاتریک شاوت، کشیش این کلیسا در اظهار نظری گفته که ظاهراً آتش در شبکه داخلی از ستون‌ها که مربوط به قرون وستا بودند و با نام جنگل شناخته می‌شدند، آغاز شده است.

به گفته مقامات هیچ‌کس کشته نشد، اما یکی از آتش‌نشانان به سختی آسیب دید.

به گفته شاهدان، درهای کلیسا کمی قبل از هجوم سیلی از توریست‌هایی که تلاش برای ورود داشتند، بسته شد و کمی بعد دود در اطراف مناره به چشم می‌خورد، بخش‌های گسترده‌ای که از قبل در حال بازسازی بودند، اولین نقطه‌ای بود که درحال سوختن دیده شد.

نزدیک به 500 آتش‌نشان به ایل دلا سیتی، جزیره‌ای در قلب شهر که نتردام در آن واقع است، گسیل داده شدند و برای کنترل آتش پنج ساعت تمام بی‌وقفه جنگیدند.

آنچه در مورد خسارت می‌دانیم

تا ساعت 11 عصر گالت عنوان کرد که ساختار شامل دو برج جلوی ساختمان به‌طور کلی بی آسیب ماند،‌ اما دو سوم سقف از بین رفت.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه از بدترین رویداد ممکن جلوگیری شد و اینکه تلاش برای مهار آتش همچنان ادامه دارد گفت: کمپین جمع‌آوری کمک‌های ملی برای ساخت دوباره کلیسا به راه می‌اندازم.

مناره حدود 90 متری ساختار چوبی این کلیسا که با سرب پوشانده شده بود و مربوط به دوران بازسازی این کلیسا در قرن نوزدهم میلادی بود، به نظر کاملا از بین رفته است؛ پس از فرو ریختن این مناره بر روی سقف، بخش بزرگی از سقف جایی که مناره واقع شده بود،‌ سوخت.

بخشی از هنرهای کلیسا احتمالاً به دلیل بازسازی‌های اخیر حفظ شده باشند. برای مثال هفته گذشته 16 مجسمه مسی روایت‌گر 12 رسول و چهار اوانجلیست به وسیله کرین از ساختمال خارج شده بود تا مناره بازسازی شود.

به گفته کشیش شاوت، آتش‌نشانان نیز موفق به نجات برخی آثار هنری شدند؛ از جمله پارچه‌های لنین مرتبط با سنت لوییس، تاج مقدس پادشاهان و جواهرات کلیسا.

گالت همچنین گفت که آتش‌نشانان چند ساعت پس از شروع آتش همچنان درحال خارج کردن آثار هنری بودند و بزرگ‌ترین مخاطره برای آن‌ها دود موجود درون کلیسا و سرب مذاب در حال ریختن از سقف است.

تصویری از درون کلیسا نشان از ریختن بقایای سقف در سالن اصلی و همچنین محراب و مجسمه اصلی سالم و صلیب پشت آن و نیز چندین ردیف نیمکت‌های دست‌نخورده می‌داد.

آنچه که از آن بی‌خبریم

هنوز دلیل اصلی آتش اعلام نشده است. سرنوشت خیل کارگران داخل کلیسا و بخشی از ساختمان نیز هنوز معلوم نیست. به‌نظر می‌رسید که آتش پنجره‌های مزین به شیشه‌های با نقاشی رز را با خطر ذوب مواجه کرده است و احتمال دارد که آن‌ها خراب شده یا آسیب دیده باشند؛ همچنین از نقاشی‌ها و برخی مجسمه‌های مربوط به قرن 17 خبری در دست نیست.

بسیاری از بخش‌های ساختار از پیش آسیب دیده بودند و نیاز به بازسازی داشتند. برخی از مجسمه‌های شکسته و میله‌ها با قطعات پلاستیکی و چوبی جایگزین شده بودند. چنین نقاطی احتمالا در شعله‌ها و مواد مذاب سقف از بین رفته باشند.