شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) چند سالی می‌شود که به محل مناقشات متعدد میان شرکای اجتماعی (کارگران، کارفرمایان و دولت) و نیز افکار عمومی تبدیل شده است. پس از تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بود که این شرکت عظیم اقتصادی مورد توجه بیشتری قرار گرفت. اخبار و گزارش‌های منتشر شده درباره حضور جریان‌ها و افراد سیاسی در این نهاد و نیز سود غیرقابل اعتنای این شرکت در مقابل سرمایه‌های فراوانی که در آن موجود است، سبب شده که این شرکت و به تبع آن، سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماج انتقادات فراوان از جانب فعالان کارگری، تشکل‌های کارفرمایی، نمایندگان مجلس و نیز دولت قرار گیرد، هر چند بسیاری ازجمله سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران در مجلس اعتقاد دارند که عملکرد دولتمردان و نمایندگان مجلس و نیز جریان‌های سیاسی کشور، علت اصلی ناکارآمدی این شرکت عظیم اقتصادی است.

این نماینده مجلس با انتقاد از کم‌لطفی‌هایی که در حق کارگران و بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد، گفت: تامین اجتماعی از حق بیمه کارگران شکل گرفته و بدون کمک دولت به صورت درآمد - هزینه‌ای مدیریت می‌شود اما هر چقدر این سازمان نجابت بیشتری می‌کند، به همان اندازه دست‌اندازی به آن بیشتر می‌شود و در جهت نابودی منابعش بیشتر گام برمی‌دارند.

وی افزود: دیگر تضییع حقوق تامین اجتماعی بس است و باید عدالت برقرار شود.

عضو فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی بیش از 42 میلیون جمعیت کشور را پوشش می‌دهد، خطاب به مسئولان گفت: اگر می‌خواهیم نظام پابرجا باشد باید از تامین اجتماعی حمایت کنیم زیرا به خطر افتادن صندوق تامین اجتماعی مساوی با بحران برای نیمی از جمعیت کشور است.

کارگران نقشی در مدیریت تامین اجتماعی ندارند

وی با انتقاد از سیاسی‌کاری در اداره تامین اجتماعی گفت: اداره سازمان باید به صورت سه‌جانبه‌گرایی باشد، درحالی‌که کارگران هیچ نقشی در آن ندارند و می‌بینیم که هر بار مدیری سیاسی در تامین اجتماعی منصوب می‌کنند، آینده سازمان تهدید می‌شود که به اعتقاد من، بدترین نمونه آن دوران مدیریت سعید مرتضوی بر تامین اجتماعی بود و عواقب آن را هم دیدیم.

جلودارزاده با اشاره به اینکه بدترین دوره تامین اجتماعی در دولت‌های نهم و دهم بود، گفت: اصلاح قانون تامین اجتماعی در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد صورت گرفت و باعث شد نقش کارگران و کارفرمایان در تامین اجتماعی بسیار کمرنگ شود. خروج کارگاه‌های زیر 5 نفر از شمول قانون کار نیز در همین دوره باعث شد پرداخت حق بیمه کاهش چشمگیری داشته باشد و درآمد تامین اجتماعی از محل حق بیمه‌ها کاهش یابد.

برخی از نمایندگان مجلس، معامله‌گر هستند

وی با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان مجلس گفت: هرگاه که سعی کردیم دولت را وادار به عقب‌نشینی از دست‌اندازی به اموال تامین اجتماعی کنیم، به دنبال تصویب قانون منطقی بودیم و از نمایندگان برای بازخواست از وزرا امضا جمع کردیم، یک‌باره می‌دیدیم که برخی نمایندگان فقط با گرفتن یک دستگاه آمبولانس برای حوزه انتخابیه‌ خود، امضایشان را پس گرفتند. این امر بیانگر معامله‌گر بودن برخی نمایندگان است.

مستمری‌بگیری داریم که ماهانه 400 هزار تومان حقوق می‌گیرد و بازنشسته‌‌ای هم داریم که تمام حقوق خود را در ابتدای ماه و به محض دریافت برای خرید داروهای مصرفی یک ماهش می‌پردازد و بقیه ماه زندگی خود را با کمک بستگانش ادامه می‌دهد

نماینده تهران در مجلس با ابراز تاسف از اینکه سابقه مدیریت تمامی دولت‌ها بیانگر آن بوده که از ثروت کارگران برداشته‌اند تا مشکلات دولت را مرتفع کنند، گفت: نتیجه این همه دست‌اندازی به اموال تامین اجتماعی این شد که بدهی دولت‌ها در تمام این سال‌ها انباشته شود و اکنون به مرز 207هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب معیشت کارگران و بازنشستگان گفت: اکنون مستمری‌بگیری داریم که ماهیانه 400هزار تومان حقوق می‌گیرد و بازنشسته‌‌ای هم داریم که تمام حقوق خود را در ابتدای ماه و به محض دریافت برای خرید داروهای مصرفی یک ماهش می‌پردازد و بقیه ماه زندگی خود را با کمک بستگانش ادامه می‌دهد. با این شرایط آیا درست است که دولت باز هم به اموال تامین اجتماعی چشم طمع داشته باشد و سازمان را تحت فشار قرار دهد.

