23 مهرماه مصادف با ۱۵ اکتبر به منظور توجه به مشکلات، رسیدگی به نیازها و ایجاد محیط‌های مناسب برای نابینایان به عنوان روز جهانی «عصای سفید» نام‌گذاری شده است.  معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی به بهانه این روز به ایسنا گفته است: یکی از بزرگترین مسائل آزاردهنده برای نابینایان در حال حاضر وضعیت اشتغال آنهاست که زندگی بسیاری از آنها را با چالش مواجه کرده است.

 محمودنژاد معتقد است: عدم حمایت دولت از کارفرمایانی که معلولان و نابینایان را استخدام می‌کنند، پرداخت نشدن هزینه جبران، عدم کارآیی افراد معلول و همچنین عدم اختصاص سهمیه‌های دولتی در راستای اجرای قانون اشتغال معلولان باعث شده تا نرخ بیکاری در میان نابینایان طبق گفته وزارت کار به ۴۰ درصد برسد که نرخ بیکاری آنها حدود چهار برابر جمعیت عادی جامعه است.

 قائم مقام انجمن نابینایان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نابینایان نسبت به معلولین دیگر بسیار مغفول مانده‌اند گفت: با اینکه افراد نابینا افرادی توانمند هستند، به دلیل عدم فرهنگ‌سازی مناسب هنوز بسیاری از شرکت‌ها و مسئولان به این افراد اعتماد ندارند و از نیروهای نابینا استفاده نمی‌کنند.

به گفته منصور شادکام، حدود ۶۵ درصد از افراد نابینای عضو انجمن بیکار هستند. این درحالیست که حدود پنج هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل و هزار نفر از آنها دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا هستند.