سعیده علیپور

همانطور که پیش‌بینی می‌شد آمار ابتلا به کرونا در ایران در یک رشد جهشی از ۱۸ مورد در ظهر روز جمعه دوم اسفند به احتمالی نزدیک به ۸۰۰ مورد در ظهر دیروز رسید. گرچه به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تا ظهر دیروز بیش از ۷۸۵ نفر مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مخصوص کرونا ارجاع شدند و تحت نظر قرار گرفتند تا بررسی‌های بیشتری روی آنها انجام شود و افراد مشکوک به ویروس کرونا در شهر قم از ۳۰۰ نفر فراتر رفته‌اند، اما تاکنون موارد قطعی تنها ۲۸ مورد و فوت ۵ موردند که به نظر می‌رسد با انجام آزمایش‌های نهایی این رقم افزایش خواهد داشت.

در کنار این آمار که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، اخبار جسته وگریخته از روسای مراکز علوم پزشکی در استان‌های مختلف حکایت از این دارد که این ویروس در شهرهای مختلف کشور تسری پیدا کرده به طوری که علاوه بر شهرهای قم و تهران، در استان‌های مرکزی، گیلان، همدان، آذربایجان شرقی و غربی و مازندران نیز موارد قطعی و مشکوک مبتلایان به ویروس کرونا مشاهده شده است.

وزیر بهداشت ترکیه: موارد ابتلا بیش از ۷۵۰ مورد است

در روزهای گذشته در حالی که مقامات وزارت بهداشت در رسانه‌های داخلی مشغول تکذیبیه در مورد انتشار گسترده این ویروس در کشور بودند، فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، روز جمعه دوم اسفند، پس از گفتگو با همتای ایرانی خود، با انتشار یک پیام توئیتری اعلام کرد: ۷۵۸ مورد مشکوک، ۱۸ مورد قطعی و ۵ مورد مرگ در ایران به ثبت رسیده است.

این مقام ترکیه اعلام کرد: از روز یک‌شنبه چهارم اسفند، ارائه گواهی سلامت پزشکی مسافران ایرانی (کارت سلامت) برای ورود به ترکیه اجباری می‌شود. وزیر بهداشت ترکیه همچنین تأکید کرد: با اعلام افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، تمامی مسافرانی که از مقصد ایران به این کشور وارد می‌شوند، ابتدا مورد کنترل پزشکی قرار گرفته و در صورت داشتن علائم بیماری از ورود آنان به ترکیه جلوگیری خواهد شد.

تدابیر بهداشتی مختصر در بیمارستان‌های ایران

آمارها در ایران گرچه کمی عجیب و غریب و حتی ترسناک است اما وزیر بهداشت با تأکید بر عدم توجه به شایعات پیرامون کرونا ویروس، معتقد است این ویروس خیلی هم ترسناک نیست و از آنفلوآنزای فصلی کم‌خطرتر است.

در حالی که آمار فوت ناشی از این بیماری در چین تنها سه درصد از مبتلایان بوده، در ایران این رقم با استناد به مبتلایان قطعی و فوت‌شدگان قطعی این ویروس به ۱۸ درصد می‌رسد. با این حال نگاهی به تجهیزات پزشکی و تمهیدات بهداشتی که از سوی رسانه‌های چینی به دنیا مخابره می‌شود در قیاس با آنچه در ایران شاهد آن هستیم نشان می‌دهد هنوز در ایران کسی این بیماری را جدی نگرفته است. این موضوع سبب شده است خطر ابتلا در میان کادر پزشکی به‌شدت بالا رود. حتی خبر فوت یک پزشک در شهر رشت نیز به این نگرانی‌ها دامن زد. مرحوم دکتر رضا کوچکی‌نیا بعد از چندین روز بستری بودن صبح پنجشنبه چشم از جهان فروبست. این در حالی بود که تا روز آخر که این پزشک مشغول ارائه خدمت به بیماران در خط اول درمان بود مبتلا به کرونا بوده و کسی از آن مطلع نبود.

حتی این موضوع باعث پاره‌ای از اعتراضات در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شد که ازجمله آن می‌توان به تجمع اعتراضی شدید دیروز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به عدم تعطیلی و نبود امکانات حفاظتی پیشگیری در بیمارستان‌ها اشاره کرد.

