دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: داخلی‌سازی قطعات خودرویی با برپایی میزهای تعمیق ساخت داخل در وزارت صنعت آغاز شد و بر این اساس تاکنون ۴۰ تا ۵۰هزار نفر از نیروهای تعدیل شده صنعت قطعه‌سازی به سر کار خود بازگشتند.

آرش محبی‌نژاد‌ ‌در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روند بازگشت نیروها از اوایل امسال و تزریق حدود چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی آغاز شد که در ماه‌های گذشته و با برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل جانی تازه گرفته است.

به گفته محبی‌نژاد، تاکنون حتی یک یورو از مبلغ ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده به قطعه‌سازان، با وجود ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌های عامل و تمدید ۶ ماهه مهلت دریافت آن، عملیاتی نشده که این مساله به دلیل نبود ارز و همچنین مشخص نبودن نحوه بازپرداخت آن توسط قطعه‌سازان و خودروسازان است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اضافه کرد: کمبود نقدینگی مهمترین مشکل اجرای برنامه‌های تعمیق ساخت داخل قطعات خودرویی است که باید توسط بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت صنعت حل شود، در غیر این صورت، میزهای تعمیق ساخت داخل بی‌ثمر می‌مانند.

به گفته وی، مشکل اصلی جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه است و به همین دلیل از وزیر صنعت درخواست شد با ارائه بسته‌های تشویقی، سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های مردمی را برای حضور در این بخش جذب کند.

محبی‌نژاد گفت:‌ قطعه‌سازان منابع محدودی برای سرمایه‌گذاری دارند اما کفاف برنامه‌هایی مانند تعمیق داخلی‌سازی قطعات را نمی‌دهد و در این زمینه باید از سوی دولت حمایت شده، خودروسازان در این طرح‌ها مشارکت کنند یا پول‌های سرگردان مردمی به سمت این صنعت جذب شود.

وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری این میزها و حمایت وزارت صنعت، در آینده میانگین عمق ساخت داخل خودروهای تولیدی به بیش از ۹۰درصد برسد.