ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: در چند هفته اخیر در مورد بیماری کرونا روند نزولی قابل‌توجه داشتیم ولی در چند روز اخیر این روند نزولی مبتلایان کند شده است و آن انتظاری که از افزایش روند نزولی داشتیم به دست نیامده است.

وی ادامه داد: در بعضی از استان‌های کشور مثل خوزستان روند صعودی میزان مبتلایان را به شکل قابل‌توجه داریم.

در طول هفته‌های اخیر آمار روزانه ابتلای جدید به کرونا در کشور کاهش پیداکرده و به زیر هزار نفر در روز رسیده بود که این روند نزولی در دو سه روز گذشته متوقف‌شده و بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده این تعداد به ۱۵۵۶ نفر در روز جمعه 19 اردیبهشت رسید البته تعداد مرگ‌ومیر کاهشی بوده و 55 نفر اعلام شده است. با این حساب بر اساس آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۴۶۹۱ نفر  و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵۴۱ نفر رسید.

فرسودگی کادر درمان در روزهای اوج بیماری

در همین باره دیروز معاون پرستاری وزارت بهداشت از کاهش آمار مراجعانِ مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها خبر داد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره وضعیت جسمانی و روحی کادر پرستاری به ایلنا گفت: خوشبختانه اخیرا مراجعان مبتلا به کرونا کمتر شده‌اند و امیدواریم زودتر این مساله پایان یابد، ولی به هر حال خطر موج بعدی کرونا در پاییز وجود دارد.

«مریم حضرتی» گفت: با افزایش تعداد مبتلایان، سطح آگاهی مردم نیز افزایش پیدا کرد. مردم می‌توانند در منزل از خود مراقبت کنند و اصول قرنطینه را رعایت کنند. خیلی از بیماران کرونا ممکن است علائم نداشته و در منزل باشند و قرنطینه شوند، بنابراین به بستری در بیمارستان نیازی ندارند، اما تعداد مراجعین ما به بیمارستان قدری کاهش پیدا کرده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره فرسوده شدن کادر درمان و نیروهای پرستاری بیان کرد: کار پرستاری در کل دشوار بوده و ساده نیست و جزو کارهای سخت و زیان آور محسوب می‌شود. فرسودگی هم جزو کار ماست، اما این گونه نیست که بگوییم با این سه ماه دچار فرسودگی شدیم. به نیروها باید رسیدگی شود و همچنین باید مورد توجه کافی قرار بگیرند تا فرسوده نشوند.

حضرتی اظهار داشت: پرستاری کار سخت و مشقت باری است ولی مزایای خود را نیز دارد و مزایایش این است که معنویتی که در این کار وجود دارد و رضایت خاطری که از کمک به دیگران ایجاد می شود، خیلی ارزشمند است، البته باید در حل مسائل دیگر بررسی صورت بگیرد تا از فرسودگی پرستاران جلوگیری به عمل آید.

وی در ادامه با اشاره به جذب نیروهای جدید برای کادر درمان به ویژه پرستاری بیان کرد: نیروهایی که تاکنون جذب شده‌اند، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر هستند که کمک بسیاری محسوب شد. ما حدود سه هزار نیروی دیگر تقاضا دادیم که دو هزار نفر از آنان پرستار و ۵۰۰ نفر به عنوان نیروی فوریتی هستند. مجوز این کار گرفته شده، اما اکنون به دنبال اعتبار مورد نیاز هستیم که اگر زودتر اعتبار تامین شود، می‌توانیم دو هزار و پانصد نیروی دیگر را جذب کنیم.

حضرتی اضافه کرد: همچنین مجوز ۲۲۸۴ نفر دیگر هم گرفته شده که منتظر اعتبار این گروه نیز  هستیم. درحال حاضر از طریق سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه کار را مرتبا پیگیری می‌‌کنیم تا به زودی عملیاتی شود تا بتوانیم نیروهای مورد نیاز را جذب کنیم. این جذب نیرو می‌تواند به ما کمک قابل توجهی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از ظرفیت جذب متعلق به استان تهران است؟ گفت: هنوز تقسیم‌بندی نشده که چند درصد مختص تهران خواهد بود. به نسبت تخت‌های جدیدی که ایجاد شده و به نسبت نیروها و به نسبت نیازی که استان‌ها دارند، تقسیم‌بندی صورت می گیرد که هنوز این اقدام انجام نشده است.