همه ترجیح می‌دهند لاکچری باشند

چند سالی می‌شود که خیلی چیزها شبیه قبل نیست. از نحوه پوشش تا خوردوخوراک. از مدرسه رفتن تا انتخاب دوست. این روزها انگار علاقه‌ها هم فرق کرده است و همه ترجیح می‌دهند به‌اصطلاح لاکچری باشند. لطفاً زود قضاوت نکنید؛ خوب یا بد، هدف من تائید یا تکذیب این نوع سبک زندگی نیست فقط قصد دارم گوشه‌ای از این سبک زندگی پرطرفدار را با شما در میان بگذارم.

ریحانه جولایی

پیاده‌رو یکی از خیابان‌های بالای شهر است. چشمانش برق دارد و مانتوی کمی گشاد و بلندی پوشیده؛ کفش‌های بازش برای روزهای گرم تابستان انتخاب خوبی است و باد که می‌آید موهای رنگ‌شده‌اش را به هر سمتی که دلش بخواهد می‌برد. کیف کوچک زیبایی به شانه‌اش آویزان است و نگاهش بی‌خیال بین دومین انگشت دست چپش، کفشش، گل‌فروشی روبه‌رو‌ و دور و اطرافش می‌چرخد. انگار تازه متوجه این شده که جوان همراهش مشغول پارک کردن ماشین مشکی گران‌قیمت است و با صدایی که خیلی هم آرام نبود به مرد گفت:« خب، خب، بیشتر عقب نیا. الآن میری تو جوب.» چند ثانیه بعد، به‌اندازه‌ای که پسر جوان ماشین را خاموش کند و کیف‌دستی‌اش را دستش بگیرد، کنار هم و خندان وارد گل‌فروشی می‌شوند. مردی که تمام معیارها را برای قرار گرفتن در طبقه افراد خوش‌تیپ دارد بلا فاصله خودش را به آن‌ها می‌رساند و به نشستن دعوتشان می‌کند. ازآنجاکه سبک زندگی این افراد چند سالی می‌شود که موردتوجه قرارگرفته است با کنجکاوی وارد گل‌فروشی می‌شوم و منتظر همان استقبال گرم از سمت یکی از کارکنان هستم؛ اما تنها با شاگرد مغازه مواجه می‌شوم که قصد دارد در انتخاب گل‌ موردنظر کمکم کند. نگاهی به خودم می‌اندازم و نگاهی به دختر جوان، من با مانتوی ساده و مقنعه، بدون ماشین و آن‌ها بالباس‌های روشن و زیبا و ماشین چند صدمیلیونی که جلوی مغازه پارک است. از شاگرد مغازه می‌خواهم اجازه دهد خودم با آرامش گل موردنظرم را پیدا کنم و بعد برای تزیین از سلیقه‌اش کمک می‌گیرم. پسرک می‌رود و من هم خودم را به نزدیک‌ترین قفسه گل‌ها تا دختر و پسر جوان نزدیک می‌کنم. 

از حرف‌هایشان به‌راحتی می‌فهمم در تدارک مراسم ازدواج هستند و چیزی حدود سه ماه دیگر قرار است بروند خانه بخت. صاحب مغازه وقتی از مصمم بودن زوج جوان مطمئن می‌شود به شاگرد مغازه سفارش نوشیدنی و شیرینی می‌دهد و عروس و داماد را به سمت نمایشگری که به دیوار نصب‌شده راهنمایی می‌کند تا نمونه کارها را ببینند، روی هر تصویر چند لحظه توقف می‌کند و درباره نوع گل، تزئینات و قیمت‌های حیرت‌آورش توضیح می‌دهد و دختر با دقت عکس‌ها را جست‌وجو می‌کند تا آنچه را که می‌خواهد پیدا کند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا سری بزنم به چند سالن زیبایی، گل‌فروشی، مزون لباس عروس، شرکت خدمات فیلم‌برداری و شیرینی فروشی تا ببینیم یک‌شب لاکچری چه میزان هزینه برای داماد و خانواده‌اش دارد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارید در کشور ترکیه یا قبرس عکس‌های اسپرت خود را بگیرید، باید بگویم هزینه گروه فیلم‌برداری به عهده خودتان است و حساب‌وکتابش هم از دست ما خارج است

