وضعیت شیوع کرونا در خوزستان هنوز قرمز است. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفته است دلیل اول این افزایش آمار انجام غربالگری است. به‌طورکلی روزانه ۱۰هزار تست در کشور انجام می‌شود و بین هزارتا هزار و 100مورد آن در استان خوزستان اخذ می‌شود.

به گفته او ۱۰تا ۱۱درصد تست‌های کشور در خوزستان انجام‌شده، با این تفاسیر طبیعتاً تعداد افراد آلوده بیشتری شناسایی می‌شوند. اگر در سایر نقاط کشور به همین تعداد تست انجام شود، آمار افراد آلوده و بدون علامت بالا خواهد رفت. شریعتی در ادامه خاطرنشان کرد: ظرف یک ماه گذشته تعداد مبتلایان ما 300درصد رشد کرده، اما تعداد بستری‌های ما 60 درصد رشد داشته است. همین امر نشان می‌دهد که غربالگری‌های ما بیشتر بوده است. بنابراین عامل اصلی و اول بیماریابی قوی‌تر و بیشتر در استان خوزستان است.

او همچنین از تدوین پروتکل بهداشتی سخت‌گیرانه‌تر برای این استان خبر داد و گفت: کمیته اپیدمیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان بر این نظر بود که باید پروتکل سخت‌گیرانه‌تری برای استان تدوین شود و به تعبیری پروتکلی بومی طراحی شود که درنهایت هم پروتکل سخت‌گیرانه‌تری برای استان طراحی شد. طبق این پروتکل تعداد شهرهای قرمز ما به ۹شهر رسید و در این ۹شهر محدودیت رفت‌وآمد ایجادشده است. این شهرها اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوشتر، هندیجان و ... است.

استاندار خوزستان در خاتمه تأکید کرد: میزان کشندگی کرونا در خوزستان نسبت به قبل کاهش پیداکرده است.

افزایش شیوع کرونا با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در تهران

تهران هم در روزهای اخیر با افزایش بیماران کرونایی مواجه بود. رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: آمار ابتلا در تهران مقداری بیشتر شده است و احتمال اینکه بالاتر برود نیز با توجه به بازگشایی‌های 10روز گذشته وجود دارد.

او در ادامه به این نکته اشاره کرد که با بازگشایی مدارس به‌طور کامل و دانشگاه‌ها نیز این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش روند بیماری در تهران باشیم.

برگزاری روز جهانی قدس و نماز عید فطر در مناطق سفید

در ادامه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرکشور با اشاره به برگزاری جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این جلسه دستور جلسات متعددی داشتیم که یکی از آن‌ها «روز قدس» و نحوه و چگونگی اجرای مراسم این روز، دوم «بازگشایی حرم‌ها و آستان‌های مقدس» و سوم «کنکور و نحوه اجرای آن» بود.

وزیر کشور درباره برگزاری نماز عید فطر نیز افزود: پیشنهاد اول اینکه فقط در شهرهای سفید و در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌ها نماز برپا شود. پیشنهاد دوم اینکه در شهرهای سفید و شهرهای زرد که بیش از ۴۰۰ شهر را شامل می‌شود، با همین شرایط نماز را برگزار کنیم. سوم برگزاری در کل کشور با رعایت شرایط پروتکلی و در همه مساجد و فضای باز بود. البته رحمانی فضلی برگزاری این مراسم را منوط به تصمیم‌گیری ستادملی کرونا دانست.

شناسایی بیماران جدید کووید-۱۹ در کشور

 باگذشت 85 روز از شیوع کووید-19 در کشور، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا در کشور گفت: از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و 958 بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و در این زمان ۵۰ بیمار دیگر براثر کووید-19جان خود را از دست دادند. با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان در کشور به 112هزار و 725 نفر و مجموع جان‌باختگان به 6هزار و 783 تن رسید. همچنین تاکنون 89 هزار و 428 نفر بهبودیافته‌اند و 2هزار و 735 بیمار مبتلابه کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.