در حالی که یکشنبه ستاد ملی کرونا مصوب کرد که مدارس از 27 اردیبهشت ماه در سطح کشور به صورت محدود بازگشایی شوند، دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت از تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها در هفته آینده خبر داد. پیشتر عنوان شده بود که احتمالا دانشگاه‌ها بعد از پایان ماه رمضان بازگشایی می‌شوند.

مدارس استثنایی و شبانه‌روزی تعطیل است

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا از روز شنبه هفته آینده مدارس باز و  معلمان و کادر اجرایی مدرسه باید از نظر بهداشتی در شرایط مناسب در مدرسه حضور داشته باشند. در همین باره مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پروتکل بهداشتی را با همکاری وزارت بهداشت در حوزه بهداشت فردی، گروهی و بهداشت محیط تهیه کردیم، گفت: بازگشایی مدارس فقط برای رفع اشکال درسی برای دانش‌آموزانی است که از طریق فضای مجازی امکان دریافت پاسخ کامل را نداشتند. دانش‌آموزان با اختیار و انتخاب خودشان به مدرسه می‌آیند.

محمدحسین بیگی همچنین اعلام کرد که مدارس استثنایی، مدارس شبانه‌روزی و پیش دبستانی‌ها مستثنی هستند و فعلا باز نخواهند شد و همچنین دانش‌آموزان و معلمانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای از جمله مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، پیوند اعضا، شیمی درمانی، و ... هستند مجاز به حضور در مدرسه نیستند.

بیگی با بیان اینکه استفاده از ماسک و دستکش برای معلمان و عوامل اجرایی مدرسه الزامی است؛ درباره نحوه تهیه ملزومات بهداشتی گفت: نحوه تهیه به عهده مسئولین و دست‌اندرکاران شهرستان‌ها و مناطق است که یا خودشان برای مدارس ماسک و دستکش فراهم می‌کنند و یا افراد به همراه خودشان می‌آورند.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره بودجه مورد نیاز برای تهیه ملزومات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده مدارس اظهار کرد: بودجه‌ای در پایان سال از محل اعتبارات مصوب ستاد کرونا به استان‌ها به عنوان سرانه بهداشتی اختصاص دادیم تا وسایل مورد نیاز برای ضدعفونی محیط را تهیه کنند.

تصمیم‌گیری برای بازگشایی دانشگاه‌ها

از سوی دیگر دیروز سخنگوی دولت گفت: در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی دانشگاه به تصمیم نرسیدیم که در این زمینه هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت.

علی ربیعی،  افزود: الگوی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای آموزش عالی شاید بتواند کارگشا باشد به ویژه در دروسی عملی و کارگاهی؛ البته درباره بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی هم باید بررسی و تصمیم‌گیری کنیم.

وضعیت نامعلوم مهدکودک‌ها

از سوی دیگر مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: تاکنون در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم نهایی در خصوص بازگشایی مهدهای کودک گرفته نشده است.

«سعید بابایی» در واکنش به اینکه گفته شده اگر مدارس در مناطق سفید بازگشایی شوند، مهدهای کودک هم بازگشایی خواهند شد، گفت: کارکرد مهدهای کودک فقط آموزشی نیست که بازگشایی آنها را  فقط منوط به بازگشایی مدارس بدانیم. ما نیاز داریم در چنین شرایطی مراکز قانونی و استاندارد بتوانند فعالیت کرده و از فرزندان مادران شاغل نگهداری کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نه تنها در مناطق سفید بلکه در کلیه مناطق این آمادگی را داریم تا با ابلاغ پروتکل‌های مورد نیاز با ظرفیت محدودتر اقدام به بازگشایی کنیم، چراکه مادران شاغل که کودک شیرخوار یا نوزاد دارند، باید جایی برای نگهداری کودکان خود داشته باشند و در صورت تداوم تعطیلی مهدهای کودک تکلیف این مادران و کودکان چه می‌شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در صورت تایید ستاد ملی کرونا فعالیت مهدهای کودک در مناطق نارنجی و قرمز می‌تواند، شامل پذیرش کل کودکان در رده سنی تا دو سال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا و پذیرش کودکان ۳ تا ۶ سال با نصف ظرفیت ابلاغی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اولویت مادران شاغل باشد. همچنین در مناطق سفید می‌توانیم تمامی کودکان را تا ۶ سال به محض اعلام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرش کنیم.

به گفته مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تاکنون در ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازگشایی مهدهای کودک تصمیم نهایی گرفته نشده است.