 کرونا کم تهاجم‌‌تر از آنفلوآنزاست

با این حال سعید نمکی، وزیر بهداشت هنوز مصر است که کرونا ویروس علی‌رغم وحشتی که نسبت به آن شکل گرفته است، ‌ ویروسی به‌مراتب کم تهاجم‌تر از آنفلوانزای H۱N۱ است و می‌گوید کشندگی و بیماری‌زایی آنفلوانزای H۱N۱ به‌مراتب از کرونا ویروس بیشتر بود که خوشبختانه توانستیم به خوبی آن را مهار کنیم. این ویروس همچنین از ویروس سارس سال ۲۰۰۳ که از چین آغاز شده به‌مراتب ضعیف‌تر عمل می‌کند اما مشکل آن قدرت سرایت بالای آن است، اما بیماری‌زایی یا مرگ آن به‌مراتب کمتر از سارس و آنفلوانزای H۱N۱ است.

وی به هم‌زمانی ابتلا به کرونا ویروس و آنفلوانزای نوع B در زمستان اشاره کرد و گفت: همین موضوع کار را برای همکاران ما سخت کرده است و موارد منفی زیادی کشف می‌کنیم که دلیل آن هم این است که دیگر مجبوریم همه را با پروتکل بررسی کرونا ویروس بسنجیم؛ در حالی که همه دنیا عکس آن را می‌گویند، اما ما با سخت‌گیری زیادی با پیگیری پروتکل کنترل کرونا ویروس را دنبال می‌کنیم.

وزیر بهداشت با تأکید بر این که هیچ آمار مثبتی از ابتلا به کرونا ویروس را از مردم پنهان نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: صادقانه می‌گویم هر بیمار بستری به‌عنوان مشکوک در تخت بیمارستان به کرونا ویروس مبتلا نیست بلکه تعداد قابل‌توجهی از آنها به آنفلوانزای فصلی مبتلا شده‌اند.

بی‌توجهی به تدابیر بهداشتی به تجمع اعتراضی شدید دیروز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به عدم تعطیلی و نبود امکانات حفاظتی پیشگیری در بیمارستان‌ها منجر شد

شناسایی دو ایرانی مبتلا به کرونا در امارات

پس از قطعی شدن شیوع کرونا در ایران، هر روز خبرهایی از شناسایی مسافران ایرانی مبتلا به کرونا به گوش می‌رسد. در تازه‌ترین خبر دو ایرانی مبتلا به کرونا در امارات شناسایی شدند. وزارت بهداشت امارات روز شنبه اعلام کرد که یک مرد ایرانی ۷۰ ساله و همسر ۶۴ ساله‌اش که از ایران به این کشور وارد شده‌اند، مبتلا به ویروس کرونا هستند. این مرد 70 ساله تحت مراقبت‌های شدید و ویژه است و شرایط او ناپایدار اعلام شده است.

در روزهای گذشته یک ایرانی که به لبنان سفر کرده بود و یک ایرانی ورودی به کانادا نیز در شمار مبتلایان به ویروس کرونا شناسایی شدند.

ماجرای شهردار منطقه ۱۳ و جلسات شورای شهر

اما کرونا گویا دامن مسئولان را هم گرفته است؛ به‌طوری‌که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر از قرنطینه کردن خود و انجام تست کرونا خبر داده است. ماجرا از اینجا آغاز شد که سه‌شنبه هفته گذشته رئیس شورای شهر تهران به اتفاق سایر اعضا در جلسه شورایاری‌هاى منطقه ١٣ که با حضور شهردار این منطقه برگزار شد حضور داشتند و در این جلسه برخى با شهردار تماس دستی هم داشته‌اند.

به گفته ناهید خدا کرمی؛ «رحمان‌زاده در همان روز داراى علائم آنفلوانزا بود و ماسک هم داشت، اما با وخامت حالش در بیمارستان عرفان بسترى مى‌شود که علائم بالینی و آزمایشات و بررسى‌هاى اولیه دال بر ابتلا به کرونا ویروس بود. به همین دلیل روز گذشته به بیمارستان مسیح دانشورى منتقل شد و همه علائم نشان می‌دهد که مبتلا به کرونا ویروس است؛ ولى حال عمومى او رضایت‌بخش است و به نظر مى‌رسد بیمارى کنترل شده است.

