چندی پیش یکی از رسانه‌های کشور گزارشی در مورد کودکانی نوشت که مانند خروس لاری‌ها به جان هم می‌افتند؛ آن هم به بهای ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان؛ کودکان معتادی که یا بی‌سرپرستند یا بدسرپرست.

محمود علیگو، رئیس امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تأیید این موضوع به ایرنا گفته است: این یک اتفاق معمول و همیشگی نیست، اما چنین اتفاقی افتاده است. خودروهای اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در نزدیکی سه پارک محله هرندی تهران مستقر شده‌اند چون این اتفاق در پارک رخ داده است.

او ادامه داد: گویا این اتفاق به خاطر شرط‌بندی بوده اما تا زمانی که کودکان شناسایی نشوند، جزئیات آن مشخص نمی‌شود. به مأموران اورژانس اجتماعی گفته شده در این منطقه حتی اگر کودک معتاد هم دیدند، رسیدگی کنند اما پلیس هم باید همکاری کند و فقط گشت‌زنی کافی نیست و خودروی پلیس نیز باید مستقر شود.

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها در گزارشی تصریح کرده‌اند که عده‌ای با خوراندن الکل و مواد مخدر به کودکان در محله هرندی آنها را واداشته‌اند که مانند خروس‌های لاری با یکدیگر بجنگند.

علیگو با اشاره به استقرار پایگاه‌های سلامت روان و خدمات اجتماعی در این محله‌ها گفت: اگر این آسیب پنهان شود از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد پیگیری می‌شود چون آنها اغلب پرونده‌های کودکان در معرض آسیب را دارند.

شناسایی از روی عنبیه چشم

علیگو با بیان اینکه نمی‌توانیم کودکان کار و خیابان را شناسایی کنیم چون هر روز با یک اسم می‌آیند و از سوی دیگر اثر انگشت ندارند که از این طریق آنها را شناسایی کنیم؛ بنابراین به شدت دنبال تشخیص هویت آنها از روی عنبیه چشم هستیم تا برای امسال تمام مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان از جمله مراکز یاسر، بعثت و شهدای افسریه را به تجهیزات شناسایی هویت از روی عنبیه چشم مجهز کنیم. تشکیل بانک اطلاعات کودکان کار و خیابان و کودکان متکدی در ساماندهی آنان تأثیر بسزایی دارد.

او گفت: برای خرید هر دستگاه شناسایی فرد از روی عنبیه چشم به ۴۵ میلیون تومان و برای برقراری سرور آن به یک‌صد میلیون تومان اعتبار نیاز است و برای انجام کار شناسایی ناگزیر هستیم به تعداد ۳۱ مرکز شبانه‌روزی و ۶۳ مرکز روزانه یعنی حدود یک‌صد دستگاه تأمین کنیم.

پذیرش بیش از سه هزار کودک کار در مراکز بهزیستی

رئیس امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: طی ۶ ماهه نخست امسال سه هزار و ۳۵۳ کودک کار و خیابان در مراکز نگهداری کودکان کار پذیرش شدند و علاوه بر آن سه هزار و ۷۲۸ کودک کار و خیابان شناسایی شدند.

وی با اشاره به پذیرش ۳۸۰ کودک کار و خیابان در طرح ۴۵ روزه ساماندهی کودکان کار و خیابان طی خرداد ماه امسال در مرکز یاسر گفت: با اجرای این طرح کسی نمی‌تواند بگوید آمار کودکان کار و خیابان کم شده است.

علیگو خاطرنشان کرد: از بین ۳۸۰ کودک کار و خیابان پذیرش شده در مرکز یاسر در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، ۱۳ کودک باقیمانده‌اند به آن معنا که خانواده پیدا نکرده و کسی دنبالش نیامده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان، از اتباع بیگانه و افغانستانی هستند، افزود: مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان یاسر، مرکزی موقت است. هر از گاهی طرحی با عنوان ساماندهی کودکان کار و خیابان اجرا می‌شود، اتفاقات و حواشی ایجاد می‌شود، اما باز این کودکان در خیابان هستند.

علیگو ادامه داد: کودک چه گناهی دارد که روی او زوم شده‌ایم، چرا به او آسیب روانی وارد می‌کنیم بنابراین طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با حفظ جایگاه و شأن کودکی و با رویکرد خانواده محور اجرا خواهد شد.