معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از روند «چاقی» در کشور؛ چاقی را یکی از عوامل بروز خطر بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد.

به گزارش ایسنا،  علیرضا رئیسی در هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی،‌ گفت:‌ باید توجه کرد که بحث چاقی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در اسناد SBH مدنظر قرار گرفته است. در عین حال سازمان جهانی بهداشت به شدت و با نگرانی بحث چاقی کودکان را دنبال می‌کند که از معضلاتی است که همه کشورهای دنیا از جمله ایران با آن درگیر هستند.

زنان چاق دو برابر مردان چاق

معاون بهداشت وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از وضعیت چاقی در کشور تأکید کرد: در حال حاضر جایگاه ما در حوزه چاقی در دنیا اصلا خوب نیست. شیوع چاقی در ایران به گونه‌ای است که بیش از یک چهارم افراد در ایران چاق هستند. همچنین زنان دو برابر مردان در کشور چاق هستند. در عین حال دیگر تفاوت زیادی هم از منظر چاقی بین روستاها و شهرها وجود ندارد؛ به طوری که ۲۰ درصد افراد در سطح روستاها و ۲۴ درصد افراد در سطح شهرهای کشور چاق هستند. رئیسی با اشاره به کم بودن فعالیت فیزیکی در کشور که یکی از عوامل چاقی محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر ۴۷ درصد مردان و ۶۴ درصد زنان در کشور فعالیت فیزیکی کمی دارند.

چاقی پنجمین علت مرگ در دنیا

وی با بیان اینکه چاقی پنجمین علت خطر مرگ در دنیا محسوب می‌شود، گفت: به عنوان مثال در ۵۸ درصد موارد ابتلا به دیابت نوع ۲ مربوط به چاقی است. البته باید توجه کرد که کشور ما در زمینه سیاست‌گذاری نسبت به سایر کشورهای دنیا در حوزه بیماری‌های غیرواگیر پیشرو است. ما در نظر داریم که روند چاقی را در کشور ثابت نگه داریم. در حال حاضر روند چاقی در کشور آنقدر رو به افزایش است که اگر آن را ثابت کنیم  شاهکار کرده‌ایم. در سند ملی بیماری‌های غیرواگیر کاهش نسبی چاقی را تا ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده‌ایم.

آمار چاقی و لاغری در ایران

رئیسی با بیان اینکه در سامانه ما آمار چاقی به روز ثبت می‌شود، گفت:‌ در حال حاضر میزان چاقی در کشور ۲۴.۲ درصد، میزان اضافه وزن ۳۶.۷ درصد و میزان افرادی که کاهش وزن داشته‌اند در سطح کشور ۲.۸ درصد بوده است. همچنین ۳۶ درصد افراد در کشور وزن نرمال دارند. در عین حال در کشور ما ۱۸ درصد نوجوانان، ۳۹ درصد جوانان، ۶۳ درصد میانسالان و ۵۰ درصد زنان باردار یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند. وی با بیان اینکه برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه بیماری‌های غیرواگیر در دو سطح فردمحور و در قالب پرونده الکترونیک سلامت تدوین شده‌اند، گفت: به طوری که مراقبت‌ها در زمان بارداری و قبل از تولد، در دوران بارداری و بعد از آن با تقویت تغذیه با شیر مادر و... ادامه می‌یابد. همچنین اقدامات جامعه محوری داریم که در این زمینه هم‌افزایی با وزارت ورزش و وزارت آموزش و پرورش در قالب تفاهم‌نامه‌ای پیش می‌رود.

بازنگری استانداردهای قند، نمک و چربی

ریسی افزود: همچنین بازنگری استانداردهای قند، نمک و چربی و کاهش آن‌ها در محصولات غذایی، برچسب‌گذاری تغذیه‌ای و تهیه فهرست محصولات غذایی تهدیدکننده سلامت و ممنوعیت تبلیغ آن‌ها و... را پیش می‌بریم. در زمینه ممنوعیت تبلیغ محصولات غذایی مضر متأسفانه با وجود اینکه کانون ممنوعیت تبلیغات در این زمینه وجود دارد، اما به وفور شاهد این تبلیغات در صداوسیما و بر روی بیلبوردهای شهر هستیم. البته در این زمینه نامه‌نگاری‌های زیادی با صداوسیما انجام داده‌ایم، اما می‌بینیم که همچنان این تبلیغات وجود دارد و میان قانون تا عمل به قانون فاصله است.