پدیده اینورژن یا وارونگی دما که در زندگی مدرن امروزی قوت گرفته و چند سالی است با شدت زیاد گریبانگیر کلانشهرها و شهرهای صنعتی شده است، با آغاز پاییز و مهیا شدن شرایط، خود را می‌نمایاند.

این پدیده زمانی رخ می‌‌دهد که یک توده هوای سرد هم‌چون پتویی سطح شهر را می‌‌پوشاند و اجازه خروج گازهای سمی یا آلودگی‌های جوی را نمی‌‌دهد، به این ترتیب هوای آلوده در سطح شهر حبس می‌شود و تا زمانی که باران نیاید، هوا گرم‌تر نشود و یا باد مناسبی نوزد، این آلودگی هم از بین نمی‌‌رود.

استاندارد نبودن سوخت و خودروها یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا و تشدید پدیده وارونگی دما است بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان نهادی نظارتی بر عملکرد دستگاه‌های متولی این دو صنعت کنترل دارد و با اقدامات صورت گرفته تا حدودی وضعیت سوخت و خودروها به استاندارد نزدیک شده و در برخی کلانشهرها نیز سوخت‌های استاندارد توزیع می شود.

هوای تهران پارسال ۱۵ روز پاک، ۲۴۹ روز سالم، ۹۳ روز ناسالم برای گروه‌‌های حساس و ۸ روز ناسالم برای همه گروه‌‌ها بود. این آمار نشان می‌دهد تا رسیدن به شرایط مطلوب راه طولانی در پیش است و برای مقابله با آلودگی هوا لازم است تمام دستگاه‌ها هماهنگ و یکپارچه در کنار هم قرار گیرند.