خاص بودن خرج دارد

برای پیدا کردن هزینه دسته‌گل و ماشین عروس باید به همان گل‌فروشی که پیشتر در موردش نوشتم  تماس می‌گرفتم. بعد از تماس گرفتن با گل‌فروشی متوجه شدم قیمت پایه برای دسته‌گل عروس 800 هزار تومان است. درصورتی‌که بخواهیم ازگل‌های بهتر و کمیاب‌تر استفاده کنیم این مبلغ به چهار میلیون و 500 هزار تومان هم می‌رسد. برای تزئینات ماشین عروس هم مبلغ پایه‌یک میلیون تومان است که از قاعده دسته‌گل مستثنا نیست. به قولی هرچه پول بیشتر بدهید همان اندازه آش می‌خورید. از گل‌فروش پرسیدم:« برای داشتن یک دسته‌گل و ماشین عروس تک و بی‌نظیر باید چه میزان هزینه پرداخت کرد؟» بعد از کمی فکر کردن گفتند:« برای اینکه دسته‌گل و ماشین عروس شبیه هیچ نمونه‌ای نباشد، باید ازگل‌های خاص استفاده کرد و ماشین و دسته‌گل درکل چیزی حدود 6 میلیون تومان می‌شود.» البته این مبلغ بدون درنظر گرفتن گل‌های دست همراهان روس(ساقدوش) محاسبه‌شده.

درآمد میلیاردی 

سالن‌های زیبایی

اولین چیزی که در مورد عروسی به ذهن خطور می‌کند، سالن آرایش عروس است. زیبا بودن در بهترین شب زندگی شاید از دغدغه‌های اصلی یک دختر باشد. برای همین سالن‌های عروسی از این طریق به درآمد خوبی دست پیداکرده‌اند. رفتن به آرایشگاه مختص روز عروسی نیست و باید حداقل یک ماه قبل از عروسی از میکاپ آرتیست خودتان وقت گرفته باشید و هفته قبل از مراسم جهت رنگ کردن مو، تست گریم، ماساژ صورت و تست آرایش روی صورت در آرایشگاه حضورداشته باشید که همین رنگ کردن مو و تست‌های گریم و آرایش در صورت تمایل شما مبلغی معادل یک‌میلیون تومان خرج روی دست آقای داماد می‌گذارد. تازه هنوز شب عروسی هم نشده. اما برای گریم و آرایش اصلی در شب مراسم، در برخی سالن‌ها تا 15 میلیون تومان هم قیمت داده‌شده است. اگر خانواده عروس و داماد رسم به برگزاری مراسم پاتختی هم داشته باشند، می‌توانند مبلغ یک میلیون تومان هم برای مراسم فردا کنار بگذارند اما بیشتر سالن‌ها برای پاتختی پول اضافه دریافت نمی‌کنند.

لباس گران انتخاب کنید

ستاره مجلس بودن اولین خواسته عروس خانم است و در کنار گل دست و آرایش جذاب، لباس عروس هم بی‌تأثیر نیست. یکی از مزون‌های معروف در شمال غرب تهران چند سالی می‌شود که فقط برای قشر خاصی از افراد طراحی و دوخت لباس عروس را انجام می‌دهد. برای وارد شدن به مزون باید وقت قبلی داشته باشید و در صورت توافق چند روز بعد برای اندازه‌گیری و طراحی با عروس خانم تماس می‌گیرند. قیمت شروع برای طراحی و دوخت یک لباس عروس 10 میلیون تومان است. قیمت‌های بیشتر به مدل و نوع پارچه بستگی دارد اما چیزی که مشخص است لباس زیر 10 میلیون تومان در این مزون دوخته نمی‌شود. نکته جالب برای ورود به این مزون داشتن تنها یک همراه است.

