مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در واکنش به کودک‌آزاری در مهدکودک‌ها گفت: در محیط‌های اجتماعی مثل مهدکودک و مدرسه هر چه‌قدر تلاش کنیم و خوب کار کنیم، بازهم شاهد آسیب‌ها هستیم و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

سیدحسن موسوی چلک در خصوص کودک‌آزاری در مهد کودک‌ها اظهار داشت: در مقوله کودک‌آزاری محدودیت مکانی و زمانی وجود ندارد، چنان‌چه اگر تحلیلی بر اخبار داشته باشیم در خانه، محیط‌های اجتماعی و... همواره شاهد کودک‌آزاری هستیم.

وی افزود: وجود پدیده کودک‌آزاری در همه مکان‌ها این پیام را می‌رساند که هر چه‌قدر نظارت تقویت شود و آموزش داده شود، باز هم شاهد کودک‌آزاری هستیم. در داخل منزل نزدیک‌ترین افراد به فرزندان به آنها آسیب می‌رسانند و آزارگر هستند. در محیط‌های اجتماعی مثل مهد کودک و مدرسه هم هرچه‌قدر تلاش کنیم و خوب کار کنیم، باز هم شاهد آسیب‌ها هستیم و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی خاطرنشان کرد: آزار کودکان یکی از مواردی است که بعد از تاییدشدن آن منجر به تعطیلی، اخطار و احضار عوامل نظارتی مرکز مربوطه می‌شود، اما در خصوص مهدکودک‌ها موضوع به شکل پیشگیری بعد از بحران نیست و قبل از پیشامد مشکلات یا عواملی مثل کودک‌آزاری تمامی افراد گزینش می‌شوند و به شکلی نیست که به راحتی مجوز فعالیت صادر شود، ضمن اینکه کادر باید دوره‌های خاصی هم بگذرانند.

او افزود: واقعیت این است بیشترین مکانی که کودک‌آزاری در آن شکل می‌گیرد، خانه‌ها هستند و مدرسه و مهد کودک سهم کمتری از این چرخه دارند و در حقیقت شیوع پدیده کودک‌آزاری در محیط‌های اجتماعی مثل مهدکودک و مدرسه به مراتب بسیار کمتر از چیزی است که در خانه‌ها اتفاق می‌افتد و به عبارتی مدارس و مهدکودک‌ها مصداق رفتار کودک‌آزاری به آن شدتی که در خانه‌ها وجود دارد، نمی‌شوند.

موسوی چلک یادآور شد: با این حال هر چه‌قدر روی پیشگیری کار شود، باز هم شاهد وقوع برخی پدیده‌ها خواهیم بود و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، چرا که ما با انسانی سروکار داریم که رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی دارد، اگرچه آموزش مهمترین محور کاهش و کنترل روند آسیب‌های اجتماعی از جمله کودک‌آزاری است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را کتمان کند.