جلودارزاده از دیدارش با مدیرعامل جدید تامین اجتماعی خبر داده و گفت: با سالاری اتمام حجت کردیم که باید حق تامین اجتماعی را از دولت بگیرد و از حقوق قانونی سازمان پایین نیاید و در این راستا از کارگران و بازنشستگان انتظار داریم برای دفاع از حق سازمان استقامت کنند.

مدیران نالایق شستا باید عوض شوند

وی با انتقاد از اظهارات روحانی در خصوص واگذاری شرکت‌های شستا گفت: رئیس جمهور چرا از واگذاری رایگان اموال تامین اجتماعی سخن می‌گوید؟ اگر شرکت‌های شستا زیان‌ده شده به دلیل رانت و فسادی است که در برخی از شرکت‌ها وجود دارد. امروزه مشکل اصلی شرکت‌های شستا، مدیران نالایق و ناکارآمد است و هر کجا سازمان زیان داده، از ناحیه مدیر نالایق بوده است. به جای آنکه شرکت‌های شستا را رایگان به مردم بدهیم، مدیران نالایق را عوض کنیم و افراد توانمند را منصوب کنیم.

نماینده تهران در مجلس، دلایل استیضاح ربیعی در سال 96 را تشریح کرد و گفت: برخی نمایندگان مجلس که به استیضاح ربیعی رای دادند، به دنبال گرفتن امتیاز بودند. آنها می‌خواستند فرزندانشان را به عنوان مدیر و هیات مدیره به شرکت‌های شستا تحمیل کنند یا خواسته‌های غیرمعقول دیگری داشتند و چون ربیعی با این خواسته آنان مخالفت می‌کرد، استیضاحش کردند.

وی خطاب به تشکل‌های کارگری گفت: شما به دنبال سه‌جانبه‌گرایی هستید که ما نیز موافق هستیم اما باید در این مسیر استقامت کنید و بر سر حقوقتان سازش نکنید و افراد همسو با خودتان را در همه قوا شناسایی کنید.

جلودارزاده افزود: دیر بجنبید همه چیز کارگران و بازنشستگان را می‌برند همان گونه که تاکنون بخشی از منابع سازمان را برده‌اند و کاری از دست‌تان برنیامده است.

همه باید تاوان شرایط بد اقتصادی کشور را بدهند

وی با تاکید بر اینکه نظام برای استمرار حیات خود به مردم نیاز دارد، گفت: نظام مورد حمایت ماست اما مدام از سوی دشمنان تهدید می‌شود؛ از تهدید نظامی تا تحریم و محاصره اقتصادی گرفته تا دیگر فشارهای سیاسی، اما اگر قرار است برای استقلال کشورمان تاوان بدهیم، باید همگان تاوان بدهند و قرار نیست تاوان استقلال و استقامت نظام را فقط کارگران و بازنشستگان بدهند.

عضو فراکسیون کارگری مجلس، بهترین راهکار برای صیانت از تامین اجتماعی را سه‌جانبه‌گرایی واقعی با آرای برابر توصیف کرد و گفت: شاید سه‌جانبه‌گرایی تعیین‌کننده قطعی نباشد اما می‌تواند مانع دست‌اندازی به اموال تامین اجتماعی باشد و جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیرد، زیرا کارگران و بازنشستگان از تامین اجتماعی حمایت می‌کنند، سازش نمی‌کنند و کوتاه نمی‌آیند.

وی خطاب به رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل تامین اجتماعی گفت: آقایان بدانند ما با کسی دعوا نداریم اما هشدار می‌دهیم که با تمام توان در برابر تضییع حقوق کارگران و بازنشستگان می‌ایستیم و از اموال تامین اجتماعی حمایت می‌کنیم.

جلودارزاده با اشاره به انتخابات مجلس در سال جاری گفت: اکنون که نمایندگان رای می‌خواهند، بهترین زمان برای طرح اصلاح ساختار سازمان و اجرای سه‌جانبه‌گرایی است. تشکل‌های کارگران و بازنشستگان باید با نمایندگان استان‌ها اتمام حجت کنند و هر کس نسبت به سه‌جانبه‌گرایی رای داد، شما هم به او رای بدهید و اگر کسی رای نداد، شما هم بی‌تعارف آرای خود را به صندوق او نریزید و فردی را به مجلس یازدهم بفرستید که حامی کارگران و بازنشستگان باشد.

نظام مورد حمایت ماست، اما اگر قرار است برای استقلال کشورمان تاوان بدهیم، باید همگان تاوان بدهند و قرار نیست تاوان استقلال و استقامت نظام را فقط کارگران و بازنشستگان بدهند

وی بر وحدت تشکل‌های کارگری و بازنشستگان تاکید کرد و گفت: اکنون باید متحد و یکصدا باشید و مطالبات خودتان را بخواهید. فراموش نکنید که اگر در بین شما تفرقه باشد، در مسیری گام برداشته‌اید که هرگز به نفع سازمان و منافع کارگران و بازنشستگان نخواهد بود.

نماینده تهران در مجلس، شرط حمایت از هر فرد، گروه و جریانی را حرکت در مسیر دریافت مطالبات کارگران و بازنشستگان دانست و گفت: امروز هر کس با فراکسیون کارگری مجلس همسو بود و به مصوبات کارگری و بازنشستگان رای داد، شما نیز نام او را به خاطر داشته باشید و هر کس از حقوق کارگر دفاع نکرد شما نیز نامش را برای همیشه از ذهنتان پاک کنید. زیرا مدعیان حمایت از کارگر باید ادعای خود را در عمل نشان دهند.