ماسک تقلبی هم به بازار آمد

در چند روز اخیر بیش از یک میلیون عدد ماسک‌هایی که احتکار و به‌صورت غیر بهداشتی و اصولی تولید شده بودند جمع‌آوری شده است. حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران با اشاره به کشف دو واحد تولیدی غیرمجاز ماسک‌های تقلبی، عنوان داشت: در طی دو روز گذشته همکاران من در پلیس‌های مختلف ضمن پلمپ دو کارگاه ساخت ماسک‌های غیربهداشتی و غیرمجاز اقدام به جمع‌آوری هزاران عدد مواد ضدعفونی‌کننده کرده‌اند. او درخصوص برخورد با توزیع‌کنندگان ماسک‌های غیربهداشتی، بیان داشت: با افرادی که در سر چهارراه‌ها و مکان‌های دیگر اقدام به توزیع ماسک‌های غیر بهداشتی می‌کنند برخورد خواهد شد.

    

کاهش نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش چندی پیش نسبت به موضوع فقر یادگیری ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که طبق تحقیقات انجام شده ۳۶ درصد دانش‌آموزان ایرانی پس از پایان دوره ابتدایی در خواندن یک متن به‌طور کامل توانمند نیستند. امروز مهارت خواندن و رفع فقر آموزش و یادگیری یک دغدغه جهانی است و حتی یونسکو را بر آن داشته تا در قالب پروژه مشترکی با بانک جهانی و حضور ۱۰۰ کشور،‌ شاخص‌های فقر آموزش را بسنجد و اقداماتی در این باره انجام دهد. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ‌درباره وضعیت فقر یادگیری و عدم کسب مهارت خواندن در ۳۶ درصد دانش‌آموزان ایرانی پس از پایان دوره ابتدایی به ایسنا گفت: البته نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی کاهش داشته است؛ به ویژه در مناطقی که پیش‌دبستانی را گسترش داده‌ایم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های اساسی ما ارتقای این سه مهارت است و پایش عملکردی اردیبهشت ۹۹ در حوزه خواندن، نوشتن، حساب کردن و علوم است و در پایان دوره اول و دوم ابتدایی یعنی کلاس‌های سوم و ششم انجام خواهد شد.

    

کمبود دستگاه ایکس‌ری

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی گفت: پیگیر تأمین کمبودها هستیم، ولی هنوز درخواست ما مبنی بر تأمین دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات انجام نشده است. سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا مردادماه امسال در همایش رؤسای پلیس‌ با بیان اینکه به‌کارگیری تجهیزات نوین در کنترل بار و محموله می‌تواند فرآیند قاچاق را کاهش دهد، گفت: من اطلاع دارم که در مجموع ۱۵۷ گمرک کشور در حال حاضر فقط ۱۵ دستگاه ایکس ری فعال است. وی با طرح این پرسش که آیا ما نمی‌توانیم ۲۰۰ دستگاه ایکس ری تأمین کنیم تا با قاچاق مبارزه شود، ادامه داد: البته در آخرین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، یکی از موضوعات مطرح شده تأمین تجهیزات مورد نیاز بود، به طوری که رئیس‌جمهور خطاب به وزیر اقتصاد دستور پیگیری در این باره را دادند که امیدوارم این تجهیزات زودتر تأمین شود.

    

 فضاهای بی‌دفاع شهری عامل فرسودگی محله‌ها

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با فضاهای بی‌دفاع شهری گفت: آن چیزی که باعث می‌شود ما در بافت فرسوده دچار فرسودگی مضاعف شویم شکل‌گیری فضاهای بی‌دفاع شهری است. زهرا نژاد بهرام، با تأکید بر ارتباط خوب اداره برق استان و مدیریت شهری در حوزه بافت فرسوده گفت: به دلیل توسعه شهری، تغییر در نقشه‌ها و یا ساخت‌وساز معابر جدید این فضاها در قالب قطعه‌های ۵۰ متری یا ۱۰۰ متری شکل گرفته‌اند. اگر این دستورالعمل ارائه شود، می‌توان نسبت به تأمین برق این فضاها مساعدت جدی به عمل آورد. نژاد بهرام در رابطه با بازسازی مدارس گفت: به نظر می‌رسد سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، طبق برنامه خودش عمل می‌کند فارغ از اینکه مدارس در بافت فرسوده هستند و فکر می‌کنند شرایط عادی است و ما هم در شرایط عادی قدم برمی‌داریم در حالی که این چنین نیست.