پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران در حالی از ساعت 8 صبح با رقابت ۱۲ هزار و ۳۰ نفر در ٣۵٢ محله شهر تهران آغاز شد که این انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد که اولین تجربه برگزاری انتخابات مکانیزه سراسری در تهران است.

امروز علاوه بر علی ربیعی، سخنگوی دولت، محسنی‌بندپی، استاندار ، حناچی، شهردار و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، جمعی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم از ستاد اجرایی انتخابات بازدید کردند از جمله پروانه مافی، مصطفی کواکبیان و الیاس حضرتی و حجت‌الاسلام مهدی شیخ. به گزارش ایسنا، تمام صندوق‌های اخذ رای در حالی در مدار قرار گرفت که به گفته مسئولان ستاد انتخابات، امکان رای‌گیری برای دومین‌بار به هیچ‌وجه وجود ندارد.

در این میان محمدی، مسئول اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها گفت: با توجه به مشارکت قابل قبول شهروندان تهرانی و همچنین صف‌های طولانی رای دهندگان در تمامی حوزه‌های انتخابیه، هیات اجرایی خواستار تمدید مهلت انتخابات شورایاری‌ها برای دو ساعت شد که در نهایت هیات نظارت آن را پذیرفت. براین اساس انتخابات شورایاری‌ها تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.

مشارکت 320 هزار تهرانی تا ساعت 15

علی اعطا، عضو هیات نظارت انتخابات شورایاری هم از مشارکت 320 هزار نفر در انتخابات شورایاری تا ساعت 15 خبر داد. همچنین سردار بیات فرمانده، یگان حفاظت شهرداری تهران تاکید کرد: تا لحظه انتشار این خبر هیچ گونه گزارش امنیتی و غیر امنیتی در جریان برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران وجود نداشته و گزارش نشده است. غلامحسین محمدی، سخنگو و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها اعلام کرد: تا ساعت ۱۴:۲۰ بیش از ۲۵۰هزارنفر در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کرده‌اند.

بیشترین مشارکت در منطقه4 در محله گلشن

در این میان حناچی، شهردار تهران با بیان اینکه بیشترین مشارکت در منطقه 4 و در محله گلشن بوده است، گفت: همچنین در محله نعمت آباد در منطقه 19، شکوفه در منطقه 19، تهرانپارس غربی و محله خزانه بیشترین مشارکت‌ها ثبت شده است. حناچی در مورد تخلفات نیز با بیان اینکه در این دوره به دلیل برگزاری انتخابات مکانیزه آرای باطله نداریم و تشابه اسمی نیز نداریم، بعضا تخلفات ممکن است در مورد تبلیغات خارج و در حوزه باشد. همچنین بنابر آخرین آمار دریافتی از شعب اخذ رای انتخابات شورایاری‌ها تا ساعت 12:30 دقیقه بیشترین میزان ثبت‌نام کننده در محلات ۳۵۲گانه تهران به ترتیب بیشترین میزان مشارکت عبارت است از: 

۱. محله گلشن منطقه۴

۲. محله نعمت آباد منطقه۱۹

۳. محله شکوفه در منطقه١٩

۴. محله تهرانپارس منطقه۴

۵. محله خزانه در منطقه١۶

کد انتخاباتی برخی کاندیدا فعال نیست

همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به زحمات شهرداری برای برگزاری انتخابات شورایاری آن هم در مدت دو هفته گفت: برخی کاندیداها عنوان کردند که کد کاندیداتوری‌شان فعال نیست و این مشکل باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران هم با بیان اینکه تا کنون مشکل خاصی از انتخابات گزارش نشده است. اظهار کرد که تجربه تهران در زمینه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیک می‌تواند پایلوت خوبی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی دیگر باشد.

زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات شورایاری‌ها

حجت نظری عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران اعلام کرد که نتایج اولیه انتخابات دو ساعت پس از پایان رای گیری اعلام خواهد شد. او اظهار کرد: نکته قابل توجه در این انتخابات حضور پررنگ زنان و جوانان بود.