بر اساس اظهارات کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه تست کرونای یک هزار و 73 نفر دیگر مثبت اعلام شد و 80 بیمار کووید-19 جان خود را از دست دادند. با این حساب براساس اعلام وزارت بهداشت پس از گذشت ۷۰ روز از شیوع کرونا تعداد مبتلایان در کشور تاکنون به 93 هزار و 657 نفر رسیده که از این تعداد 5هزار و 957 نفر فوت‌شده و 73 هزار و 791 نفر بهبودیافته‌اند.

به گزارش ایلنا، علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران طی روزهای سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه حدود ۵ تا ۷ درصد کاهش در میزان بستری بیمارستان‌ها گزارش ‌شده است و در مقابل تعداد بهبودیافتگان و ترخیص‌شدگان از مراکز درمانی پایتخت افزایش‌یافته است.

نگهداری معتادان مشکوک به کرونا در مراکز درمانی سپاه

از ابتدای شروع کرونا، معتادان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و فعالان اجتماعی ایران بودند. در همین رابطه مصطفی هادیزاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: مقرر شده است تا اطلاع ثانوی حدود ۴۵۰۰ معتاد متجاهری که در حال حاضر در مراکز ماده ۱۶ هستند به مدت ۶ ماه دیگر حضور آن‌ها در مراکز ماده ۱۶ تمدید شود.

او با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر و ابلاغ آن ادامه داد: اجرای پروتکل جمع‌آوری نیازمند یک سری الزامات و ابزار جدید بود و درنهایت کار جمع‌آوری معتادان متجاهر از روز سه‌شنبه شروع شد و حدود ۱۰۰ نفر از منطقه شوش و شهرری جمع‌آوری و به مرکز فشافویه منتقل شدند.

هادیزاده با بیان اینکه این افراد در قرنطینه با رعایت کامل پروتکل‌ها نگهداری می‌شوند، بیان کرد: آن‌ها به مدت ۱۴ روز در سالن‌های قرنطینه حضور دارند. چنانچه معتادان متجاهر علائم حاد داشته باشند، اصلاً وارد این سالن‌ها نمی‌شوند و اگر بدون علائم باشند به مدت ۱۴ روز در این سالن‌ها نگهداری می‌شوند. قرنطینه اول در حال حاضر مهم‌ترین گلوگاه ما است، چنانچه این افراد مشکوک به کرونا باشند به مراکز درمانی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ منتقل می‌شوند و چنانچه بیمار کرونا باشند به بیمارستان‌های تحت‌نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی منتقل می‌شوند. این روند هر هفته بررسی‌شده و برنامه‌ریزی جدید براساس شرایط انجام می‌شود.

پلاسمادرمانی روی ۱۵۰ بیمار شدید و خفیف کرونا

از سوی دیگر مدتی است در رابطه با مؤثر بودن پلاسما درمانی بر بهبود حال بیماران صحبت می‌شود. از همین رو معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۱۵۰ بیمار در استان‌های مختلف از بیماران شدید و خفیف پلاسمادرمانی شدند.

قاسم جان بابایی همچنین ضمن تأکید بر اینکه موضوع بازگشت به کار مبتلایان به کووید-19 امروز پرسش و دغدغه افرادی زیادی است، بیان کرد: مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیری فاصله زمانی است. افرادی که هیچ علامتی نداشته‌اند و به‌طور اتفاقی تست کرونای آن‌ها مثبت شده بود، دو هفته پس از زمان تشخیص بیماری می‌توانند به کار بازگردند. البته باید تا دو هفته نیز رعایت فاصله‌گذاری را کنند. یعنی حتماً فاصله دوم‌تری با همکارانشان را حفظ کنند و حتماً از ماسک استفاده کنند اما اگر کسی علامت داشته باشد ولی بستری نشده باشد، می‌تواند سه هفته بعد از زمان تشخیص به محیط کار برگردد. البته باید سه روز بی‌علامت را پشت سر گذاشته باشد. بدیهی است که همان موارد بهداشتی تا دو هفته باید رعایت شوند. یعنی استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی و درنهایت افرادی که بستری بودند به‌ویژه آن‌ها که در بخش‌های ویژه بستری بودند، بیش از چهار هفته باید صبر کنند.

او در آخر تصریح کرد: آمارهای ما نشان می‌دهد که میزان ابتلا چه سرپایی و چه بستری و فوتی در مردان بیش از زنان است. البته این در همه دنیا به علت حضور بیشتر مردان در کسب‌وکار و جامعه است. البته در مورد جزئیات آن و اینکه میزان ابتلا و فوتی مردان چقدر بیشتر از زنان است در آینده اطلاع‌رسانی می‌کنیم. متوسط سن فوتی‌های کرونا نیز بین ۶۷ تا ۷۰ سال است.