اما با توجه به حضور ایشان در جمع شورایارى‌ها و تماس با کارکنان و اعضاى شورا و جلوگیری از گسترش بیماری از دوستانی که در آن جلسه حضور داشتند خواسته شد در منزل بمانند و سایر اقدامات ایمنى در حال انجام است و جلسه علنی شورای شهر نیز این هفته ممکن است به دلیل نرسیدن به حدنصاب تعطیل شود، ولى کمیسیون‌ها بررسى بودجه ٩٩ را ادامه مى‌دهند.»

برخورد با انتشار هرگونه خبر کذب در مورد کرونا

پلیس فتا با انتشاردهندگان هرگونه نماهنگ جعلی یا خبر کذب در مورد بیماری کرونا ویروس برخورد قانونی می‌کند.

پلیس سایبری کشور در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: بر اساس رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی کشور که جزء ماموریت‌های اصلی این پلیس محسوب می‌شود، متأسفانه شاهد انتشار اخبار جعلی و نماهنگ‌های غیرواقعی و تقطیع شده درخصوص انتشار وسیع بیماری کرونا ویروس هستیم که انتشار اینگونه نماهنگ‌ها و اخبار جعلی در فضای مجازی باعث ایجاد نگرانی خانواده‌ها و تشویش اذهان عمومی در کشور شده است.

سردار وحید مجید با اشاره به نقش دستگاه‌های اجرایی کشور به‌خصوص مسئولان وزارت بهداشت و رسانه ملی در آگاه‌سازی هم‌وطنان از آخرین اخبار و رخداد‌های پیش آمده در خصوص وضع انتشار بیماری کرونا ویروس در کشور و همچنین آمار مبتلایان افزود: افراد سودجو و مغرضان همواره با رصد فضای رسانه‌ای و اخبار و حوادث جاری کشور پلت فرم‌های مجرمانه و اهداف شوم و پلید خود را در قالب انتشار انواع شایعه‌های مختلف طراحی و عملی می‌کنند. وحید مجید گفت: با کار اطلاعاتی شبانه‌روزی موفق شدیم ۹۰ حوزه‌ای را که در قالب سایت‌ها، اینستاگرام، تلگرام و پیج شخصی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخبار جعلی و مشوش کننده بیماری کرونا را منتشر می‌کردند، شناسایی کنیم. او از هم‌وطنان خواست تمامی نیاز‌های خبری و اطلاع‌رسانی خود را از منابع معتبر نظیر رسانه ملی، خبرگزاری‌های رسمی و سایت‌های خبری مرجع تأمین کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک یا نیاز به مشاوره و راهنمایی با مراجعه به بخش مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی پلیس فتا WWW.CYBERPOLICE.IR یا سرشماره ۰۹۶۳۸۰، ۸۱۸۱۸ از خدمات برخط این پلیس بهره‌مند شوند.

آمار کرونا در ایران گرچه کمی عجیب و غریب و حتی ترسناک است، اما وزیر بهداشت با تأکید بر عدم توجه به شایعات پیرامون کرونا ویروس، معتقد است این ویروس خیلی هم ترسناک نیست و از آنفلوآنزای فصلی کم‌خطرتر است

 تأثیر منفی کرونا بر کسب‌وکار مردم

از سوی دیگر سایه ویروس کرونا بر سر کسب‌وکار ملت نیز سنگینی می‌کند؛ به طوری که صنعت گردشگری بیش از سایرین به شیوع این بیماری واکنش داشته است.

هتلداران و دیگر فعالان صنعت گردشگری در ایران گفته‌اند که سفرهای خارجی به ایران به‌شدت کاهش داشته و آنها احتمال می‌دهند که تورهای نوروزی نیز ضربه شدیدی بخورند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز گفته است: امسال با توجه به شیوع کرونا در ایران و انتشار اخبار درباره این اتفاق شرایط برای جذب گردشگر بسیار دشوار است و با این شرایط حتی سفرهای داخلی هم لغو می‌شوند. با این حال، ما در جلسه‌ای اضطراری به دنبال پیداکردن راهکارهایی هستیم تا کمترین ضرر را ببینیم.