معاون فرهنگی قوه قضاییه :

سوار زین شدن برای بانوان مکروه است

معاون فرهنگی قوه قضاییه در مورد حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری بانوان گفت: در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند. موتورسواری هیچ اشکال شرعی ندارد، اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم‌ها کمتر رعایت شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام هادی صادقی گفت: اگر این حکم شرعی از یک فقیهی پرسیده شود که آیا سوار شدن بر موتور اشکال دارد، جواب این است که ظاهراً موتور سواری اشکال ندارد اما اگر با عفاف آنها منافات پیدا کند، اشکال دارد. او خاطرنشان کرد: عناوین دینی احکام مختلفی پیدا می‌کند که ممکن است در چند حکم اشکالی نداشته باشد اما در چند حکم دیگر اشکال پیدا کند بنابراین اگر می‌گوییم ذاتاً سوار شدن بر زین موتور برای خانم‌ها اشکال ندارد، نتیجه این نیست که خانم‌ها می‌توانند به هر صورتی موتورسواری کنند. معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: احتمال قوی می‌دهم که این حکم در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رای هم قبلا در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند. اما اگر بعدها قانون تغییر کرد یا اصلاح شد، ایرادی ندارد. دولت وظیفه دارد تا شرایط سهل برای بانوان را ایجاد کند.

    

طرحی برای کاهش رقم پرداختی «بیمه زنان‌خانه‌دار»

مشاور معاون بیمه‌ای سازمان‌تامین‌اجتماعی از ارائه طرحی برای توسعه و کاهش رقم پرداختی بیمه زنان خانه‌دار داریم که نیازمند قانون است. به گزارش مهر، احمد پایور درباره بیمه زنان‌خانه‌دار گفت: زنان‌خانه‌دار تحت بیمه مشاغل و حرف آزاد قرار می‌گیرند که حق بیمه آنها نرخ‌های متفاوت از ۱۲ تا ۱۸ درصد دارد. ۱۳۰ هزار نفر مشمول هستند و طرحی برای توسعه و کاهش رقم پرداختی داریم که نیازمند قانون است و اگر تصویب شود امیدواریم چند میلیون نفر تحت پوشش بروند. نعیمی، مدیرکل امور حقوقی سازمان نیز درباره افزایش مرخصی ‌زایمان از شش به ۹ ماه گفت: چون مصوبه بار مالی داشت شورای نگهبان ایراد گرفت و به مجلس بازگرداند و مجلس، دولت را مخیر به افزایش این مدت کرد. قوانین متعددی داریم که مصوبات دولت برای صندوق‌ها اگر بار مالی داشته باشد اجرای آن منوط به تامین منابع مالی است. با دولت مکاتبات متعددی داشتیم و سازمان پیگیر موضوع برای تامین بار مالی است.

    

شماره جدید «نوگرا» منتشر شد

شماره ۱۷ ماهنامه نوگرا (تیرماه ۹۸) به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی دکتر امیر ساعدی ‌داریان و سردبیری نیما نوربخش با قیمت ۹۹۹ تومان منتشر شد. به گزارش توسعه ایرانی، نقطه تمایز این ماهنامه در آنست که برخلاف سنت مجلات سراسری محوریت خبرنگاران و مخاطبان خود را بر روستاها وشهرستانهای کوچک متمرکز کرده و‌ از این حیث‌با همکاری نویسندگان و‌ خبرنگاران نوقلم، روشی نو و‌ البته پر ریسک را برای مشی انتشار خود برگزیده ست. در همین رابطه سردبیر این ماهنامه معتقد است:« اینکه نشریات سراسری عموما محتوای خود را توسط خبرنگاران درجه یک و دو تامین می کنند امری کاملا طبیعی ست و ایرادی بر آن‌وارد نیست اما اینکه مدیران رسانه ها به دو‌ دلیل ترس از کاهش کیفیت محتوا و بی‌توجهی به آموزش نیروهای نوقلم، بر نام نویسندگان آماتور خط قرمز بکشند اشتباه استراتژیکی ست که در آینده دامن همه رسانه های کشور را خواهد گرفت.» نیما نوربخش می‌افزاید: «در این سیکل معیوب، مدیران و سردبیران مطبوعاتی عادت کرده اند که پا روی پا بگذارند تا خبرنگاران براساس شم و دانش حرفه ای خود مطالب را از مرحله کشف سوژه تا ویراست نهایی به رسانه تحویل دهند و کوچکترین تلاشی برای کشف و پرورش نوجوانان و جوانان خوش فکر و خوش قلم شهرستانی نمی‌کنند.»