کیک‌های بزرگ باکلاس

کیک عروسی احتمالاً یکی از موارد خوشمزه و دوست‌داشتنی برای مهمان‌ها است. « هرچه کیک بزرگ‌تر باشد نشان‌دهنده شکوه بیشتر مراسم است. بیشتر زوج‌های جوانی که به ما مراجعه می‌کنند کیک‌های بزرگ و چندطبقه می‌خواهند چون میگویند هرچه کیک بلندتر باشد بیشتر توجه مهمان‌ها را جلب می‌کند.» این صحبت‌های صاحب کیک فروشی موردنظر است. کیک-های این مغازه از کیلویی 100 هزار تومان شروع می‌شود و طبق گفته‌های خودش برای هر نفر 100 گرم کیک در نظر گرفته‌شده. برای حسابی لاکچری شدن کیک در صورت تمایل عروس و داماد، کیک با ورقه‌های طلا تزئین می‌شود که قیمت آن بستگی به کیک دارد. انگار این روزها دختران و پسران جوان به رویه طلا علاقه زیادی دارند چون مواردی که کیک با رویه طلایی سفارش دادند کم نبوده.

بهترین منو لطفاً

 برای داشتن یک‌شب بی‌نظیر سالن عروسی هم نقش مهمی را بر عهده دارد. در تهران سالن‌های زیادی برای برگزاری مجالس و مهمانی‌ها وجود دارد اما ترجیح دادم یکی از سالن‌های معروف را که عموماً انتخاب چهره‌های سرشناس و مطرح است را بررسی کنم. بعد از تماسی که با این سالن معروف داشتم متوجه شدم که دو منو پذیرایی دارد. منو ارزان‌تر شامل 24 نوع غذا، هر نفر 275 هزار تومان و منو شماره دو که گران‌تر است با 32 نوع غذا، هر نفر 497 هزار تومان. قیمت‌ها فقط برای منو غذاست. 

یعنی اگر شما از اتاق عقد و خدمات ویژه مثل گل‌آرایی استفاده کنید به‌صورت جداگانه محاسبه می‌شود. البته بعد از نگارش این گزارش متوجه شدم باغ تالارهایی که خارج از تهران هستند بیشتر از این مبلغ برای هر نفر طلب می‌کنند.

« هرچه کیک بزرگ‌تر باشد نشان‌دهنده شکوه بیشتر مراسم است. بیشتر زوج‌های جوانی که به ما مراجعه می‌کنند کیک‌های بزرگ و چندطبقه می‌خواهند چون می‌گویند هر چه کیک بلندتر باشد بیشتر توجه مهمان‌ها را جلب می‌کند.»

لوکیشن‌های خارجی

و درنهایت برای ثبت کردن تمام این لحظات شیک و لاکچری نیازمند به یک گروه فیلم‌برداری فوق حرفه‌ای تمام و کمال هستید. برای تصویربرداری و عکاسی مراسم با تمام امکانات مثل تصویربرداری هوایی، پرده نمایش کلیپ در سالن و موارد مشابه باید چیزی حدود 15 میلیون تومان هزینه کنید تا ماندنی‌ترین شب زندگی‌تان ثبت شود. اینجا باید بگویم این مبلغ بدون ورودی باغ که در بعضی موارد فقط مبلغ ورودیه باغ‌های عمارت دار، تا یک‌میلیون و 500 هزار تومان هم می‌رسد. اگر عروس و داماد بخواهند عکس‌هایشان بیشتر خاص و تک باشد، بعضی از مراکز در خارج از کشور هم اقدام به‌عکس و فیلم‌برداری از زوج جوان می‌کنند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارید در کشور ترکیه یا قبرس عکس‌های اسپرت خود را بگیرید، باید بگویم هزینه گروه فیلم‌برداری به عهده خودتان است و حساب‌وکتابش هم از دست ما خارج است و بستگی به فصل موردنظر شما دارد.

تمام این امکانات و هزینه‌ها برای این است که شما یک مراسم لاکچری داشته باشید.