معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

سامانه ثبت قراردادهای کار به زودی اجرایی می‌شود

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آیین‌نامه امنیت شغلی کارگران مشاغل پروژه‌ای به زودی در دولت تعیین تکلیف می‌شود، از راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادهای کار در آینده نزدیک خبر داد.

حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به آخرین وضعیت تصویب آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار در هیأت دولت با موضوع «ساماندهی قراردادهای کار در مشاغل غیرمستمر» که توسط وزیر سابق کار به هیأت دولت رفته بود، گفت: پیگیری‌های لازم برای تعیین تکلیف این آیین‌نامه ادامه دارد و در کمیته تخصصی کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

معاون امور روابط کار وزیر کار تاکید کرد: پس از تعیین تکلیف آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار در کمیته تخصصی، موضوع به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داده خواهد شد و پس از نهایی شدن برای ارائه در هیأت دولت آماده می‌شود.

شاکرمی با بیان اینکه در حال پیگیری برای تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر آیین‌نامه ساماندهی امنیت شغلی کارگران مشاغل غیرمستمر در آینده نزدیک هستیم، گفت: موضوع امنیت شغلی ابعاد متفاوتی دارد که یکی از ابعاد آن ساماندهی کارگران مشاغل غیرمستمر خواهد بود.

وی ادامه داد: در خصوص قراردادهای موقت و سفیدامضا که امنیت شغلی را تهدید می‌کند، به سمت شفاف‌سازی حرکت کردیم و به زودی سامانه جامع روابط کار آغاز به کار خواهد کرد که یکی از سامانه‌های وابسته به آن سامانه ثبت قراردادهای کار است. معاون روابط کار با تاکید بر اینکه با استقرار سامانه جامع روابط کار، باید تمام قراردادهای کار در سامانه ثبت شوند، درباره زمان راه‌اندازی قطعی سامانه گفت: در حال حاضر این سامانه در دو استان تهران و اردبیل به صورت آزمایشی اجرا شده است و در هفته آینده ۵ استان دیگر به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: سرورهای سامانه آماده و تجهیز شده‌اند و هفته آینده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نصب خواهد شد. به هر حال یک سامانه ملی و فراگیر است و حساسیت خاص خود را دارد. با این حال هفته گذشته سرورها و تجهیزات آماده شده اند و به زودی وارد فاز اجرا خواهد شد.

    

تجمع بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز مقابل وزارت صمت

حدود ۳۰۰ نفر از بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز صبح دیروز، (دوشنبه، ۳۱ تیر) با حضور در مقابل وزارت صمت در خیابان سمیه، نسبت به عدم دریافت مطالبات ایام اشتغال اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، این بازنشستگان اظهار داشتند: مسئولان هیات حمایت از صنایع بیش از ۱۲ سال است که مطالبات ایام اشتغال حدود ۱۲۰۰ بازنشسته را پرداخت نمی‌کنند و در پاسخ به ما می‌گویند که مشکلات اقتصادی مانع از این کار شده است.

آنها افزودند: کارخانه مخابرات راه دور شیراز سال ۸۵ تعطیل شد و از آن زمان هم در رابطه با احیای آن و هم در رابطه با پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته مرتب وعده داده شد.

به گفته بازنشستگان، هر کدام از آنها حدود ۵ تا ۷۰ میلیون تومان طلب دارند که بیشتر حجم مطالبات آنها به مزایای مزدی‌شان برمی‌گردد.

آنها با بیان اینکه کل طلب آنها بدون احتساب خسارت تاخیر و تادیه حدود ۳۵ میلیارد تومان است، گفت: اگر به بازنشسته‌ای که ۵ میلیون تومان در سال ۸۵ طلب داشت، این پول پرداخت می‌شد، می‌توانست برای خانه خود وسیله‌ای تهیه کند اما حالا با ۵ میلیون تومان، نمی‌توان یک خودروی بی‌کیفیت هم خرید.

بنا بر این گزارش، نمایندگان کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز موفق شدند نشستی با «کلاهدوزان» معاون دفتر وزارتی و بازرس ویژه وزیر صمت برگزار کنند. یکی از افراد حاضر در این جلسه گفت: به‌رغم اینکه پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته با سال‌ها تاخیر مواجه است اما آقای کلاهدوزان تاکید دارد که بازنشستگان باید به حق خود دست یابند. امیدواریم که پیگیری‌های ایشان ما را به نتیجه برساند.