تصور بی‌ضرر بودن «گل» در ذهن ۳۳ درصد دانش‌آموزان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از ۳۳ درصد دانش‌آموزان فکر می‌کنند مصرف ماده مخدر گل بی‌ضرر است. به گزارش ایسنا، اسکندر مؤمنی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای که میان دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، ضمن بیان این مطلب،‌ افزود: روند افزایشی شیوع مواد مخدر در مدارس کنترل‌شده است.

وی یادآور شد: در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که در سال ۲۰۰۱ میلادی تولیدات مواد مخدر آن ۲۰۰ تن بود اما در سال ۲۰۱۷ به بالغ‌بر ۹ هزار تن رسید، این نشان می‌دهد که اگر اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده را در دستور کار خود قرار ندهیم نمی‌توانیم به‌تنهایی موفق باشیم. 

    

صدور ۲۸۷ مجوز سقط درمانی در سه ماهه نخست امسال

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان خردادماه امسال ۴۷۳ نفربری دریافت مجوز سقط درمانی (جسمانی) به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه و ۲۸۷ مورد مجوز سقط درمانی را از این اداره کل دریافت کردند. به گزارش ایرنا، این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ که تعداد درخواست برای صدور مجوز سقط درمانی ۴۸۲ مورد اعلام‌شده بود ۲ درصد کاهش‌یافته است.

بر اساس قانون، مجوز سقط درمانی تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می‌شود که مهم‌ترین آن سن بارداری کمتر از ۱۹ هفته است. علاوه بر سن بارداری باید وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود و یا بیماری مادر به‌نحوی‌که ادامه بارداری برای او خطر جانی به همراه داشته باشد توسط سه پزشک متخصص به تائید برسد تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند بنابراین، این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می‌انجامد تصوری کاملاً نادرست است زیرا تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد.

    

بررسی صلاحیت روانی رانندگان آزاردهنده حیوانات

در صورت اثبات عدم صلاحیت روانی، تصمیم مقتضی در خصوص ادامه رانندگی، ابطال و یا ضبط گواهینامه راننده اتخاذ خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در خصوص انتشار عکس خودرو پراید در حومه یاسوج که راننده‌ای با اقدام غیراخلاقی و غیرقانونی خود مبادرت به بستن یک قلاده حیوان به عقب خودرو و کشیدن آن در سطح آسفالت در انظار عمومی کرد، گفت: به استان مربوطه اعلام شد علت و چگونگی این اقدام غیرانسانی از سوی راننده پراید را بررسی نمایند. سرهنگ عین‌الله جهانی اضافه کرد: پس از شناسایی، ابتدا انگیزه راننده موردبررسی و سپس از حیث روانی و شخصیتی در کمیسیون پزشکی مورد معاینه روانشناسان و روانکاوان بهداری استان قرارگرفته و در صورت اثبات عدم صلاحیت روانی او، تصمیم مقتضی در خصوص ادامه رانندگی نامبرده و یا ابطال، ضبط گواهینامه اتخاذ می‌شود. معاون اجتماعی راهور گفت: رانندگی و یا حق استفاده از وسیله نقلیه می‌تواند از حقوق مسلم آحاد جامعه باشد لیکن به علت احتمال تغییر شرایط جسمی و یا روانی رانندگان (حتی پس از اخذ گواهینامه) و با مشاهدۀ اعمالی از قبیل حیوان‌آزاری که موجبات تشکیک به عدم صلاحیت روانی راننده را فراهم نماید، برابر اختیارات قانونی، صلاحیت رانندگی وی از سوی کمیسیون پزشکی تحت بررسی مجدد قرارگرفته و در صورت تحقق شرایط لازم، گواهینامه فرد ابطال یا ضبط می‌شود.